Det kom ett mejl om Tallåsenstolen...


I inlägget om Retrorummet i Norrtälje visade jag bild på ett par stolar som var en ny
bekantskap för mig. Tallåsenstolen. Jag nämnde att det fanns mycket litet information på nätet.
Men... då kom ett mejl, från dottersonen till AB Tallåsenstolars grundare:

"Morfar var ursprungligen från Hudiksvall där han arbetade på Sundins skidfabrik. Han fick möjlighet att jobba åt JOFA i Tallåsen vilka också producerade skidor och han flyttade dit och till jobbet som fabrikschef. På JOFA producerade man även stolar och leksaker av björkspillet från skidtillverkningen. Kanske var det där min morfar såg möjligheten och fick intresset för att tillverka stolar och han startade AB Tallåsenstolar 1955-57. I Tallåsen mötte morfar Karl-Gustaf min mormor Iris och de stannade där livet ut."
Fakta/Tallåsenstolar AB
Start 1955-57. Karl-Gustaf Englundh dog 1965 och då upphörde också företaget.
Ungefär 50 anställda
15-20 modeller totalt
Mest kända modeller av SIR arkitekt Jan Hallberg, Stockholm

Tack! säger jag till Niklas Bonnevier. Han för möbeltraditionen vidare i familjen,
som formgivare. Hans hemsida ser ni här.

1 Anonym:

skriven

Vad roligt att en anhörig fyllde i luckorna!

2 Skaffaren:

skriven

Udda. Ser ut som dockstolar eller barnstolar.

3 Malin Ahlenius:

skriven

Hej Jag har sökt med ljus och lykta vem denna man kan vara. Har n ämligen funnit en barnmatstol märkt med en stämpel AB Tallåsen SIR Jan Hallberg. Jag skulle vilja veta vad den kan vara värd innan jag lägger ut den på blocket.Har du någon aning? Vänligen Malin Ahlenius i Sundsvall

4 Niklas Bonnevier:

skriven

SIR Jan Hallberg var arkitekt från Stockholm. Det var inte så vanligt med kända möbeldesigners på 50-talet utan det var arkitekter som ritade möbler. Det betyder inte att stolen i sig blir enormt mkt värd men visst är det bättre än något omärkt.



Det var länge sedan du skrev Malin men har du stolen kvar är jag intresserad av att köpa den då den är en del av mitt eget kulturarv. Hör gärna av dig!!



/Niklas

5 Veikko anttila:

skriven

Jag har 4 stolar av Sir Jan Hallberg för sal.

Kommentera här: