Ett blomkrukefynd bland allt glas (Glasrikeresan del XIV)


Glasrikeresan gav mycken ny kunskap, men väldigt få riktiga loppisfynd. Penningmässigt
var bästa köpet de här blomkrukorna. En femma styck på loppisen i Norrbygdens gamla skola
mellan Orrefors och Gadderås. Den gröna och den vita till höger om den gröna är Upsala-Ekeby.
Den längst fram till höger är märkt 2 under. Jag är rätt säker på att jag sett den i 50-talskeramiks ,
Porlsinsbloggens och Upsala-Ekeby-samlarnas bloggstafett Blomkruksskolan/Blomkrukeskolan.
De andra två krukorna vet jag inte, men jag visade två släktingar till den grå och lila-randigakrukan här.


Vi går in och tar en titt på loppisen.


Men - där är ju min lampa! Fast min har fem kupor. Den gav
jag 300 kronor för i Fellingsbro. Här kostade den med tre kupor 400 pix,
så det blev ingen affär. Kul i alla fall att se lampan i ännu en variant.


Det här lilla söta setet kommer från Engshyttans glasbruk. 1950-tal, sa säljaren.


En vit ISI-ishink, Gullaskruf. Formgivare Lennart Andersson.
De ISI jag har sett tidigare har varit i genomskinligt glas.
Läs mer om ISI hos Porslinsbloggen.


En fylleanka, också från Gullaskruf.


(Vi svängde in till samhället Gullaskruf när vi passerade.
Men glasbruket lades ner 1983. Jag gick i alla fall ur bilen, tittade på
gräset som växte framför igenbommade uthus, tog en bild av fabriken.)


Så här ser det inte ut i loppisladorna hemmavid. Hyllor fulla av "Fuga", "Colora" och
andra moderna glasklassiker.

Trevlig helg - med många loppisfynd!
1 lybtar:

skriven

Vad härligt det är med lokala varor på loppisen. Tänk att det finns så mycket av det i hemmen så att man lägger det till loppisen, så kommer vi utbölingar och köper det.



Så mycket fina saker.

2 clinen:

skriven

Åh, jag letar och letar men hittar inga krukor. Snygg lampa! Men priset var ju inte nällt direkt. Vissa vet att ta bra betalt. Tråkigt för oss som vill fynda!

3 Skaffaren:

skriven

Här i trakterna finns det Törebodakeramik så det dräller om det. Fanns det ingen verksamhet i lokalerna tillhörande Gullaskruf?

4 Libby:

skriven

Lybtgar: Fast det här var en loppis med en hel del kvalitativt, inte direkt "vi har rensat garagate". Men gav 50 pix styck för några små gröna Fuga (inte till mig själv), det ska tydligen vara ett bra pris.

Clinen: Det här var första gången jag hittade Upsala-Ekeby-krukor billigt, hittar nästan aldrig några under hundralappen,

Skaffaren: Jo, bredvid. En glaskonstnär som heter

Carlos, hemsida här: http://www.gullaskruv.se/carlos/textsve.htm

Borde kanske nämnt det i inlägget.

5 Tusse:

skriven

Jag uppskattade suddigheten i sista bilden, som om den tagits i största hast - men så betyder också fuga "flykt" på latin!

6 Libby:

skriven

Tusse: "Suddighet"??? Konstnärlig oskärpa menar du väl?

7 Pederanja:

skriven

Very cool site. I like the floating effect. Good programming on the Guestbook too.

Kommentera här: