Hög tid att visa loppisfynden från Dalaturen


31 loppisar på tre dagar - då blir det en del... Jag dukade ett bord med allt Rutger och jag köpte
under retrobloggarresan i Gävle-Dala-området. Kannan var ett av de riktiga fynden, Piruett från Rörstrand,
50 pix på ösregnsloppisen i Rättvik. Den och allt annat står på ett tyg som Porslinan hittade
på kommunens loppis i Sandvilen, men som hon kamratligt lät mig få eftersom det inte var hennes färger.


Tyget är en gardin som sytts på som foder till ett lapptäcke
så gräsligt att jag inte tänker visa den sidan. 35 pix.
Ett stycke fanerväv hittade jag i Ludvika, 20 pix, fynd.
Svart cigarettetui, också det 20 pix.


Lampskärmarma för 25 kronor tillsammans, i ett tyg som många gissar är ett Sven Fristedt,
mitt första köp och största fynd under resan. Litiografin av Lars Norrman är Rutgers bästa inköp.
300 kronor i en antikaffär i Sandviken. Värd varenda krona eftersom Rutger har en annan litografi
föreställande señorita från samma 1950-talsserie.


Kruset av Bo Borgström fick jag av Porslinsbloggen. Han visste
att jag redan hade ett ljust...


... så nu har jag början på en samling. För man kan ju anta att det finns fler.


Apropos samlingar... det blev en rejäl trave Gefletallrikar med Helmer Ringström-dekorer.
Från vänster uppläggningsfat i blå "Majlis" under ett mindre fat i ovanliga blå "Kryss", "Dill",
"Delfi" och så längst ner grön "Safari".



Två olika Gefledekorer heter "Dill". Bara en beskrivs i
boken "Gefle porslinsfabrik", som "Dillkronor i svart med färgband"
Det låter onekligen som den på bordet, och det är också den som
känns mest Helmer. Vem ritade då den "Dill" vi ser i mitten
på andra bilden?


Rörstrandkopp utan namn, 9 pix. Sockerskål och gräddkanna, Gefle, Lillemor Mannerheim,
har glömt servisens namn - Benny, hjälp mig! 40 pix för setet. UPPDATERING: Benny: Den röda
gräddsnipan från Gefle av MA-modell i den röda glasyren Rubin matchas av sockerskålen i T-modell
(tror jag det är).


Bara en söt kruka, 10 pix. Handdukar i bakgrunden, men dem kommer jag att visa
i ett separat textilinlägg.


Tre recepthäften, 10 pix tillsammans, fyndade på gårdsloppis. Hyllbård i en ljuvlig blå färg, 20 pix.


Nostalgi till bakskåpet. Ergoburk, 75 pix i Rättvik och så
en bakpulverburk från min egen ungdom. Kunde inte låta
bli den 70-talsglada burken trots priset 30 kronor.


Resans billigaste fynd! Rutger hittade flaskförslutaren
för en krona. Han la även vantarna på en Tracy Ullman-LP
för tian jämnt, men den får inte vara med på bild.


Plastbandsklädda galgar för 10 pix/knippet var ett bra pris. I bakgrunden Helmer Ringströms
"Ruter" i rött och grönt.


Stockholm. London. New York. Efter loppisresan har vi tre köksur... Hittade det ena efter
det andra, två för 85 pix/st och ett för bara 20. Det lutar åt att klockan längst till vänster
blir den som kommer upp på väggen.


Ahhh, 50-talsformer!

Och hos Form55 hittar ni hans fynd från resan.
Porslinsbloggen berättar om första dagens raid. Och här
om dag 2, regndagen och här om dag 3 och Ludvika - ett loppismekka?
Porslinan om att fynda i hällregn.
Och 50-talskeramik om Retrobloggträff och loppishimmel.


PS. Här ett inlägg från förra årets bloggarresa. Då var det
"bara" Porslinsbloggen, Form55 och jag.
1 Gila:

skriven

Oj oj vilka fina fyndmarker ni varit i. Gillar ju allt. Köksuren är ju för läckra...

2 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Det verkar ha varit en kul resa! Tyget är jättesnyggt. Den vänstra klockan likaså! :-) Förresten Norrman-tavlan var kul oxå!

3 Ann-Charlotte, Teak o orkidéer:

skriven

Jättekul att få se fynden du gjort på resan. Och vilken rolig resa det verkar ha varit! Men nu är du väl mätt på loppisar för en lång tid framöver, eller?

4 Yvonne:

skriven

Tittar, njuter och minns!

5 monamie ny blogg!:

skriven

Grattis till fantastiska fynd! Älskar köksklockorna!!

6 Jenny:

skriven

Jättekul att läsa om era fynd. Tallrikarna som du hittat är ju bara bäst och man kan ju inte få för många, dekorer alltså.

7 Skaffaren:

skriven

RetroResor. Det låter som en ypperlig idé.

8 Emelie:

skriven

Vilka fina fynd! :)

9 Benny:

skriven

Kakao-burken missade jag, den var snygg!



Den röda gräddsnipan från Gefle av MA-modell i den röda glasyren Rubin matchas av sockerskålen i T-modell (tror jag det är), jag har samma set som jag sa, annars brukar det vara en annan sockerskål till kannan, kan ses på bloggen. Jag har även en röd tekanna i MA-modellen.

10 Christin:

skriven



Så många kul köp ni gjort, men kanske inte konstigt med så många loppisstopp :-)

11 Linda:

skriven

Det blir ju en hel del på tre dagar och 31 loppisar...

Kakao-burken missade jag helt när du köpte men fin var den! Och jag förstår varför du inte visar "framsidan" på lapptäcket. ;)

12 Flak:

skriven

Vilka fynd och hyllbården gillas...ICA den med precis som våran och konsum bakpulver..inte dåligt=)

13 Clinen:

skriven

Härliga fynd!



Själv hittade jag 7 hyllbårder med 5 meter. Försäljaren hade satt priset till 40 kr styck men när jag tittade på dem så sa han "du kan få alla för 60 kr". Tack sa jag och tog dem. 5 grön/vita och 2 lila. Den ena gröna hade ett litet annorlunda mönster så den fick min mamma till sitt kök. =)

14 Sandra:

skriven

Vilka snygga klockor! Jag har verkligen varit på jakt efter en snygg köksklocka av äldre stuk men inte sett någon överhuvudtaget. Men det är till Dalarna man ska åka alltså... ;)

15 Gunnel:

skriven

Loppisresa i Dalarna låter underbart. Att dessutom göra fina fynd gör resan perfekt.

16 The StarChief:

skriven

Snygga saker, min favorit var klockan och hyllbården.

17 enannanhelena:

skriven

Tittar bara in lite snabbt nu, kommer tillbaka snart och detaljstuderar alla fynd. Många fynd verkar du verkligen ha gjort. Och fått! :)



Så här lite snabbt tycker jag att Rutgers fynd ser ut som en höjdare. Så fin lito. Härliga färger. Motivet känns levande. Även om det där med tjurfäktning är lite för brutalt, i verkligheten.



Vi "ses"

:)

/helena

18 sara:

skriven

hej du. taack för en fin och funtastic blogg som ger mig mkt inspiration! har du någon aning om var i stockholm en kan hitta överkast fr 50/60/70tal?



trevlig sommar

19 eli:

skriven

Alla: Tack för kommentarer. Rekommenderar alla att göra loppisresor med likasinnade!

Ann-Charlotte: Mätt? Se nästa inlägg! :-)

Sara: Nej, sådant har jag själv varit på jakt efter men aldrig sett. Kanske någon annan som läser detta kan tipsa?

20 ida somfan:

skriven

åh, min pojkväns farfar har en likadan cacao-burk hemma hos sig! jag sneglar på den varenda gång vi är där, haha.

21 Allt det gamla goda:

skriven

jäklar anamma vilken trio köksklockor! tänk så länge jag letat efter en snygg köksklocka, och så hittade du tre, på samma gång! nu har jag i alla fall hittat en ljusgrå, nästan så fin som dina.. det var en junghans, i alla fall. :)

22 Zizzi:

skriven

Härliga fynd! Själv ska jag till finland och kolla runt i två veckor.

23 Sofia:

skriven

Ha ha jag var oxå på spöregnsloppisen i Rättvik. Det var så svårt att gå på vissa ställen för det var stora regnsjöar lite här och var. Jag hittade i alla fall en fin hyllremsa på rulle i orginalförpackningen. Det var alla tiders

Kommentera här: