Vem startar Retroresor?


Det här var väl snyggt? Servisen fanns hos Läkarmissionens roliga loppis i Johannelund
(t-bana Johannelund på Hässelbylinjen). Vacker dekor och lustiga öron. Under faten läser
jag Carlsbad Czechoslovakia och namnet "Cornelia".


En tjeck till! Även här en hänkel med fin form. Rätt ofta ser jag serviser/delar jag tycker
om där det står Czechoslovakia under. Om resebyrån "Retroresor" fanns kunde den kanske
ha weekendresor till Prag, med spaning efter tjeckiskt porslin?


Oklart ursprung här... men jag fortsätter på tanken om
retrospaning utomlands. Berlin skulle vara kul, leta prylar från
"die Nierentichzeitalter" (de njurformade borden tidsålder).
Och Italien förstås - skönhetschock på skönhetschock. 


Och på nära håll, Norge. Någon gång ska jag följa i Ericas fotspår och gå på loppisjakt
i Oslo. Det norska fatet från AWF fanns hos Läkarmissionen. 30 pix, ett fynd.


Istället för De rosa bussarna - Retrobussarna!
Som tar evigheter... eftersom de stannar till vid varje loppisskylt.
Vilket är ditt drömresemål på retroområdet?
Mitt är fortfarande engelska Staffordshire - eftersom jag vill
1 Randiga Tråden:

skriven

Som svar på vem som startar retroresor, givet. Det är du. Jag följer dig redan.

2 Ina:

skriven

Är det Tjeckoslovakiska porslinet dyrt tycker du? Jag tycker ofta de kan kosta ovanligt mycket trots att de inte verkar heeelt ovanliga i alla fall...

3 Skaffaren:

skriven

Jag vill åka till Frankrike eller Baltikum.

Detta utan att egentligen veta varför, mest nyfikenhet.

4 Christin:

skriven

Vilken bra idé !

Jag skulle än så länge nöja mej med dagsturer till nån utställning eller museum här hemma med t ex glas eller porslin, men att man börjar dagen med en rejäl loppisrunda i omgivningarna(innan alla prylar tar slut)Kanske dock svårt att vara en stor busslast som rusar in på en liten loppis...Folkabussen du visar vore nog rätt lagom :-)

Utomlands har jag bara varit på några få loppisar men Oslo verkar kul (och dyrt?)

5 Anna:

skriven

En buss som stannar vid varje loppisskylt hade varit bra! Vi åkte buss från Sundsvall till Sthlm i somras och vi såg så många skyltar vi hade velat stanna vid, men bussen bara fortsatte rulla! ;)

6 Anna:

skriven

Hej!

Tänkte bara berätta att dagen kommer gå helt i dina Sumpan-fotspår! Tack för en välgjord guide i tidigare inlägg!

7 Maria:

skriven

Kära femtiotalsjakten.



På min semester besökte jag mina morföräldrar och fick ta hem ett (i mina ögon) ett fint fat som kan vara från femtiotalet. Men jag vet inte vad det heter och hittar inget under den som hintar om vad det är för fabrikat.



Får jag maila en bild på den vid tillfälle och se om du eller någon annan som läser bloggen kan avgöra vad det är? Det vore jättesnällt.

8 Liina:

skriven

Fick lite lust att köpa Cornelia åt min syster (Som heter Cornelia =)

9 Sven:

skriven

Har aldrig vetat att det fanns nån anledning att stiga av i Johannelund, det måste jag göra snart!

10 Eli:

skriven

Randiga tråden: :-)

Ina: Vill man snabbt ha en snygg servis som den på översta bilden så är väl cirka 300 kronor inga pengar? Men visst, det finns ju inget sälja vidare-värde.

Skaffaren: Det är en bra anledning att resa, så upptäckte jag Polen.

Christin och Anna: Man borde göra fler organiserade loppisdagsturer ihop med likasinnade, på sommaren.

Maria: Mejla du, till [email protected]!

Liina: Ja, sådant är kul!

Sven: Samma här, men den är värd en liten tunnelbaneresa!

11 Stina:

skriven

Cornelia!



Jag har assietterna! Sjukt fina och lättmatchade! Aldrig sett det andra dock. Blir sugen på kopparna...

12 form55:

skriven

Skulle vilja åka till formens hus i Hellefors, och till Finn Juhls hem strax utanför Köpenhamn, och till Vitras museum i Tyskland, och till Palm Springs, och...

13 Clinen:

skriven

Åh! Vilken härlig idé. Jag hade gärna åkt på en sådan resa eller i en sådan buss. =) Stanna på loppisar är ju så roligt när man är ute och kör. Tyvärr tycker inte min man likadant så när vi lånar bil blir det inga loppisstopp för min del :P Jag får nog se till och skaffa körkort! Eller så skyndar vi på retrobussarna ;)

14 Ina:

skriven

Ser man på, jag såg inte prislappen, haha, jag undrade alltså på riktigt vad det kostade :D. Men de jag sett i Finland har alltså varit mycket dyrare än 300 kronor. Men vad bra, nu har jag nåt att jämföra med.

15 Erica:

skriven

Jag hänger med på retro-resor!!! :-) Fint om det ingår bubbelplast i biljettpriset, så man får med sina fynd säkert hem också.



Du är hjärtligt välkommen på loppisrunda till Oslo! Nu är skolekorps-loppis-säsongen i full blom. Jag och Tingleter kan vara guider (har ju inte frågat honom än men han verkar trevlig så det skulle nog inte vara några problem).



Fast de bästa loppisarna ligger på Vestlandet mellan Egersund och Stavanger (i de gamla fabriksströken till Egersund, Figgjo och Stavangerflint). Förra sommaren lurade jag med min kille på loppisrunda där (hand föräldrar bor i området). Jag hade gjort grundlig research och hittat 10 loppisbutiker inom en timmes radie. Jag har aldrig gjort så många fynd på en och samma dag!!! Tyvärr tog det slut med killen, så jag vet inte om jag kommer iväg på fler loppisresor dit. Det tar 8 timmar att köra från Oslo... Men vem vet, om intresse finns kan vi ju ordna en minibuss-resa dit? :-)

16 Monica med c:

skriven

Jag tror det var ett samarbete med forna Tjeckoslovakien här på 50-60 talen när det gäller porslin, tidigare med kanske, men mest efter andra världskriget, läst och hört om det från olika håll. Det blev för dyrt med tillverkning här så det tillverkades där och så hade man nåt gemensamt när det gällde glasyr och namn. Så jag tror det finns mer av det porslinet i Sverige än där, tjeckerna idag är väldigt moderna och trendiga så kanske hos de äldre det finns kvar, annars slänger de gärna ut det som representerar det gamla och inte så direkt den trevliga tid de upplevde i diktatur och förtryck från olika håll.

17 Eli:

skriven

Stina: Ja, de var roliga!

Form55: Jag har varit i Hällefors, där började mitt retrointresse! Fint. Juhls hus finns på min lista också.

Clinen: Ta körkort! Det har man alltid nytta av.

Ina: Jag minns faktiskt inte exakt vad de tog för Cornelia, men har för mig att det var typ 300-400.

Erica: Åhhhhh, vilken kul idé med minibussresa till Norges porslins-Mecka!!!

Monica: Intressant. Ja, man förstår ju att 50-talsnostalgin inte är likadan i öst (förutom tysk ostalgi).

Kommentera här: