Så firade vi Femtiotalsjaktens 3-årsdag


Premiär! I dag var första gången Rutger och jag besökte bakluckeloppisen på Täby galopp.
Och hur kan man bättre fira en dag som denna...


... Femtiotalsjaktens tredje födelsedag! Den 17 september
2008 skrev jag första inlägget. Väggkalendern såldes
av en kille som hade något som vi är ute efter...


Nej, inte väggklockan, utan väggklockans nyckel. Vi köpte en likadan, fast
turkos, i Dalarna i somras. Han som sålde den klockan skulle skicka nyckeln om han
hittade den... Den här klockan kostade 150 pix, men då tror vi att det går
att hitta en passande nyckel billigare någonstans.



Nu förstår vi varför folk hänger på Täby galopp om helgerna.
Fyndfaktorn var hög. Kunde vi låta bli att slå till på tekanna,
sockerskål, tre koppar med fat och assietter i Arthur Percys
charmiga servis "Luxor"? Nej. 150 kronor för rubbet.
Rutger håller för övrigt på att bli en Percysamlare, här köpte
han sin Casablanca-servis.


Mer charm, fast sliten. En av de där Gefleserviserna som bara har ett nummer.
774 i det här fallet.


Diskställ med udda tallrikar - det finns inget som lockar mig
mer på loppisar. "Spinett" längst fram är en Helmer Ringström-dekor,
men jag stod över. Hittade inga Helmer i dag som jag inte
redan har.


Bästa 50-60-talsbakluckan! Bara godbitar.


Säljaren berättade att hon själv funderar på att starta en blogg. Helt
rätt, bara att köra!


Mari Simmulson-saker var det gott om.


De här burkarna är också Simmulons. Den bakre har Rutger, fast hans saknar stämpel
under och vi efterlyste ursprung i det här inlägget. Och fick snabbt svar från
FJ:s kunniga läsare, förstås.


Söt spegel såldes av en dam som själv använde
den på 50-talet.


En Rörstrandsskål, vid namn "Pomfrit". Litet kul.


Sådant här är också roligt att hitta på loppisar.


Gefletallrikar, "Korall". Sex djupa, sex flata, 150 pix.


Ljusstakar med prismor, busvassa glas och gamla parfymflaskor. Här fanns allt.


Till vänster: Gustavsberg, tidigt 1900-tal, 400 kronor.
Till höger: Upsala Ekeby, mitten av 1900-talet, 5 kronor.
Jag köpte den högra.


December är räddad! Två adventsstjärnor, 60 pix för båda. Har enligt säljaren hängt "hos försvaret
i Rosersberg". Okay!


Dagens andra toppenfynd. Tre Aladin-lampor, Höganäs. "De börjar ju bli populära
igen", sa säljaren och jag antog att de skulle kosta en del. Men nej. 25 pix/st.
Blir fina på vårt nya sideboard i teak. Bruksanvsining, i original,
följde med. Läs mer om Aladin (ja, Höganäs stavade så), formgivna
av Anne Nilsson, hos Precisensån.


Ja, så kan det bli.

Och nu går Femtiotalsjakten in på sitt fjärde år.
Stay tuned...

1 Petra:

skriven

Bara titta är omöjligt om det finns en liten slant i börsen;) Jag har en liknade klocka som jag köpte för 60 sek utan nyckel,,,,måste hitta en nyckel snarast så den inte är stum....klockor ska ticka på;)

2 Ann-Charlotte:

skriven

Grattis på födelsedagen! Hoppas du skriver i många år till, det är så jätteroligt att läsa din blogg.

3 form55:

skriven

Jag är bara inne på andra året...

Så det var så fint väder hos er idag! Här har det varit mulet hela dagen och även regnat (förstås)! Det verkar i alla fall ha funnits ganska fina grejer på loppisen - bättre än här.



Stockholm - Göteborg 2-0

4 Staffan H:

skriven

Grattis på treårsdagen! Fint att fira den med besök på Galoppmarknaden.

5 Allt det gamla goda:

skriven

grattis femtiotalsjakten på treårsdagen! det har varit en fröjd att läsa och lära sig allt möjligt och du har varit min största inspiration, det vet du!

6 Skaffaren:

skriven

Grattis!!

Det har varit mycket roligt under åren.

Jag fyller 3 den 17:e januari. Tänk vad tiden går.

7 Randiga Tråden:

skriven

Grattis samma födelsedag som maken. Så mycket fint du visar från Täby, det är ju så enormt stort där.

8 Christin:

skriven

Grattis till dom tre första åren !

Vilket perfekt sätt att fira dagen. Den loppisen hade varit en dröm att komma till.

9 monamie ny blogg!:

skriven

Bra fyndchanser där! Nu kan man kika in i mina köksskåp på min blogg :-)

10 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Grattis till 3-årsdagen. Tror att jag redan har passerat den dagen men är inte säker. Måste kolla! Det verkar ha varit en häftig dag på Täby! Önskar att jag varit där.

11 Ken i Falun:

skriven

Grattis från mig!

Hoppas att adventstjärnorna lyser fint i december-fönstret:) Jag är ju själv ganska svag för retro-julsaker,,och du, tack för allt under Antikvärldens dag! Den "fula" pingvinen har fått plats i hallhyllan och boken, som inslag i min "färgade" hörna,,,Jättetrevligt :)

12 Tusse:

skriven

Ja, grattis! Busvass almanacka - påminner mej om lumpen (okej då, folkhemmet, när alla kontorsprylar tillhörde statsverket)

Förresten såg jag den mest ohämmade femtiotalsarkitektur (okej då, 1963) i går eftermiddag när jag körde genom Vänersborg. Ta en titt på nya läroverket från 1963 om du inte har gjort det! Aulan kallas i folkmun "brödrosten".

Även i grannkommunen Trollhättan såg jag panncentraler etc. som saknade motstycke. Tintin-raket?

13 Annica:

skriven

Den där Luxor var fin..hade nog inte heller kunnat motstå den :)

14 Anta S:

skriven

Grattis på 3-årsdagen! Den firades på bästa tänkbara sätt.

Ett tips angående nyckel till väggklockan: Om det går bra med en ny så kolla hos en urmakare. Där borde nycklar finnas att köpa.

15 kristian:

skriven

Har aldrig orkat åka till Täby trots mammas påtryckningar. Kanske hinner med ett besök i år..



Grattis och tack för åren!

16 eli:

skriven

Petra: Jag tror vi båda får göra som Anta S tipsar om i en kommentar. Gå till en urmakare (medan sådana finns kvar) och köpa en ny nyckel.

Ann-Charlotte: Tack!

form55: Det regnar alltid i Gbg....

Staffan H och Christin: Ja, det var ett lyckat firande.

ALltdetgamlagoda: Och nu inspirerar du själv!

Skaffaren: Kul år, eller hur?

Randiga tråden: Att jag inte varit där förut! Tjänstefel :-)

Monamie: Ska kolla!

Ulrika: De har inte stängt för säsongen än...

Ken: Tack själv från Rutger och mig för en trevlig pratstund på Antikvärldens dag!

Tusse: Ohämmat femtiotal - det är grejer det!

Annica: Nä, det gick ju inte.

Anta S: Tack, jo, ska göra så.

Kristian: Åk!

17 Benny:

skriven

Stort grattis! Det är och har varit fantastiskt kul att läsa alla roliga inlägg och reportage från kaféer, mässor och retrobutiker. Keep up the good work!



Ps. min favorit från jubileumsrundan är den lilla UE-vasen, har en i samma serie, måste kolla om det är samma vas! Står det möjligen nåt nummer under?

Kommentera här: