Glid in på Lido och ta en räkmacka


Jag kallar dem halva 50-talskaféer, fiken där ungefär så mycket finns kvar av originalinredningen.
Lido på Södra Kungsgatan i Gävle är kanske litet drygt halvt. Här är den bäst bevarade delen,
långväggen med sina bås och originalsoffor.


Hm. Jukebox är alltid rätt. Och visst, stilmöbler av den här typen var poppis i början av 1950-talet.
Äsch, nu ska jag inte vara kräsen. Kul stilblandning med rätt tidsanknytning, säger vi.


 
Lido har en del vackra räcken i smide, från de geometriska mönstrens decennium.
De matchar dörren in till köket. Pluspoäng för litet 50-talskänsla även inne
på toaletten. Ofta en förbisedd plats.


De snygga båsen, smidesräckena och ytterligare en sak motiverar ett återbesök.
Lido imponerade nämligen med sina stora och mycket goda räkmackor när Porslinsbloggen-Benny,
JJ och jag gjorde vår Gävlerunda i juli.
UPPDATERING: Kolla in Bennys inlägg från Pallas konditori i Sundsvall, 1950-talsmiljö, småkakor
och mer räkmacka.
UPPDATERING II: Trevlig artikel om Lido med fina bilder hittar du på Hotellrevyn.se

PS. 28 andra kaféer med gammaldags stuk, landet runt, hittar du
under kategorin Kaféer.
1 Tuva:

skriven

Himla härligt ställe!

2 Simon:

skriven

Svar: Haha ja idag kom jag hem. Jag hitta faktiskt ingenting jag ville ha i sthlm. Riktigt överpris på allt. Men jag hitta en ny favorit second hand beyond retro. Där köpte jag 8 kassar med 70/80-tals kläder!!

3 form55:

skriven

Spjälstaketet bakom räcket måste ha tillkommit på senare tid.

4 Libby:

skriven

Tuva: Ja, det var fint det som var 50-tal.

Simon: Wow! Får vi se dig i Dagens på bloggen framöver? :-)

Form55: Ja, fy vad synd.

5 Miriam:

skriven

Åh! Ett inlägg om Pallas! Det ska jag genast kolla in. Pallas är nämligen ett av mina favoriter, och jag gick ofta dit under gymnasiet då det bara låg ett kvarter bort. Extra roligt är det för att min mamma och hennes bröder brukade gå dit på 60-talet efter gudstjänsterna i Elimkyrkan, som ligger precis intill.

Pallas tar dessutom fortfarande priset i Sveriges godaste prinsesstårta!



Lido ser dock inte heller dumt ut, ska hitta dit om jag någonsin gör annat än att bara åka genom Gävle.

6 Thobias:

skriven

Testa även Kafé Spegeln nästa gång, du borde uppskatta inredningen. Det finns även en liten loppisavdelning där i biografens gamla biljettkur.

7 Hotellrevyn:

skriven

Tack femtiotalsjakten för faktarutan!

http://www.hotellrevyn.se/index.cfm?c=3920

Kommentera här: