Loppisen där du kan ta det piano


"Tangent" heter den här danska servisen. Huvudsta loppmarknad fanns i torsdags
en hel trave delar ur matservisen. Men det står aldrig "Tangent" på servisen, den är bara
stämplad Dan-ild, Lyngby. "Dan-ild" var Lyngby Porcelænsfabriks eldfasta serie som lanserades
i mitten av 50-talet och omfattade fyra fem olika dekorer. Från ugnen till bordet - modärnt
och poppis i grannlandet precis som här hemma vid den tiden.


Detta var andra gången jag såg "Tangent" (eller "Piano" som servisen ibland
kallas, på nätet hittar man den under båda namnen). Första gången var hos butiken
60-talet i Lessebo i somras. Där stod kopparna på bilden.


I Huvudsta fanns kannan till kopparna. Den formgivarreferens jag
hittar på nätet är "Axel Brüel m fl". Kanske var de ett formgivarteam på
Lyngby? På den här sidan finns en annan servis, "Blå Flamme"/"Harlekin"
från 1956 där formgivarna Preben Koldbol, Egon Mortensen och Axel Brüel
anges som upphovsmän. Fast Brüel var nog stjärnan, läs mer om
Lyngby här.


Det årtal jag hittat för servisen är 1957. Det känns rimligt, både dekoren
och formerna känns mitten/slutet av 1950-talet.
Jag ville visa er Tangent eftersom jag tycker
att den är så vacker.

Tack till Sune Riishede, som bidrog med information om "Tangent".
1 Susanna:

skriven

Men den är ju jättesnygg! Och helt ny för mig. Hur ligger den till rent prismässigt?

2 Sven:

skriven

Huvudsta loppis, va? tänkte jag först. Jomenvisst, det är ju den som flyttade dit från Sumpan, jag har ju varit där!

3 ulrika leta retro:

skriven

Oj snygg servis. Den har jag inte sett förut!

4 Linda:

skriven

Väldigt läcker servis! Och Huvudsta loppmarknad kände jag inte till, dit får jag åka någon gång.

5 Clinen:

skriven

Snygga! =) Man blir ju sugen på att skaffa ett piano och lära sig spela när man ser dekoren. Hehe

6 Eli:

skriven

Susanna: Delarna på loppisen (som är en dyr loppis) låg på mellan 50 och 250-300. Kollar man på nätet så begärs det mer i Danmark.

Sven: Just det, den är det!

Ulrika Leta Retro: Och jag har baras ett den två ggr.

Linda: Ja, den är värd ett besök. Massor av grejer. Hög prisnivå generellt, men som vi alla vet kan man göra fynd överallt.

Clinen: Haha.

7 Cinna:

skriven

Det var verkligen en läcker servis. Tänk vilken rolig idé att ha tangenterna på koppen!! Tror också jag ska bege mig till Huvudsta och besöka loppisen...

8 Ebba:

skriven

Kul att du varit där! Har genom åren köpt otroligt mycket kläder, prylar och möbler på Huvudstaloppisen (vuxit upp några hus bort och mina föräldrar bor nu i huset bredvid).



Sven: Måhända att ägarna har flyttat dit från Sumpan, men en står del av sortimentet är kvar sedan loppisen var en UFF/Humana-butik. De tog så att säga över det också. Tycker det är lite äckligt att de inte har rensat alla lådor med gamla skärp, behåar och väskor som legat där på klädavdelningen sedan 90-talet. Jag är däremot glad att de, när de tog över lagret och prylarna, rensade bort en stor del av de sunkiga leksaker som fanns. De har nu fått ge vika för ett mycket större sortiment av glas och porslin!

9 Kikki:

skriven

Snubbla in på din blogg o blev helt såld.. :-))

Återkommer snart igen.. Kikki

10 Erran:

skriven

Oj så snygg! En sån där som inte går ur tiden... Mycket fin!

Kommentera här: