Passionerad lördag i Solna (helgtips)


I morgon lördag är det Antikvärldens dag i Solnamässan. Bakom borden med saker
till salu står tidningens prenumeranter. Och jag tror inte direkt att det är loppisprylar
vi pratar om, att döma av förhandstitten på Antikvärldens sajt. Intrycket är att
245 människor med en passion för antik & kuriosa erbjuder mängder av fina och
intressanta saker. 
Jag skulle vilja vara där och trängas, men har tyvärr plikter på annat håll. 
Men du som har möjlighet att gå, don´t miss! Och...


... nu när du är i AIK-land tar du naturligtvis också
en sväng förbi Slaktarbacken bakom Solna Centrum
och kollar in lagets loppis, ett av inslagen i Solnadagen.
(Tårtan plåtad hos Ritorno, Odengatan)


Ännu en loppis hittar du på Råsundavägen 145, snett emot Filmstaden
Råsunda. Det är Kupan, som öppnat igen efter att ha haft sommarstängt.
De trevliga Röda korset-damerna har inte hunnit plocka fram lika mycket
saker som de brukar ha, men litet grejer finns det. Öppet 11-15.
Och jag vill varmt rekommendera deras hembakade fikabröd.
Sedan tar du förstås en promenad på Filmstaden-området, klassisk
svensk filmmark.


Och alldeles bakom Filmstaden ligger bostadsområdet
Storskogen med sina fina portar i kakel. Är du som jag
portfantast återvänder du sedan till Råsundavägen och går
den nästan ända ner till Solna station.


På Råsundavägen 74-60 hittar du intressanta portar
från tidigt 1950-tal. Nummer 68 med fiskarna, till exempel.
Här skrev jag om de åtta portarna.
In till Odenplan kan du därifrån ta buss 515. Då passerar
du Stockholms stiligaste skyskrapa, Wennergren Center.

Trevlig helg, i stolta Solna eller annorstädes!



1 Anna:

skriven

Hmmm, önskar jag kunde ta en sväng till Solna i helgen men det är ju så långt! Bra initiativ med AIK-loppisen!

Imorgon ska det vara lite småloppisar i Umeå, i kvarterslokaler och dyl. Hoppas min sambo är med på att ta en sväng till stan. Det brukar mest vara "skräp" på sånna ställen men hittar man nått kan man verkligen fynda!

På söndag är det storloppis på travbanan, men då är sambon borta och jag har tyvärr inget körkort. Blir omständigt att bussa dit. Vi bor ca 2 mil utanför stan. Tråkigt!

2 Tusse:

skriven

Fiskporten ...

3 Libby:

skriven

Anna: Precis. Antingen bara skräp, som folks gamla vita teskadade muggar från 1990-talet, eller så plötsligt ett osannolikt fynd under ett bord.

Tusse: Just det!

4 Skaffaren:

skriven

Det var inte precis några glada amatörer på Antikvärldens dag. Det såg väldigt proffsigt ut.

5 Libby:

skriven

De är nog glada, men knappast amatörer. :-)

6 Tusse:

skriven

"Duell i natten" - såg jag inte första gången!

Månne bilen i bakgrunden, ur vilken mannen med den skarpskurna profilen och välstukade hatten stiger, är en Fuldamobil?

(se Tusses blogg)

Kommentera här: