Lördag kvart i två, på Sandbergs (Glasrikeresan del VIX)


Vissa dagar på Glasrikeresan var mer hektiska än andra. Den Kungliga Bröllopslördagen
började med besök på Orrefors glasbruk, fortsatte hos Antik o Design i Orrefors och sedan var det plattan i mattan för att hinna med Sandbergs konditori i Madesjö strax utanför Nybro. Kvart i två var vi där.
Två stängde de.


Sandbergs konditori öppnade 1956, samma år som huset byggdes.


Jag hann aldrig fråga vad det var för vas däruppe på hyllan. Beställde, hällde upp kaffe,
snabbfikade, sprang runt med kameran.


En hel del av originalinredningen är kvar. Och sedan...


... har man kompletterat i blandad retrostil. Kombinationen 60-talsfåtöljer, pelarbord
från 1940-talet (?) och ljuva gardiner blev fint, tycker jag.


Bordet pryds av en ros i intarsia.


"Vi hälsar alla välkomna till tidsenliga lokaler".
Men annonsens typografi känns äldre än 1956.


Det inre rummet, som gissingsvis var det "klubbrum" som nämns i annonsen
och där inläggets första bild är tagen, har en harmonisk inredning i 1930-60-talsretro.


Ljuset silar genom trådgardinen.


 
Fikets lampor får tummen upp av Femtiotalsmannen. Tyvärr fanns inte mycket
bröd kvar när vi ramlade in, så det kan vi inte betygsätta. Fast en väldigt god
hallongrotta norpade jag i alla fall åt mig.
.

Tapeten i butiksdelen får fem strutlampor av fem, Femtiotalsjaktens
högsta betyg. Läs mer om kondiset på Sandbergs hemsida.

PS. 25 andra kaféer med gammaldags stuk, landet runt, hittar du
under kategorin Kaféer.
1 Tusse:

skriven

Sandbergs, Sundbergs och Lundbergs - tre fik med trivsel!

2 JJ:

skriven

Den tapeten var så mycket folkhemsfemtiotal som det kunde bli! Vasen tror jag är tysk.

3 amanda:

skriven

Mycket fin tapet!

4 Svenskt Retro:

skriven

Vilka mysiga fik du hittar..

5 Monica:

skriven

Å så mycket fint du visar, jätteintressant är det!

6 Libby:

skriven

Tusse: Ja, fik med efternamnsnamn är ett tips om man letar 50-talsfik.

JJ: Ja, verkligen. Fantastiskt fin.

Amanda: Borde ha frågat var de fick tag i den.

Svenskt Retro och Monica. Kul att ni gillar det!

7 Anna:

skriven

Åh, det är ju min drömtapet som jag letat förgäves! Den är från Eco tapeters serie House som fanns för några år sedan, tyvärr har den utgått :( Jag fick tag på gardiner i samma mönster (fast mörkare) på en loppis i våras. Det var Cult design som gjorde dem i en serie som hette Fifty-fifty.

8 Tobbe:

skriven

Kul att ni hittat till Nybro..välkomna tebax :)

Kommentera här: