Morfars affisch


Det är en vacker dag, i början/mitten av 1960-talet. Vem vinkar kvinnan och pojken 
till så glatt?


Vinkar de till Saaben därborta - som snart går in i en skarp kurva (på rätt sida vägen
ska tilläggas)?


Nej, till mannen på traktorn. Han är Sörmlandsbonde, ser vi på registreringsskylten, och
har en Ferguson. Det hade vi också på vår lilla gård.


Och i precis en sådan korg packade mamma termos och kaffebröd till
pausen vid åkern. Vetebrödsskivor, kokoskakor. Under höskörden fanns där
också en törstsläckande Lyckholms lättöl till morfar.


Pappersbonaden är reklam för Massey-Ferguson. Den hängde över kökssoffan hos morfar.
Jag gillade den skarpt, antagligen för att det var min verklighet. Varje detalj stämde med vardagen
på gården. Vi bodde i ett sådant rött torp, vi hade sådan Saab. Sjön fins där, och stilla dagar hör
man Vätö kyrkas klockor ringa.
I våras la jag ut en efterlysning efter "Morfars affisch" här på FJ. Och Kulturgryningen hittade den
åt mig på en loppis - stort tack! Nu ska bonaden ramas in och hamna på köksväggen på landet.


Till sist: Vem målade Morfars affisch?
Jo, signaturen Bowen står för Bengt-Olof Wennerberg (1918-2000). Tecknare, illustratör
och mannen bakom skeppet på Explorer-flaskan. Läs mer om honom på Wikipedia.
Hos Skaffaren kan vi läsa om andra pappersbonadskonstnärer.
1 form55:

skriven

Skickligt målat måste man säga.



/JJ

2 Helena:

skriven

Vad kul att du fick tag på din morfars affisch! Förstår att rariteten ska ramas in!

3 Anna:

skriven

Haha, vilken rolig berättelse det blev av dina mindre bilder.

4 malla:

skriven

Fin! Jag har en likadan termos som den i korgen. :)

5 Fru Ekeby:

skriven

Otroligt hur det kan gå till i våran blogg värld! Så roligt för dej! Grattis till en så fin bonad!

6 Christin:

skriven

Vad kul att du fick tag i din efterlängtade bonad !

Fin ! Söt historia också.

7 Åsa:

skriven

Fantastiskt! Jag har exakt samma affisch här hemma!

8 Ina:

skriven

Vad roligt att du fick den till sist!

9 Anita Johansson:

skriven

hej så kul att hitta din blogg. Fina bilder! Charmig affisch! Jag var aupair hos en Fergusonfotograf (plåtade mycket för Fergusons traktorer) i Paris i slutet av 70-talet. Och hemma på gården hade vi två...

roliga sammanträffanden! Vore kul att hitta en sådan också..

10 Fredrik:

skriven

Jag hittade exakt samma affisch inbyggd i en vägg när jag påbörjade vår renovering igår.
Ska också ramas in.

Svar: Grattis!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: