Kända och okända ljuslyktor


Små röda och gröna ljuslyktor blir aldrig kvar på en loppis som jag besöker.
Så med tiden har det blivit några stycken. De här hade vi i mitt barndomshem,
men jag vet fortfarande inte vilket glasbruk de kommer från. Lindshammar
är det vanligaste tipset, men inte belagt.


Jag tycker att de är väldigt vackra både upplysta av
värmeljus om kvällen och i dagsljus.


Och så tycker jag om ljuslyktor i godisfärger. Reijmyres "Solöga" finns
i fler färger än dessa, bland annat en vacker turkosblå (se den hos Porslinan).


En klassiker. Arthur Percys "Reffla", Gullaskruf. Finns i ytterligare två gröna
nyanser. Ljusstakar i "Reffla"-serien har jag inte, men det har 50-talskeramik,
kolla in dem, de är ljuvligt vackra. Lyktorna däremot ser inte så mycket ut för världen
i dagsljus, ger rent av ett litet klumpigt intryck. Men...


... tända blir de så här anslående. I vardagsrumsfönstret lyser de upp
höstkvällen tillsammans med "Solöga".


Mer godiskänsla. Reijmyres "Pärlan" gör sig också fint både i dagsljus och tända.
Formgivare? Som med massor av annat från Reijmyre påstås "Pärlan" ofta
vara Monica Bratts skapelse. Stämmer det?


Ljusstakarna "LA" av Lennart Andersson, Gullaskruf, samlar jag också på.


Och sedan finns det ljuslyktor som egentligen inte är ljuslyktor.
Enliigt flera trovärdiga källor på nätet är detta ett blomglas av William Stenberg,
i serien "Ring", 1930-tal. Se ett par blå hos Porslinsbloggen.


Lindshammar, litet samma känsla som i lyktorna på första bilderna. Det här är inte
heller en ljuslykta egentligen, utan ett glas. Men den får umgås med ljuslyktorna.
Kompisarna på bilden är från Reijmyre.


Östgötarna ville ha en egen bild också.


Är inte de här underbara? Tunga, runda, skönt mörkgröna. Har tyvärr
ingen aning om godingarnas ursprung.


Här en 70-talare (tror jag). "Sunflower", av Göran Wärff, Kosta Boda.
Hos Letaretro finns en auktionsbild med fler solblommor i olika
storlekar och modeller.


"LA" igen. Till och med stapelbar, så praktiskt!

Vilken är din favoritlykta bland alla semiantika
skönheter från svenska glasbruk? Om du har gjort inlägg
om ljuslyktor/ljusstakar, berätta i en kommentar så länkar
jag härifrån.

En ljus och trevlig helg tillönskar jag er!

Fler ljuslyktor:
Bruna murriga 70-talare hos Teak och Orkidéer.
Reijmyrelyktan med ofärgad fot, med Rädda barnen-gravyr hos Kerstin Kokk.

1 Annica:

skriven

Där tyckte vi olika....ingen av dom där skulle få följa med mig hem :)

2 Kerstin:

skriven

Den röda ljuslyktan på ofärgad fot från Reijmyre har jag med gravyr från Rädda Barnen: http://kerstin.kokk.se/?p=5800

3 Cicci Feinstein - fotograf:

skriven

Pärlan är min favorit, man blir alltid så glad av den! LA var en ny variant för mig, snygga de också. De ger säkert häftiga reflexioner när de har tända ljus i sig!

4 Ann-Charlotte:

skriven

Imponerande samling du har! jag skulle vilja ha allihopa, är tokig i ljuslyktor. Fast speciellt samlar jag på bruna, murriga ljuslyktor från 70-talet. De är också snygga när de är tända! Och många tillsammans blir riktigt maffigt!

Annars, bland glasljuslyktor är Solöga min favorit.

http://teakochorkideer.blogspot.com/2011/09/ja-inte-lider-jag-brist-pa-bruna.html

5 Christin:

skriven

Vad kul att se så många olika lyktor.Dom flesta har jag sett på olika bloggar men jag har inte lyckats hitta några på loppis. Kanske har jag inte letat tillräckligt... eller så har du köpt alla... :-)

Har förresten en Vineta som värmeljusstake men misstänker att den egentligen är till ett blockljus.

6 Mira:

skriven

Åh så fint med den rödgröna raden i vardagsrumsfönstret!

7 Moster Mjölgumpa:

skriven

LA är min favorit, har två i klarglas. Såg förresten att du var omnämnd i nya Minnenas Journal som kom idag...

8 Allt det gamla goda:

skriven

härlig kavalkad eli! jag ska hålla ögonen öppna efter reijmyres pärlan. den är jag förtjust i men har aldrig lyckats köpa någon.

9 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Lyktraden i ditt fönster är helt obetalbar! Härligt :-) Blir suverän till jul också.



10 lollo:

skriven

Lampan där bakom i den första bilden är misstänkt lik den jag renoverade idag. Vet Du mer så kommentera gärna:

http://tabberaset.blogspot.com/2011/10/renoverad-tredelad-50-talslampa-lyser.html

11 Anonym:

skriven

Vad roligt jag har 4 glas röda från Lindshammar och det fick jag veta hos dig . Jag trodde det var ljuslyktor.

Kommentera här: