9 bilder som blev över (2)


Du gillar den - den gillar dig! 7 up-annonsen hittade jag i en amerikansk veckotidning
från 1950-talet. Men slogan  You like it - it likes you kom redan 1936, ser jag
Wikipedias 7 up-sida. Och själva läskedrycken redan 1929.
I dag kör jag inlägget "9 bilder som blev över", en uppföljare till "10 bilder som blev över".
De där bilderna som aldrig fått vara med,  som ligger där i mappar på datorn
och pockar på uppmärksamhet. Nu är det deras tur.


Smörask för margarinet Flora. Det verkar oklart vem
som formgav frukostservisen med tekopp, äggkopp och smörask
från 1960- eller 70-talet. Men på forumet Antikprat finns
Någon som vet mer om "Flora"?
UPPDATERING: Så här skriver Ghoulia i en kommentar, efter att ha konsulterat
Thomas Lindblad (som skrev den totala plastguiden Bruksföremål av plast):
"Floraasken, designad av Breger, tillverkades av Konstruktionsbakelit AB i Örkelljunga.
Thomas har för sig att själva dekoren är tysk och skrev att det även finns en tysk
servis med samma, eller liknande blommor".
Tack för hjälpen!


Önskar Ni köpa en modärn lampa? Kontakta DDR:s kammare för utrikeshandel!


Den är ju oemotståndlig, Arthur Percys kanna i servisen "Luxor",
eller hur? Hittar bilder på andra servisdelar men ingen annan info
om "Luxor" på nätet. 


Stolen "Te-ve" från 1953 formgavs av Alf Svensson för Dux.
Det här exemplaret stod hos Risingeboden utanför Gimo härom året.


Lisa Larsons lejon ser godmodigt ut. Utställningen med hennes verk
på Gustavsbergs porslinsmuseum i höstas var kul. Jag föll pladask för alla
de fina ABC-flickorna.


Om det inte får vara en lampa från DDR så kanske ändå den färgväxlande
rumsfontänen Trekanten från Sven Björk AB?


En av de snyggare saker jag sett från Bromma keramik,
företaget som startade 1949 i Blackeberg - och som
fortfarande existerar.


Och från vilket decennium kan det här bordet tänkas vara? Några gissningar?
Det fanns hos Ian på Alfies Antiques Market i London.

PS.
Det kommer mera... 8 bilder som blev över...
Stay tuned.
1 Gina Americana:

skriven

They all may be leftovers Libby, but they're all still very nice!

2 Randiga Tråden:

skriven

Översta bilden, Seven up är helt underbar, likaså fåtöljerna.

3 form55:

skriven

Trevlig blandning på ämnen!

4 Gila:

skriven

Smörasken har jag sett diskuteras lite överallt...undrar om vi får svar någongång...

5 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Du hittar alltid roliga bilder! Får man fråga var Loppisladan (eller vad den heter) i Norrtälje ligger?

6 enannanhelena:

skriven

Tänk att det som bara blir över, kan vara så fint!



Percy-kannan går inte av för hackor och ett snällt Lejon á la Lisa L hade gärna fått flytta hem till mig, om jag hade haft någon lämplig, savann, förlåt plats, över.

:)

/helena

7 Linda:

skriven

Vilken rolig samling bilder! Te-ve fåtöljen är så läcker, skulle gärna ha en i något blågrönt tyg en dag.

8 Made by Ina:

skriven

Vilken underbar blogg du har!

Kommer tillbaka igen och tittar ;)



Kram Marina

9 Eli:

skriven

Gina: Thank you!

Randiga tråden: Du skulle gilla Rísingeboden, åk dit i sommar!

Form55: Tackar.

Gila: Ja, NÅGON måste väl vara i livet som var med och marknadsförde?

Ulrika: Tyvärr verkar Hamnladan ha stängt.

10 Cinna:

skriven

Nu är jag tillbaka, Eli. Odiagnostiserat datorfel! Vilket nyttigt inslag, upptäckte att jag är ägare till Teve stolen. Flyttade just igår in den i förrådet, den ska jag kanske vara lite rädd om.

11 Eli:

skriven

Enannanhelena: Ja, jag tyckte de var för bra för att bara ligga och "skräpa".

Linda. Den har ett kul stuk!

Made by Ina: Tack!

12 Eli:

skriven

Cinna: Vad roligt - var rädd om Teve-stolen!

13 MARIA:

skriven

2011-05-12

IDAG ÖPPNAR HAMNLADAN IGEN..BRA VA

14 Ghoulia:

skriven

Om jag inte missminner mig så är det väl Carl-Arne Breger som designade Flora asken?

15 eli:

skriven

Maria: Härligt! har redan hunnit med ett besök.

Ghoulia: Såg den uppgiften någonstans, eller var det själva smörasken (den man köpet smöret i, alltså) som han formgav?

16 Anonym:

skriven

Jag vet att han formgav smörasken, hur det var med själva dekoren vet jag inte. Jag tror att den omnämns i Thomas Lindblads bok "Bruksföremål av plast", dessvärre har jag inte tid att leta igenom boken då "Flora" inte omnämndes i registret... Jag kan försöka maila Lindblad när jag kommer hem och kolla om han vet.

Kommentera här: