Det står ett sideboard hos Myrorna...


... i Sundbyberg. I alla fall i eftermiddags. Jag fastnade en stund, eftersom det var något
hos sideboardet som påminner om min Ikeabokhylla "Tema" från 1955. Och så var det
ju så snyggt!


Jag ville se om hyllorna vilade  likadana Ikeaskruvar som bokhyllans.
Det gjorde det inte, hyllorna var fasta. Kan man då avskriva Ikea?
Hyllpapperet var härligt retro.

 
Tja, vad har skåpet för ursprung? Vet någon av FJ:s läsare?
1 900 kronor skulle Myrorna ha. Dyrt? Ja, för att vara på loppis. Men om det
är ett sideboard av känd tillverkare så skulle det ju kosta mycket mer i antikaffär.
Sidboardett hade litet repor på översidan och högra dörrens lås var trasigt,
annars bra bruksskick.
1 Gila:

skriven

Fint. Men tycker rent generellt att Myrorna blivit dyrare sista åren....

2 Randiga Tråden:

skriven

Rent ut sagt skitsnyggt.

3 Anna:

skriven

Vojne, lite saftigt pris för att vara på en butik som myrorna. Det påminner lite om min sideboard, med formen på handtagen och de svarta detaljerna. MEN det vet jag ju inte ursprunget på heller, haha :/

4 Amanda:

skriven

Åh så fint! Jag var också på myrorna i sundbyberg i eftermiddags, men jag gick aldrig så långt in i butiken!

5 Gila:

skriven

Idag såg jag skåpet "live" och även om form och så är fint så anser jag att det var för mycket skador på det för det priset. Repor i kanten och ovanpå på flera ställen.

6 Anonym:

skriven

Jag tror att det är IKEA, JJ la ut bilder från katalogen 1956 eller om det var -57 för ett tag sedan på Retroforum och jag har för mig att det fanns med där. Nu är ju de flesta bilderna borta sedan forumet saboterades men kolla med honom!

7 Tiina:

skriven

Glider raskt från ämnet. Vill bara säga HURRA! för att jag hittade den här bloggen ikväll. Ska byta kontorslokal och de enda möblerna jag tar med mig är öronlappsfåtöljen i svart galon, stringbokhyllan och ett blombord à la 50-tal. Är så sugen på att inreda skrivarlyan med rutigt golv. Och på den här bloggen hamnade jag när jag googlade på just rutigt golv. Härligt - massor med inspiration. Tack!

8 Elna:

skriven

Är man själv från femti-talet och minns bättre skåp än detta, så känns Myrornas pris för högt. Idag har jag dessutom råkat se bilder på två liknande skänkskåp av B Fridhagen (vet dock inte vad det namnet innebär). Det ena för 350 kr och det andra för 900 kr.

9 Anna:

skriven

Skitsnyggt! Det påminner om möbeln jag visade här: http://ljuva50tal.blogspot.com/2010/10/ett-renoveringsobjekt-som-ar-for-stort.html Det är dåliga bilder tagna med mobilen...men benen är lika och handtagen också tror jag. Jag har föresten sett ett Tema-sideboard på Blocket tidigare. Undra om jag sparade bilden...?...

Kommentera här: