Fiskarna i havet (Geflebukten?)


Inspirerad av Porslinsbloggen som visar sin fina samling Gefleburkar här och här, visar jag
ett av mina mer lyckade köp i vinter. Jag älskar ju detaljer och här finns många att titta på.
Man vet inte vem som ritat motivet till "Fiskarna i havet" (mitt eget namn på  burken).
Synd!


Skålen i bakgrunden pryds av Berit Ternells dekor "Furuvik". Visst ser man
att burken och skålen är Geflesläktingar?


Den här delen av burken ger nästan intryck av att upphovsmannen/kvinnan
lekte med utkast till några olika dekorer till tallrikar. Och jag ser släktskap igen,
ett med marint tema, med Dorothy Cloughs "Neptun".
1 Liina:

skriven

Furuvik har jag ett gäng tallrikar med. De är fina =)

2 Randiga Tråden:

skriven

Den fina burken var ny för mig, så himla läcker. Ska bli spännande att höra vem som gjort den. Brittmari

3 Monet:

skriven

Sååå mycket barndomskänsla. Tror dom finns kvar i mammas skåp fortfarande!

4 Linda:

skriven

De här burkarna från Gefle skulle jag absolut kunna börja samla på, men än så länge har jag inte stött på en enda...

Din "fiskarna i havet"-burk är underbar, både fina färger och läckert med alla detaljer.

5 Agnieszka Ljunggren:

skriven

Snygga men sååå svåra att hitta!

6 The StarChief:

skriven

påminner om västkusten där jag kommer ifrån.

7 Cinna:

skriven

Vad roligt när man tittar närmare på burkarna och ser alla detaljer, då blir burkarna ännu finare. Färgerna är så behagliga!

8 Anna:

skriven

Hej!



Jag skulle vilja be dig (och dina läsare här) om lite hjälp, jag antar att det kanske kommer en massa folk här jämt med efterlysningar men jag har liksom ingen som helst koll på vart jag ska vända mig...?



jag har två vaser som jag är väldans nyfiken på bara, vad det är för nåt. Alltså, inte så att jag tror att de är speciellt värdefulla eller nåt sånt i den stilen alls, är som sagt bara nyfiken... Om nån känner igen stilen eller ens bara kan säga vilket årtionde de verkar vara från... Typ. :)



De finns på denna bilden: http://goddamncherry.com/misc/photo-19.jpg om nån har lust att klicka in sig o kolla blir jag jätteglad. Själv tycker jag kanske den vänstra är som lite 50-tal i stilen och den högra 70... eller är jag ute o cyklar då?



Jaja, om nån orkar, kolla gärna. ;)



Tack för en bra blogg o beklagar också sorgen. :/

Mvh / Anna

9 Erica:

skriven

Underbar fiskburk!! Ett av de finaste motiven jag sett, faktiskt.

10 Stora L:

skriven

Den är sååå fin! Min gammelmormor hade en sån burk och nu står den i sommarstugan och gömmer bitsockret. Funderat flera gånger på vem som kan ha gjort den. Hoppas någon sitter inne med infon som vi alla suktar efter!

11 Benny:

skriven

Jag är lika blank som alla andra vad gäller de burkarna med marina motiv, det är två olika motiv på de 3 burkarna jag har, två med samma som din och en med fiskarbodar, snäckor, manteter mm (<a href="http://www.tallbacken.net/porslin/marin2_BI6.htm">Marint

motiv 2</a>

) Burkarna kan ha vinröda eller blå porslinslock eller teaklock.



Den senare påminner om Helmer Ringströms <a href="http://www.tallbacken.net/porslin/pepparkaksgrand_BI5.htm">"Pepparkaksgränd"</a>



Jag tycker annars att motivet på den burken du visar här allra mest påminner om Lillemor Mannerheims "Västkust", den finns ju i två olika varianter, varav den ena som finns på den lite fyrkantiga tallrikarna är väldigt likt i stilen...jag hoppas att någon ska kunna hjälpa oss med detta!

Kommentera här: