Litet porslin och en rikare vardag


God morgon, måndag! Ja, det blev då inte mycket handlat på Antik & samlarmässan i Solna
i lördags. Men en liten påse fick jag med mig hem. Den innehöll ett lila Gefle-fat (tror jag
i alla fall, stämpeln är litet suddig). Jag gissar att det är en assiett till "Astra". Den lilla boken
"Rikare vardag" från 1960 innehåller fina bilder, bland annat på servisen "Vardag" (som jag skrev
om här). Tekoppen är engelsk, med motivet "Anne Hathaway´s cottage" och eftersom den är
en present till min väninna Empire-Amelie så vill jag inte avslöja priset på var och en av sakerna,
men totalt blev det 165 kronor.

En liten påminnelse... ni som gillar min blogg och är med i facebook,
lägg gärna en röst på Femtiotalsjakten i tävlingen Blog of the Year.

    
Och... besöksstatistiken berättar att tävlingen dragit hit en mängd nya besökare.
Välkomna, alla förstagångsläsare av Femtiotalsjakten! Jag vill tipsa er som just hittat hit
om mina tre quizzer, litet trivsamt tidsfördriv:
Kan du koppen? - porslinsquiz
Sätter du fåtöljen? - stolsquiz
Testa dina tygkunskaper - textilquiz

Trevlig fortsättning på veckan!

1 Tusse:

skriven

Rikare vardag - är det månne valpropaganda från dåvarande Högerpartiet? Eller kanske från Hermods-NKI?

Om du inte vill klippa sönder tidningen går det bra att rita av kupongen och skicka till oss!

2 Benny:

skriven

Kul! Det är fantastiskt med så många läsare!



Fatet du menar är helt säkert en kaffeassiett till Astra, i alla fall om den är 16-16,5 cm...i annat fall om den är ca 19 cm en te-assiett. Astra är den helt klart.



Den boken verkar spännande, ser fram emot reportage från den :-)

3 Tusse:

skriven

Borde kanske ha tillagt att Hermods-NKI var ett korrespondensinstitut vars slagord var "på fritid för framtid".

Det där med brevkurser tror Tusse stenhårt på efter att ha kämpat sig igenom såväl Åke Skölds teckningskurs (med förfärande resultat) som Naturmetodens latinkurs (ja, något bättre i alla fall).

4 Linda:

skriven

Det blev lite smått och gott för dig också ser jag! :)

Astra-assietten är fin den, lila är snyggt!

5 Eli:

skriven

Tusse: Sätt nu inte ljuset under skäppan! Vadå förfärande reultat - du är ju en skicklig tecknare!

Benny: Ska mäta fatet! Och ta bilder ur boken.

Linda: Ja, lila är litet underskattat.

6 Tusse:

skriven

Smicker, smicker :-)

7 Benny:

skriven

Jag ska köra lila på sideboard-temat framöver, en klar favorit hos mig och väldigt underskattat som ni säger!

Kommentera här: