Retromässans snyggaste


Retromässan, Münchenbryggeriet, fredag. Klart snyggast: Dominos arrangemang. En tjeckisk
1950-talsgrupp fåtöljer, omklädda i ädel-50-talsfärger. En ställning för blomkrukor, förmodligen även
den tjeckisk, som ger OS-associationer. Och så....


... mopeden! En Monark från - gissar jag - andra hälften av 50-talet. Åh, vad jag
längtar efter att ha moped igen (här visade jag några av dem jag ägt).


Domino hade även Aga-skylten.


Minns du, heter butiken. Ägaren poserade för ett foto när jag bad om det, jag tyckte hon var lika
cool som sin monter....


... som hade en rad snygga arrangemang...


... som babyfilten, nyckelskåpet och fladdermusfåtöljen. Perfekt matchning.


Groovy skyltdockor hade Wanjas vardagsrum...


... där också det stilfulla trycket av Ilse Roempke hängde.


Marilyn och även möbler med former hade Lasette...


... till exempel hyllan från sent 1920-tal, i en underbar grön färg. En av de möbler
på mässan som jag blev riktigt förtjust i.


Lauritz soffa var det många som sneglade på. Jag spanade in tapeterna
i Lauritz monter...


... och här fick jag se en tapet från Handtryckta tapeter som jag länge undrat
hur den skulle göra sig på en vägg. Den heter "Lakrits" och är ju helt underbar
som balgrund till "Berså" på teakbord.


"Slör", en tapet av Sigvard Bernadotte, tidigt 60-tal, också den från Handtryckta tapeter.
Ska vi gissa att fler utställare kommer att kosta på sig en rulle 50-60-talstapet
för 800 pix på kommande mässor? Ett enkelt och effektivt sätt att stå ut från mängden.
Snyggt jobbat, Lauritz!


En annorlunda stol, hos Sjöströms antik. 1960-70-tal, utländsk, men jag
glömde tyvärr anteckna ursprung.


Mässans härligaste lampskärm. Och sötaste lilla blompall. De stod hos
An ideal for Living, en av utställarna som jag inte sett förut.


Inte heller Modighus har jag stött på tidigare. Så snyggt med lamptrion.


En av mina favoritbutiker var Funkisboden på Upplandsgatan. Butiken finns inte längre, men
ägaren Erik Johansson hittar man numera på retromässorna där hans monter både i våras
och nu hade samma trivsamma blandning som butiken hade.


Rymd ställde också ut på retromässan i våras. Skön känsla i montermixen.


På Antikmässan i Älvsjö möts man innanför dörrarna oftast av en antik byrå med guldbeslag.
På retromässan är det en sådan här monter som ligger vid ingången. Hos Olle och Ingrid Dahlbäck
lyste det orange.


... och på skivtallriken snurrade Abba.


I första rummet på mässan stod de mindre företagen/privata utställare.
Där fanns duken av Kajsa Nordström som jag har i en betydligt mer bleknad version.
Övervägde att köpa den här, men övervägde för länge - vips, så var den såld.


Det blev inte mycket inhandat alls för mig. Men även två ska man vara-handduken
var det nära att jag köpte. Charmig, eller hur?


Men - det blev i alla fall en tekopp, "Kryss", till min Helmer Ringström-samling...


... och en kaffekopp, "Arkad", även den till Helmer-samlingen.

Ja, det här var mina mässfavoriter. Retromässan fortsätter
lördag-söndag och jag hoppas att fler retrobloggare
gör inlägg och visar sina favoriter och inköp.
UPPDATERING, fler bloggare som gjort inlägg från Retromässan:
form55 kör ett bildsvep.
Jag, en loppista visar också fina bilder.

 

Retromässan