Karlskrona några kvarter bort


Vingens återbruksaffär, Solnavägen 53A, min närmaste loppisbutik. I en hylla står en kaffeservis
med omisskännliga hänklar. Det är porslin från Karlskrona, förstås. Men jag tror att det är tre olika
servismodeller med samma dekor. Sockerskålen med sina räfflor ser ut som en "Regina".
Men den bulliga kannan är en helt annan modell, och...


... gräddkannan som jag tror är i samma modell som kopparna har beteckningen 5595.
Trots att jag grävde ned mig i Karlskrona när jag gjorde det här inlägget förbryllas jag
fortfarande av hur fabriken blandade sina många modeller och dekorer hej vilt.
 

Som H55-servisen "Dukat" av Sven-Erik Skawonius". Den gjordes med flera olika dekorer.
Det här uppläggningsfatet, som också stod hos Vingens, har en ganska medioker dekor, tycker jag.
Men det får vara med ändå, eftersom Karlskrona bör uppmärksammas mer än som sker.


Vingens har två butiker. "Den fina" i en lokal ut mot gatan, den är nyöppnad
i höst. Pusslet prydde skyltfönstret i torsdags. Den andra har ingång på baksidan av huset,
och där finns de billigare grejerna. Karlskronagrejerna fanns i butiken mot gatan, 
kaffeservisen till ett litet för fint pris.
500 pix skulle de ha för den.
 
1 Clinen:

skriven

Hmm, den kaffekannan såg helt felplacerad ut. Lite småsöt servis men den dekoren på Regina som både du och jag har är helt klart den snyggaste! =)

2 Thordis:

skriven

Jag har haft ett sånt uppläggningsfat av Skavonius för ca tio år. Jag tycker jättemycket om dekoren och den försvinner inte i diskmaskinen eller blir blekt.

3 Randiga Tråden:

skriven

Var på Vingen, biblioteket Solna i torsdags, ska vara med på en utställning där i nov-dec. Då måste jag besöka ditt Vingen, verkar intressant.

4 M.:

skriven

Jag bor också i närheten av Vingen och var där senast igår. Jag håller med dig om att "Fina butiken" nog har lite väl "fina" priser, jag håller mig nog till den gamla vanliga sunkigare sidan.

5 sakletaren /anna:

skriven

Mycket Karlskrona nu :) Såg ett special kring det på Antikdeckarna i veckan också. Väldigt kul att lära sig nytt!

6 Benny:

skriven

Det är nog inte så ovanligt, detta är vanligt hos Karlskrona, Gefle, Rörstrand och Gustavsberg. Man började lägga en dekor på en modellserie eller kanske ett par kompletterande modeller om inte en komplett modellserie fanns, sen utökas "servisen" ofta om dekoren blev populär med kompletterande delar från andra serviser. Om du ser min favorit Gefle "Furuvik" så har jag sett delar från kanske en 6-7 olika modellserier, man har valt ut det som passar helt enkelt.

Kommentera här: