Här är 50-talsutställningen som Nordiska (och Almedahls?) borde göra


Jag älskar kökshanddukar med tryck från 1950- och 60-talen. I sommar har jag lagt tre nya
till den ännu blygsamma samlingen. "Pic Nic" hittade jag på en regnig loppmarknad i Rättvik.
Upphovskvinnan är Louise Fougstedt, som gjorde många vackra och roliga handdukar.


"Pic Nic" ingick i Almedahls Linnelinjen, som lanserades på H55. Chefen för
textilkammaren på NK, Astrid Sampe, stod bakom Linnelinjen. Almedahls
som nytrycker flera av Linnelinjens handdukar (som klassikerna "Perssons kryddskåp")
beskriver på sin hemsida det nya linnet som en revolution: "På 50-talet var tryckta
handdukar något nytt".


Och nu till rubriken på det här inlägget. Visst skulle vi vilja
se en utställning om den här textilkonsten? Förslagsvis
på Nordiska museet, kanske sponsrat av Almedahls?


Oj! Ska jag vara med då? verkar den här figuren undra. Ja, det tycker jag.


Han heter Bagare Pigg och även han ritades av Louise Fougstedt för Almedahls.


Bagare Pigg hittade jag också i Rättvik, och han ska vara bakhandduk när det
är pepparkaksdags i december. Det som slår mig, och får mig att efterlysa
en stor utställning, är hur litet skrivet jag hittar på nätet om Louise Fougstedt
och de andra kvinnliga textilkonstnärerna vars namn står som signatur på de fint
illustrerade handdukarna man hittar på loppis (eller Tradera).


Här en annan doldis. Brit Bredström. Kerstin Kokk, som börjar få en samling av hennes dukar,
har gjort eftersökningar - vem är/var hon - men går bet.


Brit B:s stilfulla handduk fick jag av form55 i somras och den är en av mina favoriter
nu. Jag kommer att leta efter fler handdukar av henne.  


Och här ett för mig helt nytt namn. Bibbi Swahn har ritat servetten som jag hittade
på loppis i grannbyn. På Mölnlycke Hemtextil-etiketten på baksidan står motivets namn,
"Plingeling".


Google google - och jag fann det här:


En serie! Och jag hittade den på Etsy, hos säljaren TimeValley som lånat ut bilden. Hon beskrev
servetterna så här: "A very fun group of vintage napkins by Bibbi Swahn, a Scandinavian
designer (likely from Sweden). The figurative motifs are nicely stylized and incorporate a striking
geometric component as well as a great linear quality".
Men - vem var Bibbi Swahn?


Ja, jag vill se den där utställningen. En självklar uppföljare till Plastutställningen
och Ikeautställningen. Nordiska gräver fram handdukar från 1950-talet ur sitt arkiv,
Almedahls likaså. Nordiska uppmanar alla handdukssamlare att bidra med handdukar
och annan köks- textilkonst som de inte har själva. Vi får veta mer om upphovskvinnorna
bakom den glada revolutionerande kökskonsten, säkert finns någon/några av dem fortfarande
med oss och kan berätta. Upplägget är fixat och klart - ska vi säga att utställningen
öppnar vintern 2012?
Bilden ovan från ett tidigare inlägg om roliga 50-talshanddukar.


Till sist, ännu en Louise Fougstedt. "Fågelhandlaren" visade jag här.
Några andra som ritade handdukar:
Ingrid Carling, Bodil Wallman, Marianne Westman (Picknick).

Alla bloggare som skrivit och plåtat inlägg om handdukar med tryck
från 1950-60-talen, berätta i en kommentar så länkar jag!

UPPDATERING:
Gamla Konsum i Åsarna visar handdukar ur sin samling.

1 Christin:

skriven

Den utställningen vill jag också se !

Är tacksam att jag tills dess kan gotta mej åt bilderna på dina fina handdukar. Har knappt hittat några själv men har en i annan färgställning av din favorit från Brit B.

Picnic är ju helt underbar!

2 Linda:

skriven

Det blev en hel del aahande och ooohande när jag kikade igenom det här inlägget, klart man vill se en utställning med alla godbitar! Och det bästa med de här handdukarna är att de kan användas till så mycket (kökshandduk, bakduk, ramas in m.m.) och att de knappt tar någon plats att samla på. Kan väl knappast bli bättre? ;)

3 Evelina:

skriven

Jag har också tänkt på samma sak! Håller verkligen med dig om att en utställning vore kul. Jag samlar också på kökshanddukar och googlar ibland på info om upphovskvinnor utan tillfredställande resultat. Har ingen "vanlig" retroblogg men visar gärna några av mina handdukar i ett gästinlägg hos dig någon gång.

4 Loppistan:

skriven

Åh, så fina! Den första med grönsakerna är ju helt galet fin. När din samling växt lite får du ställa ut!

5 Benny:

skriven

Mycket trevlig idé, det finns massor av intressanta och kul handdukar och textilier att visa! Kanske borde man utvidga det till en stor textilutställning för -50 och -60-talen?!

6 Randiga Tråden:

skriven

Jättekul, jag har en hel hög.

7 Sussiesfyndhörna:

skriven

Den utställningen skulle jag absolut gå och se. Jättebra idé! Hoppas Nordiska nappar på förslaget. Vilka vackra handdukar.

8 Jenny:

skriven

Håller med föregående talare, en utställning vill vi ha! Har tyvärr inga sådana handdukar eller servetter själv

9 Viola_T:

skriven

En utställning med sånt tema, eller som Porslinsbloggs-Benny föreslår, utvidgad till textil från dessa decennier, skulle jag absolut besöka.



Här i morfars hus finns hemvävda handdukar med broderade monogram. I det fallet låg vi lite senare i tid än annorstädes i landet gjorde. Men några dukar från 50-60-tal har jag kvar.

10 Gila:

skriven

Vilken strålande idé! Har du mailat Nordiska?

11 khina:

skriven

Vicken lysande ide´. Har några handdukar i mer eller mindre bra skick. Jag gör väl ett inlägg med det som finns. Du som är en fena på bild och text kan ju göra en bloggutställning i väntan på den stora...

12 eli:

skriven

Christin: Vad kul - vilken färgställning?

Linda: Nej. precis - det perfekta samlarobjektet!

Evelina: Ett sådant gästinlägg vore jättetrevligt. Du är välkommen att göra det när som helst.

Loppista: Ja, eller så gör vi en gemensam utställning, alla som samlar.

Benny och Viola T: Alltså, risken är ju då att: Ta-da! Här har ni Stig Lindberg och hans mönster! Jag tror mer på en utställning med de kvinnliga doldisarna bakom kökstextilierna.

Randiga tråden: Jag gissade nästan det. Dags att göra ett inlägg och visa dem alla?

Sussiesfyndhörna: Ja, jag tror vi är många som vill se den utställningen.

Jenny: Håll korpgluggarna öppna, plötsligt så ligger det en handduk i en rörig korg på loppisen :-)

Gila: Ja, jag gjorde faktiskt det, och Almedahls också.

Khina: Ja, gör ett inlägg. Berätta när det ligger ute. Bloggutställning? Intressant idé.

13 Christin:

skriven

Jag var inte riktigt säker på färgerna men nu har jag kollat och min handduk är i rosa och blått.

14 Re-dizain:

skriven

Underbara!!! Jag har en del själv, kanske skall jag publicera någon gång:)

15 form55:

skriven

Bland nytrycken finns ju Marianne Westmans mönster, men vissa av dem finns äldre original också. Det finns nytryck av Bredströmshanddukar på slöjdaffären på Kungsgatan - granne med Vetekatten.

16 Anonym:

skriven

Jag har också en hel hög med tryckta handdukar från 50-talet. Jag tror att jag måste fota av dem nån gång. Jag har många av dem i sommarstugan (byggd på 50-talet förstås) där vi saknar diskmaskin. Jag älskar därför det magiska ögonblicket när jag är klar med disken, har staplat den i diskstället och får lägga över en av mina handdukar, t ex "Hela veckan". Har du den?

17 eli:

skriven

Christin: Litet intressanta färgställningar, både din och min. Inte de självklara köksfärgerna.

Re-dizain: Ja, naturligtvis!

form55: Den affären är en goding.

Anonym: Ja! Precis! Det magiska ögonblicket!

Nej, har inte Hela Veckan än, bara den med månaderna.

18 Anita Johansson:

skriven

Vad glad jag blev över ditt förslag! Jag har inga handdukar men börjar så smått intressera mig för juldukarna som det nog finns mer sparat av, och en textilutställning skulle absolut få mig att resa till Stockholm eller vilken stad som helst. Almedahls (Dalsjöfors) har jag inte lyckats pricka in, det verkar inte så offentligt, men det kunde kanske också vara en möjlighet om det gick att övertala dem till något, där finns ju en stor samling av en pensionerad anställd. Kanske inte så mycket personal över till sådant dock.

Jag börjar söka igenom internet efter intressanta bloggare, har inte börjat själv, men funderar på det, så det är jättekul att hitta en sådan som dig. Borde kanske skicka ett mail till Nordiska också...

19 Karin Brismo:

skriven

Jag har nu fått lösningen på ett textil-signatur-mysterium via Din blogg. På min blogg finns ett antal tryckta bonader / kökshanddukar från 50-talet av bla Britt Bredström, BOWA och Aune Laukkanen samt signaturlösa tyvärr. Även tyger av Johan Lindström, Viola Gråsten och Marianne Westman finns att se. Jag håller helt med Dig om - och alla andra som kommenterat - att en utställning på Nordiska i samarbete med Almedahls vore helt rätt i tiden! Vi får hoppas på det under 2013!

Svar: Kul! Vad heter din blogg?
Eli Åhman Owetz

20 Karin Brismo:

skriven

designbyBrismo var namnet!

Kommentera här: