Nästa... Delsbo station!


Det är för litet järnväg på Femtiotalsjakten. Som gammal järnvägare som jobbat på en riktig
järnväg, smalspåriga Roslagsbanan på den tiden då vagnarna var från första delen av 1900-talet,
borde jag skriva mer om tåg. Sagt och gjort, när Empire-Amelie och jag gjorde en utflykt till Delsbo
häromdagen ramlade jag över samhällets gamla station.


Dellenbanans vänner har sommarkafé i stationshuset och hyr ut dressiner. Hela 1 300 uthyrningar
säsongen som gick, berättade den trevlige mannen som visade mig runt på stationen.
Fåtöljerna är från Sveriges "första snabbtåg", X5, som utvecklades under 1940-talet.


Allt var inte bättre förr, men det var vackrare.


Kaffe med rälsbuss (pepparkaksrälsbuss) kan man få i fiket när det är öppet. Jag fick en
titt och fick plåta, och det är jag tacksam för. 


1985 lade SJ ned persontrafiken. Dellenbanans vänner kör rälsbuss några gånger
varje sommar, mellan Delsbo och Fredriksfors, och har en vision om att banan ska kunna bli
Sveriges första elektrifierade museijärnväg.


Pengar läggs i lådan, så skjuts den andra lådan ut med biljetten i.


25 öre kostade toalettbesöket.


Brandsläckare i höstsol.


Tänk, en stringhylla också!




Hörrni, det får bli ett besök nästa sommar! 

Nypåstigen på FJ-Expressen? Ett par andra inlägg med järnvägsankytning
hittar du här:
1 Clinen:

skriven

Vilka härliga bilder! Blir riktigt sugen på att resa iväg när jag ser sittplatserna. Speciellt sofforna i rött. =)



De borde börja med den typen av biljettförsäljning överallt igen. Kanske minskar rån och annat otrevligt?



Sen kan man aldrig gå fel med en stringhylla! Måste skaffa en!! ;)

2 Jeanette:

skriven

Så fint! Å string hyllan kan jag gärna ta ;)

3 Tusse:

skriven

"Försäkra resgodset i Europeiska - ett Vegeteföretag!" *



Lådorna som åkte in respektive ut fanns länge på färjestationen i Helsingborg jämte en personvåg med biljetter. När den blågula skivan hade stannat (Stå still!) lade man i 25 öre och ut kom viktbiljetten:

30 IX 59

74,5 kg



* Reseförsäkringar kunde man köpa i en särskild automat och jag minns att den kostade 2 kr.

4 Audrey Fenn:

skriven

Vad roligt med ett äkta järnvägsinlägg.

Jag trodde att de gulorange rälsbussarna bara fanns på Småländska Smalspåret. Då har jag lärt mig något nytt idag också. :)

5 Eli:

skriven

Clinen: Åh, vad roligt - du har kvar att skaffa din första stringhylla. Vilken modell blir det?

Jeanette: Visst passar den fint där?

Tusse: De där personvågarna, ja...

Audrey Fenn: Kanske kommer de här därifrån? Glömde fråga.

6 Tusse:

skriven

Har Du bloggat om varuautomater förresten? Fanns i stort antal på "vår tid" men var hittar man dem i dag?

7 Eli:

skriven

Tusse: Nej, det här är det närmaste jag kommit:

http://femtiotalsjakten.blogg.se/2009/may/en-ask-trix-och-tva-mil-galon.html

8 Tusse:

skriven

Men visst hade du det! Jag hade bara glömt bort det!

9 Retrolux:

skriven

Haha... liknande blogg, liknande intressen. Min pappa kunde köra gamla motorvangar och ånglok och fick hålla förarutbildningar för ca 10-20 år sedan. Han jobbade en del på DVVJ - De vackra vyernas järnväg (Bengtsfors - Årgäng) på semestern.



När jag var liten var mitt tågintresse stort (kunde allt om pappas jobb som lokförare). Kunde alla olika lokmodeller. En gång när jag var ute med dagmamman så kom det ett växlingslok körande så att de fällde bommarna.



- Titta där kommer tåget. sa dagmamman.

-Det är inget tåg, det är en T44. sa jag.



Och mycket riktigt så kom det en T44 (utan vagnar). Det är ju skillnad på lok och tåg menar jag...



Tyvärr är jag inte lika duktig på lok längre, men jag har koll på några i alla fall.



10 Liina:

skriven

Kul. Jag och mamma åkte smalspåret här i Västervik förra sommaren. Det var trevligt. Likadana tåg som på första bilden. =)

11 Clinen:

skriven

Åh, jag vet inte riktigt. Det blir nog en helt vanlig att ha i köket på väggen. Finns en med svarta string hos min svärmor som jag får om hon får en annan hylla av mig. Problemet är bara att jag inte vet vad hon vill ha för någon hylla eller vilken smak hon har! Haha :P



Skulle jag hitta någon lite roligare jag gillar till ett vettigt pris på någon loppis eller antikaffär så kanske jag slår till där istället. =)



Vad finns det för olika modeller egentligen?

12 Lempa:

skriven

Trevligt inlägg om järnvägen!

13 Ingeborg:

skriven

När jag började som lantbrevbärare 1976 i Delsbo hämtade och lämnade jag ankommande resp.avgående post av rälsbussen vid stationen.När jag skulle passera järnvägsövergångarna ute på linjerna var det att verkligen se upp så att man inte blev överkörd.Det är minnen som finns för alltid.Tillbaka med järnvägen!

14 Gun Durrani:

skriven

Hej! Har nyligen hittat din blogg och uppskattar den verkligen! Är född -52 och flyttade som 5-åring till Täby så jag minns också de gamla vagnarna på Roslagsbanan. Innan vi flyttade till Täby bodde vi i Sköndal och trots min då ringa ålder, har jag många 50-talsminnen både därifrån och Hökarängen. Minns tydligt den där fontänen i Hökarängen. Hälsn. Gun

Kommentera här: