Prydno, Pira, Polyform och andra 1950- och 1960-talsbokhyllor


Var är vi nu? Jo på ovansidan av en "Prydno"-hylla! I dag blir det ett bildsvep med bokhyllor
från 1950- och 1960-talen. Det gjordes många, många snygga hyllor. Jag har inte så mycket information
om de olika hyllorna, men inlägg med bilder brukar ändå uppskattas - så nu kör vi!


Om "Prydno" vet jag att hyllan tillverkades av Bröderna Gustafsson AB i Virserum
och att den bara gjordes i teak (Källa: Tråd på retroforum.se) Det här exemplaret står
i antikbutiken Monkan & PA i Spånga.


... och den här fanns förr hos Vingens återbruksaffär i Råsunda.


"Prydno"-hyllan hos Magazin 13 på Roslagsgatan i Sthlm hade en prislapp
där det stod 3 600 kronor. Tänk en sådan stilfull bokhylla, perfekt som rumsavdelare.
Någon gjorde ett fynd.


Hörnskåp med nyckel hade "Prydno" också.


Vi går vidare, men är kvar på bokstaven P. P som i Pirahyllor. I den här 1950-talsannonsen
är Aktiebolaget Olof Pira avsändare...


... men 1965 ingår Pira i Strings utbud. Notera "Parad" - ännu en bokhylla med namn
som börjar på P. Panelbokhyllor är litet tjusigt, tycker jag.


String Paroll, 1965.


Hondurasmahogny, minsann!
Titta också in hos bloggen Form55, som har
ett kul inlägg om en String-broschyr.


"Polyform" tillverkades av Axel Ståhls möbelfabriks AB i Vimmerby. "En oändligt varierbar
förvaringsmöbel". Det finns alltid välkända föremål att spana in i de här gamla annonserna.
Här: Bertoia-stol, lampa som kan vara Luxus (?) och tidstypiska ljusstakar i bokhyllan.


"Premo" tillverkades av Premo-möbler AB i Virserum. Annonsen är från 1965:
"Golvbokhylla med många fördelar." "Står stadigt på golvet, ingen fastsättning i hårda
och ömtåliga väggar." Snygg teve!
Här sätter vi P för bokhyllorna på P.
.

Så här nöjt såg ett nygift par ut 1960, när man fått hem sin "Librett"-hylla från Bodafors.


Bosättningskonsulten hjälpte till.


Och vi är också glada - för "Vi vann på att bygga uppåt väggarna!. Skåpserien "Domi"
från Troeds var så modärn att den också innehöll en tv-bänk.
"Domi" var "Bra bohag"-märkt.


Horreds möbelindustri gav oss "Cuba", i teak och ek.


Bokhyllan "Reform", från Skaraborgs möbelindustri i Tibro. Karmstolen heter "Ideal".


Vilken snygging! Bokhyllan "Bo" från Möbelfabriken Balder i Vaggeryd gillar jag skarpt.




Lundqvists snickerier på Brunkebergs torg, Sthlm, satsade på anonyma hyllor,
och hade en ritkigt trist slogan. Viss trivsel uppstod ändå i läshörnan.


Naturligtvis måste min egen favorit, Gillis Lundgrens "Tema" för Ikea 1955, få vara med.
Jag köpte hyllan till vänster på Kistamässan. Borde naturligtvis ha lagt rabarber även på
den andra, men hade ju inte plats för den...


Hallå. kan jag också få en panelhylla ritad av Bruno Mathsson? Åh, så vackert det var
allting, inklusive bokhyllorna, i Bruno Mathsson Center i Värnamo.

Nu hoppas jag att ni fyller på med information om bokhyllorna och berättar vilken
av dem ni helst skulle vilja ha (eller redan har).
1 Kersti:

skriven

Vilket trevligt och informativt inlägg! Jag har precis en sådan uppsättning Lundqvist hyllor köpt på sent 60-tal och som följt mig under alla dessa år och fortfarande gör stor nytta. De ger hemtrevnad och läshörnan är perfekt speciellt en sådan här mörk årstid.

2 Clinen:

skriven

Åh, vilka häriga bokhyllor! =) Din bokhylla är verkligen snygg. Jag håller med om att det var synd att du inte hade plats för båda två. Det hade varit perfekt ju! =)

3 Amanda:

skriven

Jag har själv två stringhyllor, (nytillverkade) men drömmer om en hel vägg med string vägghyllor i olika storlekar och färger! Annars var det mycket fint, allt som är teak är fint! Det är lite spännande, när man bygger med furu är det 100 % spill, men när man bygger med teak är det 0 %. (eftersom det är ädelträ) Undrar hur dom får till det!

4 Kerstin:

skriven

Tack för den här fina genomgången, Eli! En stor Prydno med många delar stod länge på antikaffären Två sekel i Uppsala, men nu är den såld. Jag funderade på den, men delarna passade inte riktigt mitt vardagsrum.

5 Tusse:

skriven

Snygga hyllor, snygg teve (känd från Hasseåtage-filmen "Att angöra en brygga") och snygg tjej som talar i snygg telefon (ooo, precis en sån har jag!)

Jag satsar nog på Lundqvisthyllan, de övriga gör sig nog bäst i dåtida möbelmagasin och på nutida bloggar.

6 form55:

skriven

Pira panel som fanns med på samma bild som string är läcker. Och innehållet i Prydnohyllan från Monkan & PA i Spånga är i min smak! T o m en svart Pungovas syns på översta hyllan!



7 Wanja:

skriven

Kul inlägg :)

Nils Jonssons Domi har vi haft i butiken och självklart vanliga stringhyllor. Polyform hade vi några hundra kilo av på lagret men de fick åka till tippen när vi hade platsbristpanik vid utflytten... Librett har jag också för mig att vi har haft. Reform har vi på lagret och har även haft ett matbord i samma serie :)

8 Randiga Tråden:

skriven

Andra bilden med alla vackra saker oj,, bokhyllan är så snygg.

9 enannanhelena:

skriven

I rätt miljö, kan nog "Prydno" verkligen pryda sin plats! Annars håller jag med om att i Spånga verkar det vara sprängfyllt med fint på hyllplanen. Vilken STOOR, fin Lindberg-häst! Tack för fint inlägg, Eli!

/helena

10 Gila:

skriven

Intressant inlägg. Upptäckte en bok om String-hyllan. Länkar till bokus.se

http://www.bokus.com/bok/9789186047146/string-pocket/

11 The StarChief:

skriven

Såååå snygga hyllor, och du skulle köpt den andra oxå oavsett om den fått plats.

12 Cinna:

skriven

Oj, vilken gedigen redogörelse i "hyllbranschen". Om jag får välja blir det också Gillis Lundgrens hyllor. De skulle matcha mitt fina bord Lövet som han tillverkade 1955.

13 kristina Nygren:

skriven

Vilken fin blogg skall läsa mer spar den bland mina favoriter stringhylla har jag haft i ungdomen jag är född 56 mor o far hade teakbokhylla som påminner om de som du visar här, porslinet med jordgubbe o krusbär hade mamma åxå, undrar vart det tog vägen gick säkert sönder, då vi var 4 ungar o bodde trångt i en liten 3a på 57kv det gick det med saknade inget vad jag minns :))

mvh Kristina

14 Skaffaren:

skriven

Jag lade upp vår bokhylla på bloggen med en länk till det här inlägget. Kan eventuellt byta mot en Prydno:-)

15 smurfhäxan:

skriven

Hej! har en fråga på den tredje bilden längst ner till vänster står det två "vaser" med udda figurer på vem har gjort dom om du har nån aning jag älskar dom!

kramizar från norr!!

16 Viola_T:

skriven

Hjälp, vad snygga hyllor det fanns/finns. Och några med böcker i dessutom.



Än är det inte aktuellt med bokhylla. Skulle vilja ha den låga, långa hylla pappa snickrade och betsade mahognybrun. Öppen med en låsbar dörr på ena sidan. http://morfarshus.blogspot.com/2009/05/en-femarings-uppfattning-om-ett-rum.html

17 Eli:

skriven

Alla: Tack för alla kommentarer! Är inne i en jobbperiod och hinner inte svara enskilt på alla, men uppskattar att ni skriver!

18 Kinne:

skriven

Kul med alla bilder och gamla annonser, jag blev själv lycklig ägare till 2 st Tema (min favorit så klart) för en månad sen. Som ett tips till alla som är sugna på en egen Tema så finns det 2 st på blocket.

19 Wanja:

skriven

Smurfhäxan, om du menar längst ner till vänster på andra bilden så är det Stig Lindbergs "Karneval" :)

20 SaraMay:

skriven

Åh, pira panel, den skulle jag kunna tänka mig!!

Kommentera här: