Julgransplundringar med stil


I dag är det tjugondag Knut! Så här skoj hade barnen i slutet av 1940-talet när de dansade
ut julen, om man ska tro Mazettis lilla reklamhäfte.


Efter att granen åkt ut vankades det godsaker. Snälla och prydliga satte sig barnen lugnt
vid bordet och drack sin choklad och plockade försiktigt åt sig varsin pepparkaka,
utan att smula - eller stoja -det allra minsta.


Mitt stöd i livet som fejkande husmor, Husmoderns köksalmanack
bjöd varje år på tips inför julgransplundringen. Visst är namnkakan
söt? Jan, Annika och de andra får lika stora bitar.


Som sagt, varje år något tips till husmödrar som ville göra sina barns
julgransplundring till kvarterets vassaste.
Glad tjugondag Knut på er!


1 Agata:

skriven

Ja, men är det inte härligt! Varför plundrar vi inte granen nu för tiden - det är väl synd! Förr visste man när något började och något slutade och hade vett att längta och vänta på saker och ting! Och inte åt man sötsaker stup i kvarten heller - varför julgransdekorationerna blev hett eftertraktade! Och roligt hade man också - sjöng och dansade och lekte filipin!



Åh, vad jag önskar att jag var född på 1940-talet! Stackars barn som föds nu! Hemska samhälle!

2 Skaffaren:

skriven

Sån där strut hade jag när jag var liten.

Inget jag skulle använda idag :-)

3 Monet:

skriven

Jösses vilken nostalgi som väller över mig. Exakt sådär var det ju - särskilt roligt var det att få öppna smällkaramellerna och hitta de bonbons som låg inuti. Jag minns inte att man hade stjärngossemössor på huvudet, däremot andra partyhattar. Och vissa familjers julgransplundringar var helt överdådiga, man såg verkligen fram mot detta som idag är helt borta!

4 Basker-Ville:

skriven

Visst får Jan och Annika lika stora bitar. Men Annika får mycket mer glasyr eftersom hennes namn är längre. <i>ORÄTTVIST!</i>

5 Libby:

skriven

Agata: Ja, julgransplundring ingår i hela det paket med förmåner som 40-talisterna åtnjutit under livet.

Skaffaren: Inte?

Monet: Jojo minsann. Se mitt svar till Agata.

Basker-Ville: "Janne, jag kallas faktiskt Janne"!

6 Simon:

skriven

Tidningsarkivet i linköping ;)

7 Monet:

skriven

Surt sa räven får man väl säga då:-) Och tacka sin lyckliga stjärna att man föddes när man föddes.



Är det inte dags för ett inlägg om vilka namn de förkättrade fyrtiotalisterna döptes till också - apropå namnen på kakan?

8 Libby:

skriven

Smon: Aha.

Monet: Men snälla Monet, varför skulle Femtiotalsjakten skriva om 40-talisternas namn? Ni ska då alltid stå i rampljuset. Det är naturligtvis 50-talisterna som ska tillägnas ett namninlägg.



Kommentera här: