Solgult i november


Solgult är ju en av Femtiotalsjaktens favoritfärger på porslin och 1950-talstextilier.
Särskilt nu i novembermörkret. Den här Gefleservisen heter faktiskt just Sol. Fanns hos
Drakens Antik, S:t Göransgatan, Sthlm.


Här har jag plockat fram alla mina Helmer Ringström-tallrikar med gult i. 
Medurs från lilla fatet nere till vänster: Tellus, Dorothy, Kryss, Campanula, Gulli, Tina, Safari.
Safari, Tellus och Dorothy är mina absoluta Helmerfavoriter hittills. Jag vet att ni är många
som också tycker om Dorothy.


Gula Safari (finns som grön också, den är mycket vanligare) har jag
några flata och djupa tallrikar av - och så en härlig mugg, som jag fått
av Benny på Porslinsbloggen. Se alla mina Helmertallrikar här.


Jag gillar ju Gefle bäst, men börjar
också uppskatta Rörstrands Gefleliknande dekorer.
Därför får Gefletallriken Neptun (närmast,
dekor Dorothy Clough) här sällskap av
en Rörstrands Citron (okänd upphovsman
/kvinna).

1 Svenskt Retro:

skriven

"Lysande inlägg", det behövs verkligen för i dag ska det bli snö och rusk.

Ringström var verkligen en mästare på att dekorera brämen.

2 Helena:

skriven

Dorothy och Citron bor hos mig men jag skulle gärna bereda plats för Sol också. Riktigt snygg!

3 Skaffaren:

skriven

Tack!

Precis vad man behöver en kulen novemberdag när snön ligger och lurar om hörnet.

4 kattching:

skriven

snygga! jag gillar särskilt "sol" servisen!

5 Libby:

skriven

Svenskt Retro: Ja, det är ruggigt innan snön ligger.

Helena: Jag hade svårt att låta bli den, men man kan inte köpa allt, särskilt inte till antikhandlespriser. Men kommer att hålla ögonen öppna för den på loppisar.

Skaffaren: Varsågod! Och tänk på att det vänder om drýgt en månad :-)

Kattching: Den lyser verkligen upp. Och så är solen så rolig bullig!

6 ninna:

skriven

Har du läst dagens Aftonblad "sofies mode"

http://www.aftonbladet.se/sofismode/article6070129.ab



50-talet kommer tillbaka. Följer din blogg och gillar den verkligen. Många minnen ifrån när man var liten. Själv uppvuxen i Solna, Huvudsta, så bilderna därifrån känns igen.

Blev sugen på att köpa den där servisen till mitt barnbarn som heter Sol

7 Benny:

skriven

Precis vad man behövde denna gråa dag :-)



Jag håller med om att det finns fina Rörstrandsdekorer med, jag har ju några härliga med, ska ta lite såna bilder och lägga in i bloggen framöver när tiden medger det!

8 Mimmi Staaf:

skriven

Hej femtiotalsjakten!

Jag söker efter denna kopp(mimmistaaf.blogspot.com) och undrar om du känner igen den?

9 elias:

skriven

Jag samlar på kryss men även andra gefle saker som jag kommer i håg från morfar och mormors hem. i dag är det extermt nostalig värde för mig att få håla i dem men olyckligtvis slängdes massor när mormor dog och det skulle sälja huset runt 2003. då jag inte var på plats kunde min graft estetiskt handikapade släktingar slänga allt från min amiga 500+ samt alla porslins saker (4 hela serviser från gefle och rörstrand), runt 30 små figuriner och vaser från gelfe och en del konst glas från av olika fabrikat samt bestik från 60talet.



nu går min vardag ut på att köpa tillbaka det jag kan minnas. jag blir alltid helt ställd när jag känner igen något och det går på flera tusen kronon och idioterna slängde allt i en kontainer.



så om någon har tips om vart man kan hita mycket och bra priser på grejer från gefle får ni gärna skriva tippsen här.

10 Libby:

skriven

Ninna: Vilket vackert namn, Sol. Roligt att du gillar min blogg. Jodå, 1950-talet kommer alltid tillbaka :-)

Benny: Ja, kör litet Rörstrand!

Mimmi: Koppen är för mycket 1970-tal för att jag ska ha koll. Kanske någon annan som läser detta vet?

Elias: Oj.

11 IngenFara:

skriven

Gula safari är så fint men jag har tyvärr inget av det porslinet. Rörstrands Citron har jag, de är bra och tål diskmaskin.

12 anna:

skriven

Solgult porslin är bästa medicinen såhär års! Serverar potatis i min solgula Bo Fajansskål och borde använda mina gula Neptun och Spinett mer inser jag nu när jag ser dina samlade såhär.

Kommentera här: