Mot ny adress - med ny gammal tapet


Jo, jag ska faktiskt lämna min 50-talslya. Rutger och jag har fått en våning (som man sa förr när det
skulle låta fint) och ska flytta ihop. Tapeten på bilden följer med. Vi såg den hos en antikhandlare
i London som berättade:
"Den här tapeten satt på nattklubben Top Hat i London. Huset med nattklubben bombades och
brann ner under blitzen 1941. Men mannen som tapetserat Top Hat på 1930-talet hade tagit med sig
ett 20-tal överblivna rullar hem. De låg bortglömda i källaren tills han gick bort för något år sedan och hans
son hittade dem. Sonen sålde dem till mig. Nu har jag bara fyra rullar kvar, de andra har jag sålt."


Och nu har han bara två kvar. För vi köpte naturligtvis ett par rullar
av "Putting on the Ritz", som ska bli fondvägg eller göra hallen glamourös.
Vår lägenhet återkommer jag till när det börjar bli inflyttningsdags i maj, juni.
Men att huset är byggt 1957 kan jag ju berätta redan nu.


För ganska exakt två år sedan letade jag originaltapet
från 1950-talet till min lya. Jag hittade den här, "Geometriskt mönster",
hos underbara Handtryckta tapeter på Långholmen, Sthlm.


Visst är det svårt att skiljas från lyan - jag tycker verkligen så mycket om den.
Men livet går vidare, i en trerummare. Naturligtvis hoppas jag att hon eller han som
köper min lägenhet ska vilja behålla tapeten. "Råsundas sötaste retro-etta"
kommer ut på marknaden om några veckor. Jag kommer att länka härifrån
till annonsen.

1 Clinen:

skriven

Hade varit underbart att bo där med den tapeten! Förstår att det kommer bli sorgligt att lämna. Ser fram emot att se hur ni kommer inreda er nya lägenhet! =)

2 Anta Snaque:

skriven

Både kul och spännande att inreda ett nytt boende!Där blir Londontapeterna ett smycke. Jätteläckra!



Din lilla lya... jag kan se tidningsrubrikerna när det är dags för visning: Trafikkaos i Råsunda!

3 Susanna:

skriven

Gud vilken fräsig tapet! Och historien bakom är ju fantastisk. Kommer ni kunna dra både en och tre gånger när ni har cocktailpartyn i våningen :-)

4 Anna:

skriven

Vad roligt att ni ska flytta ihop! Grattis till nya våningen! Jag förstår att det blir svårt att skiljas från din fina etta men så sant som det är sagt, "livet går vidare"! Ser fram emot att se er våning längre fram i vår/sommar. Den "nya" tapeten är ju supercool och vilken historia bakom!

5 Gunnel:

skriven

Jag är nyinflyttad till en trea. Eftersom jag själv är en feg beigetapetmänniska gillar jag alla som vågar vara färgstarka.

6 Benny:

skriven

Otroligt tuff tapet! Man kanske inte tapetserar ett helt rum, men det blir ett smycke som fond! Jag gillar ju även den grå i din lägenhet, stilmässigt helt underbar!

7 MalinMatilda:

skriven

Lycka till med flytten! "En våning" säger man faktiskt fortfarande, men då till stora lägenheter som har fönster åt i alla fall tre håll...

/*

8 Moster Mjölgumpa:

skriven

Åhh så spännande det ska bli att få se er nya våning när det blir dags. Grattis!



Jag hade nog haft svårt för att lämna "geometriskt mönster" men ibland måste man ta svåra avsked;)

9 Erica:

skriven

Grattis till finfina tapeter och till ny lägenhet (och sambo!) :-)

Ja, lägg gärna ut en länk till lilla lyan när den kommer ut! Borde nästan vara ett köpkrav att personen inte gör om den till nåt "ljust och fräsht".



Vet inte när den här lägenheten är ifrån, men jag blev helt kär i köket!! Spana även in den fina panelen i sovrummet: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=27426167&reference=2011/3/17/7/274/261/67_748782364.jpg

10 enannanhelena:

skriven

Grattis till kommande samboskap! Kan man annat än att älska sådana där ljuvliga berättelser "bakom" tingen?! Så spännande att få se när ert nya boende "puts on the top hat"! :)

/helena



förresten; kan inte det geometriska mönstret också ta plats i den nya våningen, i ett annat "hörn"? Eller går det inte att få tag på den längre?

11 Linda:

skriven

Grattis, det får vi fira på fikan imorgon! ;)

Jätteläcker tapet ni hittade i London, hoppas att ni hittar den perfekta platsen till den i nya lyan.



Och nu blev jag lite nyfiken, planerar ju att sälja min nuvarande lägenhet och flytta så fort det kommande stambytet är klart så jag lär hålla utkik efter annonsen...!

12 Sven:

skriven

Grattis!

13 Mira:

skriven

Grattis! Så roligt! Även om det är tråkigt att lämna din fina lya, så blir det extra roligt att få börja om på ny kula i en barre från märkesåret 1957! :-)

14 Khina:

skriven

Wow! Från en etta till en trea!! Massor av nygamla prylar kommer det att rymmas där. Ska bli skoj att följa din flytt och inredning. Å du, tapeten va döläcker!!!

15 Lisa-olsi:

skriven

Råkade på din blogg bara sådär och

blev riktigt glad. Vilken trevlig

blogg du har. Så många härliga bilder

att minnas till och njuta av. 50-talsprylar

är ju så mysiga. Grattis till nytt boende.

Ha en trevlig helg // Lisa

16 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Vad spännande att börja med nåt nytt. Och med så fin tapet dessutom.



Ha så kul på mässan imorgon!

17 Christin:

skriven

Gratulerar !

18 eli:

skriven

Clinen: Ja, nu röjer jag och börjar om :-)

Anta Snaque: Haha, ja man kan ju hoppas på många spekulanter.

Susanna: ja, det är i sanning en cocktailparty-tapet.

Anna: Tack!

Benny: Du kan få en stuvbit av den geometriska :-)

Gunnel: Börja våga ... en färgstark ondvägg kanske?

Malin-Matilda: Fönster åt tre håll? Ah, är det kriteriet på våning? :-)

Moster Mjölgumpa: Det ÄR ett svårt avsked.

Erica: Ska kolla länken.

enannanhelena: Jag har stuvar kvar av den geometriska så det blir nog i alla fall en liten inramad bit någonstans som minne av lyan.

Linda: Så cool det vore om du flyttade in efter mig! :-)

Sven: Tack!

Mira: Ja, och med en man från 1958 :-)

Khina: Precis. Tur att även kärleken gillar gamla saker...

Lisa-olsi: Välkommen till Femtiotalsjakten!

Ulrika: Ja, det är spännande.

Christin: Tack!

19 cinna:

skriven

Vad mysigt att flytta till större! Kommer idag t Kista:)

20 Anonym:

skriven

wow, vilken häftig tapet och lycka till med flytten!! Kommer till Kista idag!

21 Sanna:

skriven

Vart ska du flytta då? Du lämnar väl inte Solna?

22 Eli:

skriven

Cinna: Ja, det är härligt med fler kvadrat.

Sanna: Klart jag inte lämnar Solna! Flyttar till andra sidan centrum.

23 Kristina:

skriven

Ouch! det var en dekadent art deco tapet den där Puttin on a Ritz!!! Vad är väl mer passande som mönster i en hall än hattar, handskar och promenadkäpp? Jag bara undrar.

"Ääälskling ta på dig handskar det blåser kallt ute! Och glöm inte promenadkäppen den här gången!"



Promenadkäpp, för promenader med det lilla extra ponduset!

Tjusigt ska det vara.

24 The StarChief:

skriven

Det skall bli spännade att följa, det blir säkert bra.

Kommentera här: