I dag blir det rester


En dröm-möbel. Den står hos Nybo Café utanför Gävle och om jag skulle ha en gammal
radiomöbel så skulle det vara precis en sådan.
I dag blir det rester på Femtiotalsjakten. Jag har rensat i bildarkivet under helgerna, det
behövdes. Mycket har jag raderat. Men en del bilder som aldrig kom med när jag gjorde
inlägg var det inget större fel på. De blev bara över. Det kan bli så. Men i dag får de vara med!


Tidningshylla i samma serie som de där syskrinen man ser
hyfsat ofta. 1940-50-tal. Trivsamt.


Vem gjorde fatet? Det är Upsala-Ekeby och det stod hos Carléns Antik
(tror jag det var) på Upplandsgatan, Sthlm, i höstas. Väntar mig svar
från någon av Upsala-Ekeby-experterna... UPPDATERING:
Och endast två timmar
tog det så hade Upsala-Ekebysamlarna svarat!
Jag gissade för mig själv att det kunde vara ett verk av Taisto Kaasinen,
min UE-favorit, och så var det! Pomona heter serien, här finns en annan del
i serien hos Upsala-Ekebysamlarna. Tack för snabbt besked!


De är inte dumma, de där perstorpsplatteborden med färgad kant. Och så matchande
stolar till. Sågs på Antikmässan i Älvsjö förra våren.
UPPDATERING: Vilken utställare var det som visade bordet, undrar en av Femtiotalsjaktens läsare. 
Är det någon som såg det, och kommer ihåg? 


Ingo-läsk! Hur smakade den? Etiketterna och annan pojknostalgi, som
fotbollsbilder och en här bortbeskurnen "Piff" (nu gråter Larsson och
 Farbror Sid) fanns på bakluckeloppisen i Norrskedika.


Hösten 2009 var det Coop som sålde Stig Lindbergs
"Fallande löv", våren 2005 var det McDonalds som
serverade i muggar med Stig Lindbergs dekorer "Berså"
(bilden) och "Adam". Inga-Lill och Jan-Åke har kvar
några muggar.


En sådan spis hade jag i en andrahandsetta på 1980-talet.
Den här står i fönstret hos ett kafé på Råsundavägen
(glömmer alltid namnet, ligger strax ovanför Stråket).
Kaféet har alltid en söt skyltning, byter oftare än
många affärer. Före jul såg det ut så här.


1 UpsalaEkeby:

skriven

Fatet ingår i serien "Pomona" och har faktiskt visats av UpsalaEkeby-samlarna i detta inlägg:



http://upsala-ekebysamlarna.blogspot.com/2009/11/svar-bildquiz-6.html



Fatet ingår i serien "Pomona" av Taisto Kaasinen.



Ha en trevlig helg!

2 Tusse:

skriven

Granitemaljerad Heliosspis med pilrattar HURRA!

3 Susanna:

skriven

Är det inte lite konstigt ändå att de där pappersmuggarna går för ibland upp mot 50kr på Tradera?

Visst, de är ju fina.. men ändå..



Det där fatet är verkligen superläckert! Och Ingo, vilken tjusig man :-)

4 Marie-Louise:

skriven

En sån där Radiomöbel hade min farmor och farfar när jag var liten. Tyvärr var den helt förstörd när vi skulle städa ur deras lägenhet efter dom, eftersom farfar var vinglig på benen den sista tiden och lyckades ramla in i alla sina möbler :( Det var många fina möbler som vi fick lov att kasta bara för att dom var förstörda, så synd :(

5 Sari:

skriven

Oh my good! The radio thingie is so beautifull!!!! And the table and chair set is cute, too!!!

6 Libby:

skriven

Tusse: Pilrattar. Roligt ord.

Susanna: Jo, sådant är konstigt. Ja, och nu när jag vet att det är Tasito så ångrar jag att jag inte köpte det.

Marie-Louise: Fast...mest synd om farfar?

Sari: The whole place is great. Lots of stuff.

7 Farbror Sid:

skriven

Köper du mycket femtiotalsprylar... du hittar iallafall verkligen de rätta ställena!

8 Skaffaren:

skriven

Jag har ingen aning om hur INGO-Läsk smakade men jag har sålt många etiketter genom åren, mest till USA. Radiomöbeln är läcker.

9 Marie-Louise:

skriven

Jo du har rätt, det var mest synd om farfar, vad han slog sig stackarn. Så blir det när avståndsbedömningen och yrsel slår till i en 90-årig kropp :( Han har det mycket bättre där han är nu tror jag allt, träffa farmor igen fick han också. Fast lite synd om oss också, som inte kunde få några fina minnen kvar efter dom eftersom allt (nästan allt) var trasigt :(

10 Libby:

skriven

Farbror Sid: Ja, jag håller ju på att femtiotalisera min enrummare. Så jag köper en del grejer. Sedan springer jag på loppisar, mässor och antikbodar och tittar, frågar och plåtar för att det är så kul att lära sig mer.

Skaffaren: Hade de kanske Floyd-läsk i Amerika? :-)

Marie-Louise: Ja, trist. Man vill ha saker som minne. Senast i dag köpte jag en safttillbringare, precis sådan som vi hade när jag var barn. Jag kan se mamma, finklädd med förkläde, göra röd vinbärssaft i den. Tillbringaren kom fram när vi hade "främmande" - som det hette. Nu bor hon på demensboende, och kommer aldrig mer att servera varken saft eller sitt underbara kokkaffe.

11 Tusse:

skriven

Pilrattar kan det även vara på en radiogrammofon med skivväxlare och inbyggt barskåp med indirekt belysning, i vilken man kan ha en uppsättning drinkglas i individuella färger samt ett urval av Bols' likörer, även dessa i olika färger.

12 Larsson:

skriven

Nej då, här gråts inte när det finns så mycket annat fint att titta på...

Kommentera här: