Kontakta Tusse!


Hur såg den elektriska materielen – lampsocklar och stickproppar, vägguttag och
strömbrytare – ut på femtiotalet? Tusse berättar i ett inlägg beställt av Empire-Amelie
och mig. (Bilden tog jag på Centrum för byggnadsvård i Gysinge i somras, inlägget
därifrån läser du här).
1 Tusse:

skriven

Underbar bild! Tack!

Och de korrekta benämningarna är:

Vippströmbrytare, vridströmbrytare, TV/radiouttag, dimmer (den är väl nytillverkad).

Vägguttag, utanpåliggande resp infällt.

Porslinspjäsen mitt i nedersta raden är en så kallad kuhlodosa, en kabeldosa, alltså.

Vad föremålet rakt ovanför K-dosan är har jag tyvärr ingen aning om. Vet du?

2 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Föremålet är faktiskt en avlyssningsmojäng, sitter alltid nära ett uttag eller dosa, så att man tror att de hör ihop.

Det är en kommunistspårare helt enkelt.

3 Tusse:

skriven

Okej ...



Fick förresten en intressant länk via min blogg:

http://www.byggfabriken.com/sortiment/strom/

Kommentera här: