En inställd antikrunda...


.. är också en antikrunda. Häromdagen skulle min väninna Empire-Amelie och jag ut
på en av våra antikrundor, det vill säga springa runt och kolla antikbutiker och loppisar.
Men E-A fick förhinder och jag gjorde en runda på egen hand. Hos Magazin 13 på Roslagsgatan
såg jag dagens vackraste pjäs, en kombinerad grammofonspelare och barskåp-möbel.
Grammofon och radio ska fungera perfekt. 6 000 kronor kostar drömmöbeln.


Här brukar jag köpa retro-solglasögon. Förra sommaren
hittade jag en modell som jag trivdes så oerhört bra med.
I vintras lyckades jag trampa sönder dem. Men jag tyckte
mig minnas att det fanns fler exemplar av den modellen....


...och yep! Så här glad är jag nu, eftersom jag sejfade och köpte tre par.
Jag rekommenderar Magazin 13 (som har flyttat från Roslagsgatan 13
till dito nr 19) om ni vill ha tag i retrosolisar för en hyfsat billig penning.
Mina kostade 100 pix/st.


Kenth Lindström Modern & Antik på samma gata hade Bengt Rudas
1950-talsstol ur NK:s Triva-serie. 2 400 kr stod det på prislappen.


En kaffe och en biskvi på Valand, Surbrunnsgatan,
är ett måste när man är i krokarna.


Titta, "Tema"! Hos Stadsmissionen på Hagagatan fanns andra hälften av min
Ikeabokhylla från 1955, som ni ser här. 2 000 kr skulle de ha. Jag passade
den här gången. 


Om jag hade haft smala fötter... Åh,så tjusiga.


Vad tycker ni om färgkoordination? Själv tycker jag att det går överstyr när man som
hos Stadsmissionnen på Hagagatan och Myrorna i Sundbyberg, för att ta två exempel,
samlar allt blått porslin på en hylla, allt gult på en annan osv. Hellre Gustavsberg,
Rörstrand, Gefle, Jie osv istället.


1 maria:

skriven

åh, vad det är bra med överkomliga solglasögonpriser som gör att man kan köpa på sig ett lager! och vad skönt att höra att det inte bara är jag som trampar/sätter sig/tappar sina. konstigt att samma sak nästan aldrig sker med vanliga glasögon.

2 Skaffaren:

skriven

Vårt hem är inte färgkoordinerat och lär nog aldrig bli det heller? (Lämnar utrymme för paradigmskifte)

Jag blir lite mätt av såna arrangemang.

Ett arrangemang med kaffe, biskvi och trevligt sällskap skulle jag däremot inte nej till.

3 Clinen:

skriven

Åh! Den barmöbeln är bara såååå grymt läcker!! Hittar jag en sådan ska jag ha den. Till nästan vilket pris som helst :P Eller ja, jag vill väldigt gärna ha en i alla fall.



Jag stötte på en som jag blev sugen på men jag struntade i det då den var svart. Det gjorde inte sig riktigt lika bra tyvärr.

4 Berit:

skriven

Snygga brillor! Antikdeckarna på 4:an idag kl.15,00 besöker loppisar i Roslagen.Berit

5 Benny:

skriven

Det är både och...chansen att fynda är större då man inte plockar ihop kända märken på en och samma hylla. I samma veva tycks då priserna öka exponentiellt om det står Rörstrand, Gustavsberg eller liknande. Jag kan faktiskt tycka det är snyggt också, men visst blir det lite konstigt när t.ex. glas av samma modell i olika färger hamnar på olika platser i hyllorna...

6 Erik:

skriven

Åhhhåhåhåh, Dra mig baklänges! Kombinerat barskåp, grammofonspelare är min dröm-möbel!

I höst ska vi vi eventuellt flytta till större folkhem än vårt lilla futtiga på 52 kvadrat och då ska jag trappa upp jakten på ett sånt ordentligt!

7 Christin:

skriven

Jag tycker det ser jätteläckert ut med färgkoordinering, men det ser ju inte ut riktigt så hemma hos mej :-)

Har varit datorlös närmre en vecka så nu hade jag ett antal färglada inlägg att njuta av.

8 Tusse:

skriven

Radiogrammofon med inbyggt barskåp är ett måste! Hoppas skivspelaren är utrustad med skivväxlare!

9 Khina:

skriven

Radiogrammofonen i all ära men ack så tjusig dräkt skyltdockan har på sig. Även pumpsen tilltalade mig!

Håller med dig att det blir stelt och trist med loppisar som " färgsorterar".

10 The StarChief:

skriven

Gillar stolen och "Din Hylla" träffade några på min malmörunda som varit i älvsjö och sållde prylar HUU vilka priser för en monterplats.

11 Gila:

skriven

Och jag som gillar när man färgsorterar...fast priserna på Myrorna gillar jag inte...

12 Linda:

skriven

Ojoj, så mycket fint på en gång! Jätteläckra solglasögon, Magasin 13 måste jag besöka någon gång.

Och "din" Tema-hylla har jag fingrat på många gånger, men priset är rätt saftigt för att vara i en second hand-affär tycker jag...

Och jag tycker att det kan vara helt ok om de färgkoordinerar en liten display-del eller så i butiken, men inte allt!

13 Viktoria:

skriven

Anledningen till att många sorterar efter färgkombinationer och färgskalor är för att det blir lättare överskådligt. Man orkar skumma igenom hyllorna enklare. För tänk vilken explosion av färger och vad rörigt det skulle bli om allt stod blandat. Då har man ju verkligen ingen ork att kolla och vet inte vart man ska börja.

14 Åsa:

skriven

Vad kostade de röda stolarna? Jag har fyra såna här hemma i förrådet och undrar vad man kan ta för dem? De ser väldigt blanka ut på bilden. Undrar vad de har behandlat dem med?

Kommentera här: