Mässan i Frihamnen (stolarna och porslinet)


Det var en snygg liten mässa. Och snyggast var buketten med tulpanglas som stod
litet nonchalant på et bord hos Knutsson Antik & Konsthandel. Nils Landberg gjorde serien
med de tunna tunna stjälkarna för Orrefors på 1950-talet.


Hos Leva Antik & Modernt fanns stolarna som väckte ett svårt habegär (trots att de
är fyrtio år äldre än 1950-talet). Från NK, anno 1909. Oj, vad snygga de skulle vara
i en rymlig hall.


Överlag var montrarna lättöverskådliga, inte så proppfulla som på Kista och Älvsjö.
Eller så var det fler utställare av den finare sorten, och de brukar ju inte ha
överlastade montrar. Hos Deco Design fanns Alvar Aalto-stolen från 1930-40-tal.


Okay, kanske ska ta tillbaka det där med överlastat. Men visst blir man glad av montern,
vars skylt jag glömde plåta och därmed inte har namnet på. Soffan av Josef Frank är från 1934,
en av hans första saker för Svenskt Tenn, berättade i alla fall den trevlige mannen i montern.
Soffan heter "Liljevalchs" och gjordes till en utställning på konsthallen.


En fladdermusfåtölj från 1950-talet? Nej, originalet! "The Hardoy Chair" eller "The BKF Chair" 
skapades redan 1938 av argentinaren Jorge Ferrari-Hardoy, och BKF står för hans och
hans designerkollegers i The Austral Group, Antono Bonet och Juan Kurchan, efternamn.
Läs mer om fladdermusfåtöljens historia i ett tidigare inlägg.
"Hardoyen" prydde Deco Designs monter.


Några år innan Yngve Ekström ritade superklassikern "Lamino", som kom 1956,
övade han litet och skapade "Kurva". Jag tycker faktiskt mer om "Kurva", men det sägs
att "Lamino" är skönare att sitta i. Jag har inte suttit nog för att ha en uppfattning.
Någon som har? Kurvan stod hos Kenth Lindström Moderna & Antika.


"Jetson", en av mina Bruno Mathsson-favoriter hade en räv bakom örat,
hos Asken Antik. Mathsson är min senaste formgivarförälskelse, sedan
besöket på Bruno Mathsson Center i somras.


Det fanns en del bra priser på Frihamnsmässan. De här Geflekopparna i AU-modellen, 
dekor "Etta", kostade någonting på 200 kronor/styck. De såg helt nya ut, stod hos hos
Stockholm Design och Antik. Ni har väl kollat in Porslinsbloggens alla Geflekoppar (och annat),
börja här med AU-modellen! VARNING! Du fastnar i timmar.


Arabia all the way, baby. Hos monter jag inte har namnet på. Kul att få se så mycket
snygga Arabiakoppar på en gång.


En liten UE-kanna, hos Kära-Mik.


... och där stod även de två kopparna utan stämpel under. Rara.


Kunde jag låta bli att lägga in en bild på dagens fynd, trots att jag redan visade "Mazetti"-
kopparna från Karlskrona i gårdagens inlägg? Fyra koppar med fat och assietter, 550 pix.
Flera kunniga retromänniskor jag frågat säger sig aldrig ens ha sett assietten tidigare.
Har du?


Ännu en klassiker. Sagaflo hade Marianne Westmans kryddserie "Aroma",
i ett ställ där burkarna passade perfekt. Originalställ? är frågan som de själva och jag
och en annan mässbesökare som tittade samtidigt undrar över.


Jag gillade den lilla vasen och skålen från Syco. De fanns liksom några tyskar (?) i bakgrunden
hos Kära-Mik.


Till sist i dag, interiör från Lars Koraen Konst & Antikviteter. Soffan, av
Børge Mogensen, måste väl vara ett av mässans fynd? 5 500 kronor för en
dagbädd med originaklädsel i fint skick. Gitarren i glas av Kjell Engman,
stolarna av en finsk formgivare som jag tyvärr glömt namnet på.


Femtiotalskonst. Johan Ahrle heter konstnären, vars collage också fanns hos Lars Koraen.

I morgon på FJ: Frihamnsmässan (Lampor och kuriosa).
Stay tuned...
1 Randiga Tråden:

skriven

Det var verkligen något att visa, ska försöka gå dit nästa gång, så mycket fint.

2 form55:

skriven

Det har sålts mazettiassietter på Tradera såg jag, men jag har inte sett dem i verkligheten.

3 Tusse:

skriven

Jetsonfåtöljer fanns i mitt föräldrahem, bruna. Det var för övrigt de sista möbler föräldrarna köpte (de första var som du redan vet Duxsängarna med matchande sängbord).

Och om du undrar fick hjälpsamma grannen överta jetsönerna vid utflyttningen till vänskapspris (och det var inte lite, det heller :-)

4 Lybtar:

skriven

Undrar verkligen om det är ett orginal ställ till Arom. Känns ju som om man borde ha sett det någon gång tidigare. Vad var det för en liten "kopp" i mittten?



Vilka fantastiska möbler. De skulle aldrig komma till sin rätt i vår lägenhet, men den dagen vi köper hus... åhhh. längtar.

5 Moster Mjölgumpa:

skriven

Mycket fina Mazettikoppar. Själv har jag bara ett halvt dussin kaffefat och förutsätter att det en vacker dag ska stå sex ensamma koppar och vänta på mig någonstans;)



I början på nittiotalet körde jag långtradare. En vacker dag stegade jag in på kontoret tillhörande en oljefabrik i Blekinge. Där stod två Jetsons i, en enligt mig, förskräcklig beige färg. Det var inte bara färgen som inte föll mig i smaken, jag gillade inte ens formen på fåtöljen. Men så av en händelse satte jag mig ner i den ena och jag blev helt omvänd. Fantastiskt skön. Sedan den dagen har jag älskat dem...

6 Sandras:

skriven

Jag har hittat assisetter för en femma stycket i en loppisbod i Emmaboda. Tror de står kvar där än om du har vägarna förbi. :) //sandra

7 Kitten:

skriven

Åh, fladdermusfåtöljen! Jag har en bakom mig just nu...Lär ha blivit inhandlad av morföräldrarna kanske tidigt 60-tal? Vit stomme och rött tyg, finns även rött konstläder-version av tyget nånstans. Mina föräldrar har fortfarande den andra stolen, men vänta bara ;)

8 Retrolux:

skriven

Kul med så mycket ögongodis och vad skönt att kunna fynda även på en antik och kuriosa-mässa.



Jag kommer sällan iväg på liknade arrangemang men måste verkligen leta på en loppis där jag kan hyra bord snart för att sälja mina lite mindre fina saker.

9 Svart Sverige:

skriven

Stolen kurva är häftig, men synd att det är ljust trä.. men det svart/vita rutorna desto häftigare!!

10 Eli:

skriven

Randiga tråden: Ja, jag kommer att gå varje år.

Form55: Aha.

Tusse: Jetson är inte det billigaste man kan hitta.

Lybtar: Ja, precis, man borde sett det. Kopp för tandpetare, föreslog handlarna.

Moster Mjölgumpa: Ja, jag kände likadant i somras när jag provsatt en på Bruno Mathsson Center. Sköna!

Sandras: Du får gärna mejla mig namnet på loppisen så ringer jag dem. [email protected]

Kitten: :-) Låter som om du kommer att lägga beslag på den andra också.

Retrolux: Jo, det är extra kul att kunna fynda på en mässa.

Svart Sverige: Du skulle väl måla om den? :-)

11 Svart Sverige:

skriven

Ja det hade jag gjort!!



Fan jag hade velat gå på mässan! Missade den informationen/SS

Kommentera här: