Ingen vanlig bonnauktion


Lohärads bygdegård, söndag. Det är auktion och jag blir litet förvånad över utbudet. Teak,
Superellipsbord och Duxfåtöljer i fint skick är inte vad jag förknippar med en auktion på landet
en sommardag. Grusplanen påminner i dag mer om en antikhandel i Stockholm. Men vi gillar läget,
och när vi åker hem efter sju och en halv timme har vi med oss två av föremålen på bilden hem.
Vilka är det, tror ni?


De här blir dyra, säger jag till H, eftersom jag sett antikhandlare från Sthlm i publiken.
Stig Lindbergs "Turtur" ser man sällan, och de här är i superfint skick. Och visst, 10 koppar med fat
slutar på 4 600 kronor. I nästa led kommer de förmodligen att kosta omkring det dubbla.


12 koppar Mon Amie, den fina runda modellen, med kanna och gräddsnipa gick
för cirka 3 000, kommer inte ihåg exakt. Den lilla Lisa Larson-pojken blev billigaste
LL med sina 300 eller om det var 400 pix. En rad andra, ABC-flickor med mera,
gick alla för omkring tusenlappen, någon för 1 400.
Men vad är det för knorr där till höger i bild?


Ett av de roligaste utropen. En terrin för fläskkorven? Minns inte priset.


Som vanligt kunde man fynda om man hade släp med sig. Det snygga danska sideboardet gick
för 400 kronor. Annars var det en extremt prismedveten publik. Dels fanns där ett gäng antikhandlare,
dels kunniga köpare. All attraktiv mainstream, som "Mon Amie" och "Picknick" gick konsekvent upp till
ungefär hälften av antikhandelpriset.


Men några fick med sig trädgårdsmöbler till ett bra pris, som här, 350 kronor för de båda blå.


Ett av auktionens fynd. Grythyttan, två stolar med bord, gick för 1 100 kronor. Jag hängde med
till 1 000, mest ren okynnesbjudning för att de var så fina och värda så mycket mer. Men la av
där eftersom jag ändå inte sköter de trädgårdsmöbler som redan finns på gården....


Färgglädje! Arabia? Gustavsbergskt 70-tal? Nej...


Villeroy & Boch, made in Luxemburg!
Har för mig att den vackra servisen
klubbades för drygt tusenlappen.


Marimekko! Vilda gardiner. Okynnesbjöd här med, upp till 300.


50-talsbokhylla, hel vägg, 38 delar. Först trodde jag att det
var String, men nej...


... det är en Sonja. Se annons med massor av
Sonja-artiklar från Ingenjörsfirma Exqvisita
längst ned i det här inlägget.


Åhhh, en järnväg! Gammal tågklarerare som jag är titade jag fascinerad på ställverket med alla
knapparna. En tursam man var den ende av alla på auktionen som var intresserad, så han tog
hem modelljärnvägen för 400 pix. Lycka!


Söt detalj.


Paret jugendkrukor gick för 400 kronor.


Sju rökgrå "Fuga" gick för någon hundralapp, har jag för mig. De blå "Fuga"
gick bättre, tidigare på dagen. Kanske berodde det på ren utmattning hos publiken.
För vid det här laget hade det regnat, varit soligt och hett, regnat igen osv ett antal gånger.
Till slut, vid 17-tiden då auktionen pågått i över fem timmar, började det ösregna
ordentligt och auktionen flyttade inomhus.


Här lyste fortfarande solen. Titta! sa H. En sådan hade jag
när jag var liten! Han menade pottstolen. Den kom inte med hem,
men väl en hoper andra saker. Varav alltså två från första bilden i inlägget...


Den här....


... och den här!


En papperskorg i teak har jag länge önskat mig. Jag fick den för 350 kronor. Just det - halva
antikhandelpriset. Och H har önskat sig något limefärgat till nya lägenheten. Han köpte Duxfåtöljen,
enligt auktionsutroparen formgiven av Alf Svensson, kreativ chef på Dux och mannen bakom bland annat
fåtöljen Te-ve. Och eftersom allt annat utroparen sa om föremålen stämde, så borde väl även det vara
riktigt. Etiketten visar att den ingick i Bra Bohag, vilket jag tycker är kul. Och 550 pix för en kvalitetsfåtölj
i mycket fint skick tycker vi var ett bra pris.

UPPDATERING: Hos Fåglarna ser ni "Sonett", som fåtöljen heter, i en annons från 1957.
Sedan blev det ju några saker till som vi budade hem.
Stay tuned....