Ester har lätt att få kompisar


Ester heter kaffekoppen som jag brukar grabba när jag tar en fika på Ovansundets café
i Nysättra. Ester är från Rörstrand och har någon gång i tiden tappat bort sitt fat. Men ingen
fara - hon har hittat fatet Vera från Gefle istället!

 
Ester och Vera. Esters originalfat ser du hos Svenskt porslin.


Nyligen hittade jag en annan vilsekommen fatlös Ester, en tekopp, på loppis.
Också hon hittade snabbt ett nytt fat att bli kompis med, i köksskåpet. Hjärter från Gefle 
ser ju ut att gilla Ester, inte sant?

Här är det kväll i köket, och Ester småpratar med 
skålen Colores från Gustavsberg. Bimbo från Rörstrand
tjuvlyssnar.
Vad handlade det här inlägget om egentligen? 
Kanske om att en udda kopp som är fin alltid passar in
någonstans, med eller utan fat?
Jo. Så är det.

UPPDATERING: Apropos kökshyllan med bården - när kom det vita häftstiftet,
undrar Larsson.  Liksom han minns jag de guldfärgade. På häfsttiften som fäster
väggskyddet i fanérväv har jag numera pillat bort det vita plastöverdraget för att få
"originalutseende" på stiften.
1 Larsson:

skriven

Appropå hyllborden m m. När kom vita häftstift? Jag vill minnas att det häftstift som fanns hemma hos oss på tex 1960-talet var guldfärgade.

2 amanda:

skriven

Åh den koppen är så fin! Vissa koppar har lättare än andra att få kompisar.

3 randiga tråden:

skriven

Ja, det är så fint allt detta porslin, kul att blanda, det man tycker om passar nästan alltid ihop.

4 GIna Americana:

skriven

I love blogs like your's where you actually learn something. Reading your blog makes me feel a little more "educated" when I go to the loppis on weekends. Thanks for the knowledge Libby!

5 Karin:

skriven

Ester var väldigt fin!

6 Libby:

skriven

Larsson: Intressant fråga, jag uppdaterar inlägget med den.

Amanda: Så är det!

Randiga tråden: Ja, det är litet som med kläder.

Gina Americana: Tack, Gina! Blir jätteglad över berömmet.

Karin: Ester sträcker stolt på sig :-)

7 kicki:

skriven

målade haftstift fanns ju tidigt - jag har haft flera askar svartmålade (och nån vitmålad) som ser ut att vara 40-50tal nånting. Tyvärr har jag drällt bort dem i nån av mina flyttar, så jag kan inte fota dem just nu...

8 Tusse:

skriven

... liksom du är noga med att använda äkta X-krokar / X-nålar till dina tavlor, inte sådana där plastsaker med infällda stift.

Verklig stil är det att använda häftstift gjorda i ett stycke med kilformad spets. Men de går hårt åt kökshyllorna. Använd arkitektstift i stället, i den mån de ännu går att få tag i.

9 Anta Snaque:

skriven

En god vän hittar alltid nya vänner. Och Ester är definitivt en god vän.

10 Lybtar:

skriven

Jag letar och letar efter både Hjärter och Bimbo men vi hittar dem aldrig:(

Men nu skall det även letas efter Ester.



Fint inlägg!

11 Tinkerbelltin:

skriven

Fint namn ...

12 Skaffaren:

skriven

Du har väl hört Ester med Martin Ljung?

13 Libby:

skriven

Kicki: Ja, och snygga röda fanns det också.

Tusse: Arkitektstift???

Anta Snaque: :-)

Lybtar: Bimbo ser jag då och då, men har bara sett min enda tallrik Hjärter. Vill hitta kopp!

Tinkerbelltin: Yep.

Skaffaren: Men naturligtvis:

http://femtiotalsjakten.blogg.se/2008/october/matine-med-martin-ljung.html



14 Tusse:

skriven

Ja, blanka metallstift med låg profil som man sätter fast ritningen på ritbordet med och som inte T-linjalen (vinkelhaken) fastnar i.

Finns även ett verktyg att ta bort dem med, tror jag har det någonstans.

15 Sandra:

skriven

Va roligt att hitta bilder på koppen Ester! Jag har i mina ägor 2st. fat i blått som jag älskar men saknar tyvärr koppar! Efter lite googlande hittade ja namnet (det står bara Rörstrand under mina fat) varav jag ramlade in på din blogg :) Detta förgyllde min dag! Nu ska ja bara finna koppar som kan snicksnacka me faten :P men blanda är ju också snyggt!

16 Sandra:

skriven

Åhh va roligt att finna Ester! Jag har två stycken tefat med detta motiv i blått men saknar dessvärre kopparna. Eftersom det bara står Rörstrand under dom har jag inte heller vetat namnet men tack vare google och din blogg vet jag nu vad jag kan söka vidare på :) Jakten på Ester kan börja :)

17 E.:

skriven

Hihi, Ester har jag också!! Men inte med "rätt" fat förmodligen;-) Fast jag trodde det... Härligt med porslin som samtalar med varandra. De har ju så ljuvliga namn dessutom!



/E.

Kommentera här: