Dags att ta fram retrokalendern för 2011


Med senaste numret av BBC Home & Antiques följde en rar antikkalender. Den fick mig att börja
titta på 2011. Första kvartalet är mässtätt...


En ny mässa, Retromässan, har premiär i mars. 1920-tal
och framåt är inriktningen, och de flesta av föremålen
på deras flyer är som ni ser kändisar från mitten av förra seklet.
Genom att ha mässan inne i stan hoppas arrangörerna
(Bakåt/Framåt som tidigare hållit vintagemässor) locka
unga penningstarka innerstadsbor, förstår man av
pressmeddelandet. Kul med en ny mässa, tycker jag.


Den Stora Fina Mässan, Antikmässan på Stockholmsmässan
är först ut, redan den 17-20 februari. Här finns de riktiga antikviteterna
och vad som helst kan dyka upp bakom nästa monter. En miljontavla
- eller en björn! Jag brukar behöva ett par dagar för att hinna se allt jag
vill se. I år lockar särskilt Möbelrikets utställning "Småländska designmöbler
1900-1999"
.


Antik & Kuriosamässan på Kistamässan ligger lämpligt vid lön, den 25-27 mars. Monkan & P-A:s monter
med Stig Lindbergs "Prunus" och "Blå Aster" och den något ovanligare fågeln av Taisto Kaasinen,
Upsala-Ekeby, är ganska typisk för utbudet på Antik & Kuriosa. På den mässan gillar jag den höga
retrofaktorn och att fler småhandlare deltar (roliga att prata med, opretentiöst utbud) än i Älvsjö.


Någon gång i mars tänker jag mig en resa till London - samt till någon antikmässa
inom tågavstånd. Shepton Mallet, "The premier antiques event in the West country",
den 16-18 mars ligger bra till i tid. Kolla in brittiska mässarrangören IACF:s,
International Antiques & Collectors Fairs, sajt. Flera mässor ligger inom
bekvämt dagsutflyktsavstånd, ett tips om du ändå ska till London.
(Årets tripp till London resulterade i litet ny kunskap, som jag vidareförmedlade
i det här inlägget om brittiskt 1950-tals-porslin.)


Sedan... är det snart vår och sedan sommar och skyltarna
om loppisar och sommarantikbodar dyker upp överallt längs vägarna.
Men den mässintresserade kan bland annat notera Helsingborgs antikmässa
den 28-31 juli, som jag inte besökt men är nyfiken på. En annan skånsk mässa
som jag borde åka på är Moderna i Bösarp, bara 1900-tal, som i år firar femårsjubileum
och äger rum den 14-16 oktober.


Hösten bjuder förhoppningsvis på Antik & konstmässa i norduppländska Österbybruk. Jag missade
tyvärr årets upplaga men besökte förra årets. En liten trivsam mässa med bra priser i vacker bruksmiljö.
Det här bordet fanns i Risingebodens monter. De randiga faten är Helmer Ringströms "Gulli".


Årets kanske roligaste mässa tyckte jag att Antikmässan i Frihamnen, Stockholm, var.
Det var mitt första besök där och jag gillade blandningen av fin-antikt och retro.
Och storleken, man hann gå igenom mässan ordentligt på tre timmar.
Jag antar att den äger rum i höst igen, men hittar inget datum på nätet.

Vilken mässa eller annat arrangeman missar du inte 2011?
1 Liina:

skriven

Jag gör en kalender med retrovagnar... Gjorde en förra året med bara vagnar. Men i år har jag haft en mamma med två barn som modeller. I någorlunda tidstypiska kläder och säsongsbetonade teman och så... =)

2 Amanda:

skriven

Åh så många fina mässor och grejer som händer 2011! Ska absolut försöka ta mig till Antikmässan, minst!

3 Eli:

skriven

Liina: Vad fint! Var kan man se den?

Amanda: Ja och vi kanske skulle satsa på en ny bloggträff på någon av mässorna.

4 Tusse:

skriven

Trevlig skrivmaskin på retrokalendern - har själv haft mer än en sådan. Precis rätt format för innerfickan (jo så liten är den).

Själv brukade jag besöka Helsingborgsmässan varje år (1966-2000) men det var på den tiden de hade öppet 8 dagar och Hbg fanns inom armlängds avstånd.

Samlarmässa i Liljeholmen? antikmässa i Älvsjö?

5 Fru Ekeby:

skriven

Härligt! Nu kan jag planera nästa år! Tack för det!

Jag måste ha nått kul att se fram emot.

Ha det bra!

6 form55:

skriven

Retromässan är jag väldigt nyfiken på så den skall jag försöka komma på. Även Kistamässan då det var väldigt trevligt förra gången. Skall som vanligt besöka de tre utemässorna i söder - Stockaryd, Degeberga och Markaryd. Brukar även gå på Kungsbackamässan och Boråsmässan. Sedan blir det alltid någon mer mindre mässa som är i närheten.

7 Eli:

skriven

Tusse: Liljeholmen? Ja, det ligger ju närmare än Helsingborg...

Fru Ekeby: Varsågod! :-)

Form55: Men då får vi väl ordna en bloggträff på Retromässan eller Kistamässan!

8 Linda:

skriven

Perfekt, bara att fylla i kalendern! :)

Någon som varit på vernissaget för Antikmässan i Älvsjö? Har blivit erbjuden att köpa biljetter dit lite billigare men jag undrar om det är värt pengarna?

9 Liina:

skriven

Jag säljer kalendern till alla som är intresserade (jobbar på ett ställe där jag kan trycka dem så de är inte så dyra =)

Vill man se bilderna ändå kan man mejla mig. Kan hända att jag lägger ut dem nånstans med men jag har inget bestämt. Håller fortfarande på att redigera. Men den ska tryckas imorgon så... =)

Kommentera här: