Porslinet som kom upp från lagret... efter 40 år


"Majlis", "Sparta" och "Aptit"  - och i mitten, "Viola". Det blänker i porslinet, alltså befinner vi oss
sannolikt inte på loppis. Antikbutik då? Nej, jag står i inredningsbutiken "Björns" i Vällingby Centrum
och flämtar av retroupphetsning. För några veckor sedan plockade butiken fram gammalt porslin från lagret.
Och efter att antikhandlare och retrofolk shoppat loss finns fortfarande godbitar kvar.


Butiken öppnade 1954, och flyttade till ny lokal 1966. Det mesta av det gamla
porslinet är från efter flytten, 1960- och 1970-tal. Rutger plockade snabbt
åt sig två Koka Blå-skålar (298 kr/st) och den lilla karotten (498 kr). Nej, det är
inga loppispriser, utan närmare antikbodarnas. Men....


... när jag fick se ett helt "nytt" Mon Amie-fat, modell större, förträngde jag
priset (698 kr) och grabbade tag i det. Det var fascinerande med travar med porslin
från 1950-80-tal ("Mon Amie" tillverkades fram till 1987) i en porslinsbutik.
Inget "gott skick", "nyskick", "bruksskick" här. Bara helt enkelt nytt
Som om tiden stått stilla.


Stig Lindbergs "Näckros" (1970-73) borde snart sälja slut också. Snygg!

 
Glasfat från Lindshammar och kannor från tyska Thomas.


Och så en trave "Karneval", Rörstrand, 1972-75, dekor Timo Sarvimäki
(källa Svenskt porslin). Tallrikarna på "lagerhyllan" kostade mellan
39 och 79 kronor. Och som sagt, det finns godbitar kvar....
TACK till Kristina på bloggen Dahling It´s Vintagy som tipsade
om porslinsbonanzan på Björns!

Vällingby är för övrigt värt en utflykt i sig, se inlägg här.
1 form55:

skriven

Helt otroligt att de har funnits kvar i lagret så länge. Och troligtvis finns det fler liknande lager som väntar på att upptäckas någonstans. Spännande!

2 Maria:

skriven

Förstår att du flämtade av retroupphetsning! Jisses vilken grej! :) Där kan man verkligen snacka om nyskick! Om det inte hade varit lite långt mellan Falun och Vällingby så hade jag gärna botaniserat bland godbitarna som finns kvar.

3 Anta Snaque:

skriven

Rena rama påskgodisregnet!!! GLAD PÅSK!

4 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Helt otroligt. Synd att man inte hinner dit. Fina fynd ni gjorde!

5 Linda:

skriven

Oooh, nu kliar det i fingrarna! Helt otroligt härligt att dyka på en sån guldgruva med gamla oanvända klassiker! Undrar om de har öppet imorgon...

6 Gila:

skriven

Åh...såg detta först nu och imorgon åker jag bort en vecka...vilken tur att du hann dit! Glad påsk!

7 Helena:

skriven

Wow! Fattar inte hur de kunnat ha allt detta på lager i alla år utan att ta upp det?! Hoppas att du får en riktigt härlig och Glad Påsk!

8 enannanhelena:

skriven

Nästan alla börjar sina kommentarer med Ahh, ohh, eller listettan ÅHH, undrar varför? :)

Nä, det undrar jag så klart inte! Vilken guldgruva, konstigt att det finns något kvar? Men det är kanske priserna som har avskräckt lite grann ändå?



Skulle inte tacka nej till ett par näckrosfat eller en hög med "finlandssvenska" Karneval, extra härliga just nu med den påskgula kanten!

/helena

9 Benny:

skriven

Man häpnar och önskar att man bara bodde ett stenkast från butiken! Helt fantastiskt att hitta en sån skatt!



En kille jag känner gjorde ett liknande fynd, men då hade grejerna skänkts till en secondhand-butik som inte heller visste vad de var värda...en hel servis Colorado plockade ur källaren på en bosättningsbutik och skänkta till Röda korset :-)



Glad Påsk!

10 Sandra:

skriven

Ojojoj... Och att de kunnat hålla sig från att plocka upp det där tidigare!

11 Kristina:

skriven

...åååh och aaaa ar och retro-upphetsning . Roligt att jag kunnat bidra till detta. Tackar så mycket tack.

12 anna:

skriven

Wow! Klassiska Björns, att de hade såna skatter i källaren :) Jag minns dock bäst leksaksdelen av deras affär. Där köpte jag många fina leksaker, för besparingarna jag skrapat ihop som barn. 99:90:- kostade t ex det Ronja Rövardotterspel jag köpte, och då var det mynt jag hällde upp på disken. Tio-öringar, tjugo-femöringar, femtio-öringar och en-kronor :)

13 Anna:

skriven

Helt galet! Önskar man bodde närmare...

14 loppsifia:

skriven

Men så häftigt!

15 Sandra:

skriven

Helt oroligt vilka skatter det finns bevarade! Känns helt overkligt att något sånt här kan hända! :D

16 Farfars lampa:

skriven

Men en sådan härlig syn. HUR har jag kunnat missa detta?! :-) Jag ska genast bege mej dit i helgen. Tack för tipset, och en rolig blogg! //Ulrika

Kommentera här: