Kuliga julklappar


Åååh, Kockums! De gjorde fina grejer. Och visst skulle en gourmetpanna i den där vackra
rödorangea Kockumsfärgen vara en kulig julklapp även 2010?


Eller kanske en "käck" vattenkanna?


Kalasgrytan uppe till vänster har förekommit på Femtiotalsjakten en gång tidigare
i inlägget med de kalascharmiga annonserna.

Ännu en finfin Kockumsannons , från 1967, ser du hos Porslinsbloggen.
1 Clinen:

skriven

Pekar på alla saker på bilderna. "Den där vill jag ha!" =)

2 Linda:

skriven

Med halva släkten i Ronneby och Kallinge så trodde jag att jag sett allt som producerats på Kockums men vattenkannan var faktiskt en nyhet för mig, en sån hade jag gärna haft! (Extra härligt att den passar så bra till "svåråtkomliga krukväxter"!)

3 Erica:

skriven

Vilka fina annonser!!

Jag föll för typsnittet i rubriken, men lyckades inte identifiera det via What the font ( http://new.myfonts.com/WhatTheFont/ ) Nån som vet vad det heter? Det liknar typsnittet i den Saul Bass-inspirerade reklamen för HP för nåt år sen (The computer is personal again). Kanske är det handritat? De hade ju inte fiffiga datorer och redigeringsprogram och typsnittsservrar på 50-talet... :-)

4 Christin:

skriven

Vilken söt och julig reklam !

Länge sen nu som jag kommenterade dina inlägg men dom är fortfarande väldigt uppskattade och bidrar till tillvarons guldkant.

5 Eli:

skriven

Clinen: Ja, visst är de fina och skänker ett kök karaktär?

Linda: Ja, man undrar var man placerat de växterna?Erica: Ja, det är skitsnyggt. Och det skulle vara intressant att läsa om 50-60-talstypsnitt, du ska inte göra ett gästinlägg? :-)

Christin: Tack!

6 The StarChief:

skriven

Varför är dagens annonser inte lika spännade som dom äldre. hmmm

Kolla in lite kul adventstakar lördag på min blogg lördag

Kommentera här: