Först frissan, sedan fiket


Ådryheppurnklippning eller ondulerat? Vi befinner oss i Salong Irba, Hässelby Strand.
Tusse och jag spanar efter tider som flytt. Tjejen som har salongen tillsammans med
sin syster berättar att de tog över efter ett par damer som hade haft salongen sedan
1950-talet. Inredningen i puderrosa och svart är kvar.


Jag blir förtjust över de nätta små platserna. Fond i rosa galon,
matchande stolar i rosa och svart, speglar från tiden.
Tusse ser andra saker, hojtar:


"Åh, Kåwe Ultra!" Alla som följer Tusses blogg vet
att det är gamla instrument, maskiner och apparater
som gäller. Hårtorkarna är alltså Kåwe Ultra Compound,
från Elektriska A.B. Kåwe i Sundbyberg. Bara en så´n sak!


Åhhh, 1950-tal!


"Det blir 6:75, tack."


Vi tackar för titten och för att vi fick ta bilder.


Det var en härlig höstdag, och strandpromenaden var vacker. Och där fanns
mystiska tecken, läs Tusses rapport från "Hässelbydagen". Hunden, den bara trampade
in i bilden.


Vad vore en stadsvandring utan en fika? Centrum i Hässelby strand
är slitet. Det finns planer på att riva delar av centrumbebyggelsen och
bygga fler bostäder. Många lokaler står nu tomma. Men ett fik fanns det!


Kaféet, en halvtrappa ned, var tidigare blomsteraffär. Trots att det
inte var ett äkta 50-talskafé kände jag direkt en stor trivsel. Tusse
och jag diskuterade vad det är som gör att vissa platser ibland känns
så rätt, från första stund. Märkligt.

 
Spår efter 1950-talet fanns ju. Skyltfönster med mosaik och ett vackert
dörrhandtag.


En bedårande gardin med små rosor rörde vid mitt
kitschkära hjärta. 


De flesta husen i Hässelby Strand uppfördes 1956-1957. Tunnelbanan
invigdes 1958. Källa: Wikipedia. Det finns en underbar hemsida,
"Mitt Hässelby", skriven av en man som växte upp där och fortfarande
har järnkoll på sin förort. Fina bilder och berättelser. Rekommenderas
till alla som är allmänt intresserade av "folkhemstiden".
1 Tusse:

skriven

Ja fint var det! Mosaiken i fönstret såg jag inte alls, hörru!

2 Svenskt Retro.. 1950-70-tals porslin och design.:

skriven

Härligt med bevarade miljöer, det blir som en slags tidsmaskin där man förlyttas tillbaka i tiden och nästan kan känna dåtiden som levande...om du förstår hur jag menar :-)

3 mimi:

skriven

Det är ju helt underbart att tjejerna som tagit över verksamheten inte bytt ut inredningen. Sådant är i varjefall tyvärr väldigt ovantligt här i Finland. Jag är så rasande arg på att vi i Åbo inte mera har kvar mer än ett enda apotek med origínalinredning i jugend, för typ tio-femton år sedan fanns det ännu fyra stycken åtminstone. Banker hade vi också flera stycken för att inte tala om huvudposten i Åbo i fullständigt ren Art decó. Allt försvunnet och förstört av totala idioter som inte förstår bättre.

4 Ylva:

skriven

Hej Libby!

Oj, vad jag blir nostalgisk när jag ser de här bilderna. Min mamma har varit hårfrisörska och när jag var liten brukade vi besöka den salongen hon jobbade på på 50-talet. Det såg ut ungefär så där.

Du frågade om loppisar i Kalmartrakten. Synd att du inte var här på Skördefesten. Då är det Loppisar i varenda by på Öland. På sommaren är det oxå mycket loppis, men nu är det sämre med det. Det finns ett par i Borgholm. Kupan finns både i Borgholm, Färjestaden och Kalmar. Här i Färjestaden har vi oxå Coola Loppan som är en åretrunt loppis. I Kalmar finns oxå några stycken + Erikshjälpen som kan ha en del beroende på när man kommer. Den 24/10 är det Loppis på Sandra i Kalmar och den 31/10 i Folkets Park. kan ha förväxlat dem men det spelar ingen roll för de ligger nästan på samma ställe. Utbudet är varierat ibland har man tur. Det är lite som jag kommer på nu. Hoppas att du fattar något av det här. :-) Du får gärna maila mig om du undrar något. Hälsningar Ylva

5 Libby:

skriven

Tusse: Nej, men du såg ju Kåwe Ultra Compund!

Svenskt retro: Jag förstår.

Mimi: Ja, de borde få ett pris av något slag. Tyvärr så stängs väl salongen om de river centrumbebyggelsen och bygger bostäder som planerat. Hoppas någon då köper inredningen och bevarar den!

Ylva: STORT tack! Jag hittade Kupan och Coola Loppan på hitta.se men de där två andra loppisarna på lördag är väl sådana som bara står i lokaltidningarna, antar jag. Visst är Sandra den där "diskoteksbyggnaden"? Ska klippa de två loppisarna innan vi ger oss av mot Öland och Alvaret! Tack igen!

6 TUSSE:

skriven

Ja det var det! Vi karlar ser ju bara motorer och maskiner ...

Tyvärr är jag inte uppdaterad vad det gäller den öländska loppmarknadsscenen, tror dock den är mera livaktig på sommaren. Mitt råd är att spåra upp gamla landsvägen (fd 136) där man kan hitta både ett och annat. Men tyvärr förändras även öar över decennier. Lanthandeln i Kastlösa som jag besökte ffg 1969 fanns kvar ännu 1994 men inte 1995 etc.

Tur jag hann se det där art deco-postkontoret i Åbo som Mimi talar om - och i gamla banken har jag varit, dock endast i dess nya skepnad ölrestaurangen.

Och vid ett besök i Hfors bör Libby och Femtiotalsmannen ej försumma ett besök på restaurang Zetor, där man sitter i kobås och förrättar sina behov i mjölkhinkar. Självfallet finns det där även gamla traktorer.

(Märk att jag försöker skriva finlandssvenska vilket ej alltid är så lätt).

7 Skaffaren:

skriven

Frisören var nog det värsta jag visste när jag växte upp. Beatles var populära och jag ville också ha hår över öronen. Min konservative snaggade far var av en helt annan åsikt. Mycken gråt och tandagnisslan blev det.

Men miljön....den var fin.

8 Ylva:

skriven

Alldeles riktigt Sandra är det där gamla discot. :-)Folkets Park ligger tvärs över gatan.

Lycka till!

Ylva

9 Anna:

skriven

Vad fint litet inlägg om Hässelby strand :D

Tack för svaret om trappstegspallen förresten, vi fick den för ynka 200 kr på en auktion i Medelpad.

10 JJ:

skriven

Ett tips på ett ställe du kan besöka och fotografera - Konditori Valand på Surbrunnsgatan i Stockholm. Bevarad 50-talsinteriör vad jag har hört!

11 Libby:

skriven

Tusse: Lanthandlar på Öland är Femtiotalsmannens och min specialitet. Vi har sett dem läggas ned, en efter en, under 1990- och 2000-talen. Sorgligt.

Skaffaren: Sjölv blev jag pottklippt en gång, av min far. Jag lovar dig, du hade valt frisören.

Ylva: Tack!

Anna: Grattis! Bra pris!

JJ: Alldeles riktigt. Kolla här:

http://femtiotalsjakten.blogg.se/2009/january/valand-ahhh-valand-text-amelie-foto-libb.html

12 JJ:

skriven

Ajdå, jag har visst inte kollat alla gamla inlägg märker jag...

Kommentera här: