"Fyris" - 100 procent skönhet


Åhhh, så vacker! Jag såg karotten på Loppisgallerian i Sundbyberg, men kände inte igen den.
Så jag frågade Benny på Porslinsbloggen. Och fick svar direkt, för han kan ju allt!
"Visst är det Upsala-Ekeby, serien heter Fyris och är lergods. Den finns i en massa delar och flera
färgkombinationer - också en randig variant. Formgivare är Sven-Erik Skawonius."

UPPDATERING I: Kolla in fler vackra "Fyris" hos Porslinsbloggen.
UPPDATERING II: Inser plötsligt att detta är typiska Skawoniuslinjer, se modellerna
"Karla" och "Mums" i mitt inlägg "Det stora inlägget om Karlskronas porslin".
 
  
1 Randiga Tråden:

skriven

Ja, så vacker.

2 Linda:

skriven

Så läcker! Såg en helröd variant för en tjuga men den hade ett jättenagg så den fick stå kvar...

3 Gunnel:

skriven

Så läcker den är och nog är den väl värd sitt pris.

4 Fru Ekeby:

skriven

Jupp! Visst är den läcker!

Den hushållsserien samlar jag på!

Det är egentligen fel årtionde och färger....men det är något som gör att jag dras starkt till den.....

5 enannanhelena:

skriven

En sagolik kombination av färger, tycker jag. Och formsäker, så det räcker och blir över.

/helena

6 Maria:

skriven

Har ett slags skål med lock i den servisen (samma färgkombo som på bilden här), men har aldrig vetat vad den kallas. Tack! :)

7 sakletaren /anna:

skriven

Fyris är bra fint!

Kommentera här: