Tittgodis för alla som vill skapa ett 50-talshem


Dalarnas Tidningars helgmagasin Pralin är en av landsortspressens finaste godbitar.
I senaste numret visar Faluborna tillika Femtiotalsjakten-läsarna Annelie och Sölve upp
sitt vackra 1950-talshem. Klicka på bilden så kommer du till artikeln och ett bildspel som är
en enda stor njutning.

PS. Pralin hälsade förra året på hos Porslinsbloggen-Benny, se det reportaget här.
1 Allt det gamla goda:

skriven

ska genast kika på det!

2 form55:

skriven

AJ-bordslampan var det bästa tycker jag.

3 Benny:

skriven

Ja, det var ett roligt reportage, dom hade gått all in för femtiotalsstilen! Kul också att hon hade Femtiotalsjakten som en favoritblogg :-)



Damen i fråga jobbar på stadsbiblioteket i Falun, har snackat med henne några gånger, men visst inte att hon gillade den inredningsstilen :-)

4 Hela konkarongen:

skriven

WOW! Vilket drömhem!

5 Christin:

skriven

Så snyggt dom har det. Mysig känsla med rejäla grejer.Tack för att vi också fick ta del av din Pralin.

6 anna:

skriven

vad roligt repotage från min gamla hemstad,

älskar lägenheterna på kvarnberget

de köksom finns där och är bevarade är helt underbara =)

7 Linda:

skriven

Åh så härligt, det där bildspelet kan man titta på många gånger. :)

8 Katrin:

skriven

Håller med JJ, AJ lampan var det bästa.

Känns mest som en överdos, men smaken är som baken!

9 Lotta:

skriven

Ett jättefint reportage! Jag undrar om du eller någon av dina läsare vet vad parets (dvs Annelie och Sölve i reportaget)sänggavel består av? Har aldrig riktigt kunnat klura ut vad det är för slags material som man hängde upp som en sänggavel på 50-talet. Är det någon slags väv? Och isåfall; finns dylikt att få tag på någonstans idag? Någon som vet?

10 Anonym:

skriven

Lotta: Här har du svaret - fanerväv.

Svårt att få tag i, som du ser av mitt inlägg.

http://femtiotalsjakten.blogg.se/2009/november/nu-kan-jag-sova-gott-om-natten.html

Men jag såg faktiskt ett på en loppis i Dalarna i somras, så helt omöjligt är det inte.

11 Lotta:

skriven

Tack så mycket för ditt snabba svar!Jag beundrar din envishet och gläds åt att du fann det du sökte efter till slut. Uthållighet är A och O när det gäller att komplettera sitt hem/sin samling. Höll själv ut i ca fyra år för att hitta en maka till min sovrumslampa. Och teakkornischer fick jag tag på i somras efter nästan åtta (!) års jakt. Så det FINNS hopp bara man har tålamod! Jag får helt enkelt sätta igång jakten på en liknande väv. Och skulle du eller din syster ledsna på era väv så är det bara att höra av sig :)! Du har min mejladress!

12 Fru W:

skriven

Vilket vansinnigt snyggt hem!

13 Annica:

skriven

Åå...Sölve...han jobbade på biblioteket i Svärdsjö. Han fick mig att bli riktigt läsbiten och stack Sagan om ringen i min hand redan när jag gick i 6:an :)

14 anna:

skriven

Lotta!

Jag köpte min fanerväv på framtidsantiken =)

han hade 2 då kanske finns det en kvar!

Kommentera här: