Sumpan blir bara bättre och bättre


Låt mig presentera senaste tillskottet i min samling med blå klassiker. Längst fram står gårdagens
loppisfynd, "Blå vinranka" av Arthur Percy för Gefle. Till vänster skymtar Percys "Grand", bakom syns
Walther Garneckis "Regina" för Karlskrona och till höger stoltserar Marianne Westmans "Mon Amie"
för Rörstrand. Endast 50 pix gav jag för Vinranka, på loppisgallerian i Sundbyberg.


I går upptäckte jag Verdandis "nya" loppis på Vattugatan, fem minuters promenad från
Sundbybergs huvudgata Sturegatan. Den öppnade i januari, men jag har missat den.
Här fanns ett roligt utbud av allt från soffor till småsaker.


Inte Kockumsmärkta, men väldigt trevliga. 45 pix/styck.


Ibland kan jag få ett intensivt habegär efter vackra bruksföremål. Konservburkar är ett
sådant föremål, träslevar ett annat.


De sötaste av söta servisdelar, från "Gustafsberg" stavat med f. Det vill säga
från vilken period? På tallriksbordet hittade jag också en Gefletallrik, dekor "Pigg",
för 20 kronor. Den fick följa med hem.


Trettiofem kronor skulle de ha för den gröna soffan.


Nästa stopp på Sundbybergsrundan var alltså loppisgallerian. I butiken
direkt till höger fanns sex stycken tallrikar i Helmer Ringströms dekor "Dorothy".
Sextio pix/styck. Några i fint skick, någon med nagg. Jag var ståndaktigoch lät dem stå
kvar - till någon som samlar på "Dorothy" (en av Helmers finaste dekorer, enligt mig). 


Carl-Arne Bregers vattenkanna ( till vänster) har vi sett förr. Men den andra var litet rolig.


Stora speceriburkar, märkta Ystad undertill. Enligt lappen ska det vara Ystad Metall.
Tillverkade de burkar? UPPDATERING: Nej, Ystad Klosterkeramik ska det vara, förstås,
tipsar Huset på Lövås som har en tobaksburk som är mycket lik dessa burkar.


Översta tredejedelen av en Triett kakburk. Bara 30 pix!
Jag var lockad, men lät bli.


Det här bordet hade min väninna Empire-Amelie med sin fäbless för det brittiska huggit på.
Endast 500 kronor, på grund av en lagad fot.


Det blev också ett stopp på Myrorna och Stadsmissionen.
Jag gillade den självsäkra gammelrosa fåtöljen hos Myrorna.

Min retroguide till Sthlm + Sundbyberg, från i maj, får uppdateras
med Verdandiloppisen. Och OBS! Verdandi har kvällsöppet onsdagar, till 19.00.
Öppettider: Mån, tis, tor: 10-16. Ons: 10-19. Fredag: 10-13. Lör 10-15.
Sundbyberg blir bara roligare och roligare, en eller ett par loppisar till och man kan
tillbringa en heldag där!

1 Elin:

skriven

fina grejjer, och billiga priser!



har inte empire-amelie någon blogg? jag är likt henne svag för det brittiska, skulle va kul att läsa! :)

2 Anta Snaque:

skriven

Vad kul att upptäcka en ny och trevlig loppis! Där verkar det finnas mycket att kolla in.

Gamla konservburkar är numera bra förvaringskärl. (Och jag är så gammal att jag minns när mamma använde konserveringsapparaten.)

3 129E50:

skriven

The Blue Vine is spevcial and would go very well with other blue accent pieces in the kitchen. You have a very good find in that. I jumped when I saw it. Coffee will taste very good in cup served by the proud lady of the premises.



The round English leather top table is close to a drum table. and may even be one.not sure friom the shadow in the photograph obs.

4 Anna:

skriven

Tack för alla bilder. Altid så roligt att kolla in på din blogg. Kopparna Regina gillar jag.

5 Randiga tråden:

skriven

Oj,oj så mycket fint. Dit måste jag ta mej någon dag.

6 Amanda:

skriven

Åh så spännande, ska genast spana in, bor nära sundbyberg nu!

7 M.:

skriven

Kors i allsin dar, har det hänt saker i Sumpan?! Den på Vattugatan kände jag inte heller till, den i gamla Posthuset har känts för sunkig och Myrorna tycker jag börjar få lite väl optimistisk prissättning, de vill kanske få samma tjusighetsprägel som konkurrenten Stadsmissionen på Sturegatan. Det får nog bli en sväng till Sumpan idag - om det nu finns något kvar efter dina härjningar ;-).

8 Marie:

skriven

Ystad metall had ejag inte gissat på däremot Ystad klosterkeramik...denna hittade jag med märkning kvar, ganska lik, eller vad tror du?

http://loppisletaren.blogspot.com/2010/05/tobaksburk-ystad-klosterkeramik.html

9 Helena:

skriven

Mycket fina prylar! Vilket pris för soffan?????! Jisses!!!! Vattenkannan var urskön! Mycket tittgodis helt enkelt!

10 Tusse:

skriven

Elin: Jag försökte övertala Amelie att starta en 1800-talsblogg men hon ville inte. Synd, för hon skriver så roligt.

11 Lybtar:

skriven

Vet du möjligtvis vad de skulle ha för Breger kannan?

12 sakletaren /anna:

skriven

Jag har den där kaffeburken fast med brun text. Fin som bara den :)

13 kryckan:

skriven

Förra helgen köpte jag INTE en billig triett-kakburk på Kärrtorps loppis just för att locket saknades för hur stor är chansen att man bara hittar ett lock..

14 Eli:

skriven

Elin: Nej, tyvärr! jag har försökt uppmuntra henne att starta en.

Anta Snaque: Även jag är så gammal. Minns den där höga burken med alla konservburkarna i. Nästan magiskt.

129E50: And what´s a drum table?

Anna: Tack! Inlägg med fler Regina är planerat till nu på söndag - en Karlskronaspecial!

Randiga tråden och Amanda: Ja, den har verkligen funnits i skymundan den där loppisen.

M: Ja, Myrorna och Stadsmissionen har för höga priser. men på Myrorna kan man fortfarande hitta en del intressanta möbler för hyfsat pris, tycker jag.

Marie: Såklart! Har uppdaterat inlägget. Tack!

Helena: ja, vattenkannan har personlighet!

Tusse: Ja, det gör hon.

Lybtar: Sedvanligt pris, någonstans kring 1000-lappen, kolalde förra gången jag var där men har glömt.

Sakletaren Anna: Ja, visst är de fina i sin enkelhet?

Kryckan: Åh NEJ. Ja vad är chansen att det en vecka senare skulle dyka upp tips om ett ensamt lock. Suck!



15 Gila:

skriven

Kan även tipsa om huvudstaloppis? Har du varit där....hur mycket som helst...kom dit 35 min innan stängning och hann knappt se en bråkdel...ska absolut dit igen.

16 form55:

skriven

Bregerkannan ser vit och fin ut. Annars är de ofta gulnade och kostar då 700-1000 kr.

17 Eli:

skriven

Gila: Jodå, man får avsätta ett par timmar om man ska plöja igenom den. Litet väl höga priser dock, tycker jag.

Form55: Aha.

18 Retrolux:

skriven

Jag vill ha soffan. Måste bygga ut lägenheten först bara. Ett litet ynka problem...

19 Helena:

skriven

Jag skulle rekommendera att även göra ett besök i Marabouparken och den nya konsthallen där, vid ett Sumpanbesök. Kanske inte i femtiotalets anda, men väldigt vackert och väldigt trevligt!

Kommentera här: