Familjens arkiv


Helgens äldsta loppisfynd var mappen "Familjens arkiv". Typografin antyder 1930-tal.


Mappen med det vackra omslaget är just ett litet arkiv, med fickor märkta räkningar,
kontrakt etc. Reklamfinansierad. Kanske fick alla hushåll, eller "bättre" hushåll, i Ludvika
en sådan pärm - av sin bank? Bara gissningar här, förutom det där med Ludvika. Alla annonser
är för företag på den orten.
Jag tänker faktiskt använda arkivet. Skönhet i vardagen!


Brefkortsalbumet är bara med på första bilden för att det såg så platt ut med bara
familjearkivet. Men jag måste ju visa min morfars (1897-1977) gamla album, det är ju så vackert.
Inuti: Vykort från hela världen skickade av släktingen som var sjöman, kolorerade Norrtäljemotiv
och kort på människor som ingen längre vet namnet på.


Som Fanny och Alexander-barnen här. 1910-20-tal? Säkert kan någon av FJ:s läsare tidsbestämma
fotografiet med hjälp av detaljerna på bilden, som gossens byxor och tapetens mönster.
1916? Eller vad säger ni?

Litet mer vackert från tiden före 1950-talet finns att titta på i inlägget
Husmors lilla köksbibliotek (och några 1930-talsbokmärken)
1 Fru Ekeby:

skriven

Håller med dej om Skönhet i vardagen! Det är dom små sakerna som höjer vardagen! Brevkortsalbumet tycker jag att jag känner igen...mycket vackert!

2 Stora L:

skriven

Blir riktigt avundsjuk på dig och ditt fina fynd. Speciellt eftersom jag precis flyttat till Ludvika och har räkningar utspridda överallt... :)

3 Mira:

skriven

Spännande med gamla foton - och fotoalbum. Jag skulle tro att bilden är tidigare, med tanke på inredningen. Men det kan också bero på om bilden var tagen i liten stad eller stor stad. I stora städer kommer allt nytt fortare, medan det lever kvar längre på landsorten. Sent 1800-tal - sekelskifte skulle jag tänka mig...

4 Berit:

skriven

Tack! DC3:an har landat/ Berit

5 sakletaren /anna:

skriven

Den där Brefkortsalbum var verkligen bedårande fin!

6 Anneli:

skriven

Skulle som du gissa att fotot på barnen är från 1910/1920-talet med tanke på klädseln och fotots kvalitet. Ett sånt där Familjens arkiv har jag också, med annonser från Norrtälje!

Kommentera här: