Vykort från S:t Persgatan (Glasrikeresan del I)


Första stoppet på resan till Glasriket blev Norrköping. Jag älskar verkligen den stan, bodde
och jobbade här i början av 1990-talet och skulle gärna bo där igen någon gång. I Norrköping finns
ställen som Café Väster, ett arbetarfik från 1950-talet. Jag skrev om det hösten 2008,
nu var det dags för återbesök. Sabine som driver kaféet på S:t Persgatan hade fixat litet fler 50-talsgrejer,
som Coca-Cola-lådan på bilden. Och tavlan som möter en i ingången är ny:




Så var en fika på 50-talet.


Och det är fortfarande nästan 50-talspriser
- en maffig bit sockerkaka för 5 bagis.


Keep up the good work, Sabine! Om jag bodde i Norrköping
vet jag var jag skulle hänga. Och Femtiotalsmannen skulle
äta en varm ägg med falu, varje dag.


Trendspaning: S.t Persgatan håller på att bli Norrköpings Sofo - eller
"Vodo" (Väster om Drottninggatan). Förutom Café Väster hittade vi...


... Dahlbergs second hand, som hade ett exemplar av den där galonklädda byrån
som jag missade på Myrorna i Sundbyberg i vintras. 250 pix, och jag gissar att den
försvinner snabbt som en avlöning. Nej, jag köpte den inte, det får finnas gränser,
jag kunde ju inte köpa en MÖBEL bara två timmar in på resan.


Snygg skylt. Vi såg även en annan frisörlokal, som såg litet hipp ut,
bredvid en klädaffär som också verkade väldigt "Vodo". Och så några
restauranger, en bokföringsbyrå med porten inredd med lackröd plastfilm,
och...


Café Broadways filial Broadway Express. Jag föredrar ju the real deal, fik som Café Väster,
men litet kul är ändå bilsoffan.


Fast jag vågar nästan inte visa den här bilden, efter FJ-läsarnas hårda dom
över 50-talsfik med Elvis närvarande. Vi var naturligtvis tvungna att även återbesöka
klassiska Café Broadway....


... som såg sommartrevligt ut, och hade utökat med LP-försäljning
i källaren...


... där det också fanns nya sittplatser. Och en teve!


Åhhh, 50-tal!


Och sedan... åkte vi till Valdemarsvik, där jag skannade av Kupan och en
antik&begagnat-bod på Valdemarsviks Auktionsbyrås gård utan att hitta något
jag ville ha. Men konfektionsaffären Valdixi hade kvar den finfina skylten från tiden
då butiken hette Tages Varuhus.

Och sedan... hamnade vi så småningom i Gamleby. Men det får bli ett eget inlägg
så småningom eftersom den lilla stan hade tre second hand/retro/antik-ställen - en ruskigt
trevlig överraskning.


Och sedan... avslutade vi med en fika på Nilssons i Oskarshamn.
En nyproducerad neonskylt i gammal stil - kul.


Nilssons serverade en latte som får fem strutlampor av fem möjliga.
Här plöjde vi den sista av dagens fyra lokaltidningar,
Oskarhamnstidningen.

Nu är det Öland nästa. Stay tuned...


1 Libby:

skriven

Testar kommenatrsfunktionen.

2 Tusse:

skriven

Bekräftar att det fungerar.

3 Ina:

skriven

Ja, nu inser jag att vi verkligen måste stanna i Norrköping på nästa bilsemester i Sverige...

4 Adéle:

skriven

Åh, Norrköping finns det ju till och med en ärlig chans att jag kan hinna med att besöka. Tack för tipset! :)

5 Elina:

skriven

TACK för att vi får följa med på din resa, som jag njuter av alla bilder och information!

6 carrå:

skriven

Åh, denna gata går jag på två gånger om dagen, men man missar så mycket om man inte stannar till. Vacker stad :)

Kommentera här: