Köksalmanackan håller stilen


Nytt år, ny "Husmoderns köksalmanack" - eller bara "Köksalmanack" som den heter
numera. Jag samlar på de gamla, och läser de nya med behållning. Som jag konstaterade
i detta tidigare hyllningsinlägg om köksalmanackorna så hittar man tidens trender här, just när
de övergått från att vara heta till att bli folkligt varma.
I 2011 års almanacka finns följaktligen en artikel om surdegsbak.
Och förstås...


... en om att fixa loppis hemma i trädgården. Vi får recept
på lättbakat fikabröd att sälja tillsammans
med loppisgrejerna.


Under 2010 fick jag tag i årgång 1950 och 1952.
Det innebär att bara 1951 saknas, sedan har jag hela
1950-talets "Husmoderns köksalmanack".
Men det är ju litet sorgligt när en samling blir komplett,
så jag hoppas det dröjer ett tag innan 1951 dyker upp...

1 Tusse:

skriven

Jo, vi är många som gillar HMK, och mina favoriter är som bekant 1972 resp 1976.

1951 tycks vara en undflyende årgång, ej blott för svenska myntsamlare ;-)

2 Linda:

skriven

Håller med om att man har lite blandade känslor när en samling blir komplett. Kul såklart, men sen då...?

Men det brukar inte vara alltför svårt att hitta något nytt att samla på. ;)

3 Tusse:

skriven

Linda och Eli: Detta känner vi så väl igen! men man kan också tröttna den dag man inser att det inte går att få en komplett samling av, säg, Kodaks amatörkameror, eller Odhners räknemaskiner.

4 Skaffaren:

skriven

Jag tror jag har år 1951 men jag kan hålla på den tills du inte kan stå emot längre.

5 Eli:

skriven

Tusse och Linda: Exakt lagom svårighetsgrad är alltså vad man är ute efter. Kanske en samling som tar sju åtta år att få komplett?

Skaffaren: Vad snällt! Jag hör av mig när jag blir desperat!

Kommentera här: