Lycka är att ha ett 1950-talskök


Ja, så är det faktiskt. Efter drygt tre månaders svår molokenhet över ett helvitt kök blir jag nu 
lycklig varje gång jag går in där. För i veckan kom skåpluckor och lådor tillbaka från lackningsfirman,
mintgröna. Och Rutger monterade tickor och gammaldags handtag.


Lägenheten var svårt sliten och värden bekostade, inför att vi
skulle överta den, ommålning och tapetsering av alla ytor.
Men i köket fick vi inte välja färg på vägg och luckor. Det skulle vara
"standard": vitt. Så här såg det ut när luckorna målats om.
Jag var verkligen ledsen. Vi hade ett kök med originalinredning från 1950-talet,
men det kändes inte som 50-tal, allt var bara vitt. Och jag visste ju hur fint
det hade kunnat bli:


Så här.


Och så här. "Tickorna" är nyproducerade "fejktickor" (se dem hos
Nacka byggnadsvård). För att montera original-tickor måste man såga i dörrarna. 
Och det räcker med att vi kommer att tvingas bekosta ytterligare en ommålning
(tillbaka till vitt) den dag vi flyttar. Söndersågade luckor, det skulle
bli dyrt att återställa...


Handtagen heter Stil 55.


Så här såg "standard"-handtagen ut.

 
Före: Före renoveringen.                     Efter: Så här såg det ut efter renoveringen.


Efter-efter: Så här ser det ut nu! Det finns en del kvar att göra, vilket bara är
roligt. Det frejdiga 70-talsträet ska bytas mot perstorpsplatta i någon 
tidstypisk färg (se kul annons hos Porslinsbloggen). En stringhylla ska upp
på väggen och härbärgera vår burksamling. Och en randig plastmatta i mintgrönt, 
vitt och rött vore fint på golvet.


Mintrgön/päronglassfärg är en tacksam nyans som passar med många färger. Framför allt kanske
rött, en favorit. Senaste loppisfyndet, Luxorkannan, passar fint in i "nya" köket. Liksom Marks & Spencers
"tea towel" som får vara duk.


Men den kakeldekor som vi införskaffade i somras får nog
inte komma upp. Den är grå och svart och känns litet stel
i sammanhanget. Antingen får kaklet vara vitt, eller så letar
vi vidare efter en annan, passande dekor.
1 form55:

skriven

Verkligen en rejäl förbättring! Skall man trivas så får det kosta lite också.

2 Tusse:

skriven

Fejkade Tickareglar!

Tickareglar ihop med Stil 555!

Men visst blir man lyckligav att ha ett 50-talskök (okej då, 1961...)

3 Petra:

skriven

Hur fint som helst;) Grattis till ett fint kök;)

4 Anna | Mormor hade stil:

skriven

Snyggt! Skåpdörrarna blev ju verkligen precis rätt. Förstår att du är nöjd!

5 Larsson:

skriven

Snyggt. På kaklet kan Du fö ha "femtiotalsfärgade" enkla fiskbilder (på varannan, var tredje kakelplatta eller så). Finns att köpa har jag sett någonstans.

6 Gila:

skriven

Riktigt snyggt! Nu blev jag sugen på att lacka om mina köksluckor...har vita lite nötta men Stil55 handtagen sitter där...:-)

7 Amanda:

skriven

Himla fint det blev! Älskar verkligen gamla kök, speciellt i blått! Ditt kök är väldigt likt mitt kök (som också går att återfinna i Solna)



http://frokenpimpinell.blogspot.com/2010/12/rutigt-blatt-och-is.html

8 Pär:

skriven

Oj oj oj - så mycket snyggare det blev med nya färgen och stiliga handtag! Värt varenda spänn, grattis!

9 Skaffaren:

skriven

Ett sånt kök blir man glad utav.

:-D

10 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Jättefint kök! Ni måste känna er rejält nöjda. Vilken skillnad jämfört men standardköket.

11 Jo:

skriven

Oj, så snyggt! Vi sitter med ett ekkök från 2005 i huset som vi vill riva ut och byta mot ett sådant kök som ni har. Det blir inte så billigt och det känns nästan lite "onödigt" eftersom köket är så pass nytt. Men köket är inte vi. Inte någonstans.

12 Veronica:

skriven

Jättefint blev det! Tänk vad färg kan göra, å glädjen man känner när allt blir rätt!

Tack för en härlig, lärorik och inspirerande blogg!

Ha det gott Veronica.

(jag bor förresten granne med Kajsa Adelöw, perfekt när man vill fynda)

13 Anonym:

skriven

ÅH!

14 rutger:

skriven

och jag är nöjd så länge kaffemaskinen får vara kvar!!!!!!!!.. näe.. skämt åsido.. det är ett läckert kök vi fått.. och jag blir glad när jag kommer in i köket..

15 Christin:

skriven

Vilken skillnad och så snyggt det blivit !

16 Ann-Charlotte:

skriven

Mycket snyggt kök! Du gjorde helt rätt i att måla om luckorna.

17 [email protected]:

skriven

Känner mig förflyttad till mitt barndomshem i banvakstugan 597 sedan vi fått renoverat i början på 50-talet. Vi hade förutom arbetsbänk, köksbord med perstorpskiva o t o m stolar med sitsen av perstorp, lite hårt o halkigt minns jag. Undrar var dom stolarna tog vägen sen??

18 Maria:

skriven

Ojojoj så snyggt. Fantastisk! Jätteavis :)

19 Allt det gamla goda:

skriven

det var det finaste jag sett denna sidan jul! FAN VAD FINT, eli! jag är grön av avund. helt rätt med mintgrönt och tickareglar. det kunde inte ha blivit snyggare! (kanske kan det vara så att mintgrönt är min favoritfärg och att min högsta önskan är ett mintgrönt originalkök så jag är INTE ALLS PARTISK! haha.)

20 eli:

skriven

form55 och Pär: Ja, det är verkligen värt varenda krona.

Tusse: Hur menar du? Det ju precis sådan kombination som man hade?

Petra: Tack!

Anna: Jag är mer än nöjd :-)

Larsson: Ja, något kul motiv i 50-talsstil får vi leta rätt pä.

Gila: Gör det. Jag lovar att du inte ångrar dig.

Amanda: Ja, och ditt kök är fantastiskt fint.



Skaffaren: Yep :-D

Ulrika: Ja, jag är glad att jag tog bilder genom hela processen. Nu ser man verkligen skillnanden, annars glömmer man fort.

Jo: Jag förstår verkligen känslan. Kanske kan ni hitta en inredning från tiden, folk sliter ju ut dem, till ett bra pris?

Veronica: Tack! Och grattis till att bo där du bor. Kajsa har alltid fina saker. Och Älmsta är ju kanske Roslagens piggaste ställe.

Rutger: Jag tänkte att vi skulle skaffa en percolator istället, från sent 50-tal? :-)

Christin och Ann-Charlotte: Tack!

Tangtorpet: Stolar med sits av perstorpslplatta har jag nog aldrig sett, tror jag. Låter inte bekvämt...

Maria: Jag har också varit avis i flera år på alla som har kök med rätt sorts skåp.

Alltdetgamlagoda: Tack!!! Men du har ju själv ett underbart kök - och något jag drömmer om, en fin pinnsoffa.



21 Sofia i Bokmilaskogen:

skriven

Grattis till ett supermysigt kök! Tänk vilken skillnad lite färg kan göra.

22 Lotta Daisy:

skriven

Åh, vad fint! Köket och porslinet är det bästa i ett hem. Hos mig är det blått och 60-tal, lite hårdare och rakare. Gjorde som ni, målade om från vitt.

23 Stina:

skriven

Snyggt! Skulle just till att skriva att det bara var Perstorpsplattan som saknades, men sen skrev du det själv! Kommer bli M A G I S K T!

24 Randiga Tråden:

skriven

Så fint det blev, kul för er att det äntligen är klart.

25 monamie ny blogg!:

skriven

Gud så fint det blev! Perfekt färg på luckorna! Jag förstår ni la ner lite extra på det för det lev ju otroligt fint! Handtagen kanske jag kommer satsa på! Dom kan jag ju skruva bort sen o ta med mig vid flytt som ni också tänker :-) grattis igen till ert "nya" kök!

26 Viola_T:

skriven

Superfint! Grattis!!!

27 Fröken Fynd:

skriven

Handtagen och tickorna är underbart vackra!

28 Elna:

skriven

Nog är det ett ganska märkligt sammanträffande. Jag satt och tittade på "hemnets" hus till salu - bara på skoj. Fann en trevlig villa till överkomligt pris i bra område med välbevarat typiskt kök från 50-talet. Otroligt så sugen jag blev, fast jag inte alls ska köpa nåt hus nu. En sån chans kommer väl aldrig igen. Du har haft tur du!

29 Emelie:

skriven

Fantastiskt! Lycka ÄR att ha ett femtiotalskök!

30 Linda:

skriven

Förstår ayy du är lycklig, det kan väl knappast bli bättre än sådär! Och original i all ära men de nya "fusk"-tickorna var riktigt smarta. Och rött och mintgrönt... åh vilken vacker färgkombination! Tänker frukost en sommarmorgon i ert kök, solen strilar in genom gardinerna... lycka!

31 Lampedusa:

skriven

Våga vägra vitt!

32 Tusse:

skriven

Ja hm, själv har jag endast sett Stilhandtag på både luckor och lådor. I mitt Tickaregelförsedda kök har lådorna en träprofil som handtag.

33 jenny:

skriven

Åh, så fint:)

34 Lena:

skriven

Sååå himla snyggt!!! Men espressomaskin??? Fanns det på 50-talet ;-)

35 rutger:

skriven

som tidigare sagts.. rör inte min kompis!!.. eh.. expressomaskin.. ;-)

36 raptus:

skriven

Det blev ett jättelyft, obegåvad värd som feglirar med vitt. Men om vi nu skall vara fundamentalister så är ticka brytningen 40/50-tal stil555 osar 60-tal

37 Eli:

skriven

Sofia i Bokmilaskogen: Ja, färg är underskattat!

Lotta Daisy: Kan man få se bilder...?

Stina: :-)

Randiga Tråden: Ja, men det var bra att ha några månader på sig för att känna in vilken färg vi skulle välja.

Viola T och Fröken Fynd: Tack!

Elna: Skicka gärna länken till huset = tittgodis.

Emelie: Ja. Så. Är. Det.

Linda: Precis. Längtar redan till nästa juni!

Lampedusa: Ja!!!

Tusse: Jag är 97 procent säker på att jag sett 50-talsbilder på tickor OCH Stil 55, men jag kan ha fel. Tycker de passar finfint ihop i alla fall.

Jenny: Tack!

Lena: Haha, nej men den gör gott kaffe.

Rutger: Men ska vi ändå inte göra oss av med den? :-)

raptus: Ticka är sent 30-tal till 60-tal har jag för mig. Och Stil 55, tja, som sagt, om de nu ÄR 60-tal - då ska vi inte vara fundamentalister!

38 Anna:

skriven

Wow! Riktigt snyggt! Härlig färg på luckorna!

39 Maria:

skriven

Åh vad fint det är! Och TACK så hemskt mycket för tipset om ticka reglarna! Skall flytta till ny lägenhet och har tänkt att jag skulle skaffa dessa. Är ju ett "måste ha"! :) Får jag fråga var ni köpte de andra handtagen? Superfina de med! Tack!

40 Eli:

skriven

Anna: Tack!

Maria: Vad kul med ny lägenhet! Stil 5-handtagen köpte vi på samma ställe, Nacka Byggnadsvård i Överjärva.

41 The StarChief:

skriven

Mycket Snyggt Eli.

42 Maria:

skriven

Tack Eli! Och tack för din fantastiska blogg. Den ger mig så mycket inspieration och glädje i vardagen. Så tack igen. :o)

43 vifsla:

skriven

När vi köpte vårt hus (rosa eternit från -57) så ringde en av min sambos fans till mej och ville ge mej 25 stil 555 i originalförpackning. Jag tog gladeligen emot dem. Tyvärr är köket renoverat på 90-talet men skåpluckorna ska i alla fall målas blekgröna och prydas med dessa fantastiska handtag.

44 eli:

skriven

TheStarChief: Man bugar.

Maria: Tack! Vad glad jag blir!

vifsla: "Rosa eternit från 57", låter nästan som en låttitel. Om Dolly P varit svenska, eller om Larz-Kristerz gjorde en countrydoftande kärlekslåt om kvinnan som bodde i ett hus med "Rosa eternit från 57" :-) Grattis till beslutet att måla ljusgrönt och sätta upp handtagen!

45 vifsla:

skriven

Hahaha du har rätt! Jag tror att det är Eva Eastwood som kommer att skriva en sån låt.

46 Jimmi Thunholm:

skriven

Hej !

Jättefint kök !!

Jag undrar vad färgen på köksluckorna heter. Om du har något nr eller namn.



Tack

/Jimmi

47 Teres:

skriven

Underbart kök!

48 Anders:

skriven

Har du färgkod på luckorna?

Svar: http://femtiotalsjakten.se/2012/february/mintgron-s-0515-b80g.html
Eli Åhman Owetz

49 Sabina:

skriven

Hej!
Vad vackert kök!
Vilken lackeringsfirma använde ni er av? Hur mycket kostade det? Kommer snart flytta till en lägenhet i ett hyreshus byggt 1947 där köket har liknande "standard" kök (vita överfalsade skåp). Kommer byta ut beslagen mot regellösa tickor men funderar även på att måla om skåpen. Blev mer övertygad efter de här fina bilderna.

Svar: En lackeringsfirma i Häggvik (Sollentuna), minns inte namnet men googla! Cirka fem tusen för alla luckor. Lycka till med köket!
Eli Åhman Owetz

50 Hanna:

skriven

Bor i en liten stuga byggd -54 och har tickor tillsammans med stil 55 i originalköket. :-)

Renoverar nu en lägenhet från -56 men tror att vi kommer välja andra lådhandtag för att komma ifrån plasten. Men fint är det!

Svar: Ja. Ska göra samma sak när jag inreder gästrummet med pentry. Vill ha sådana där trähandtag som oftast satt på lådorna i kök med skåp med tickareglar.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: