Hur kunde jag glömma Erik Höglund?


Sommaren 2010 fick jag en ny formgivarfavorit. Under en resa Glasriket runt var den största
upplevelsen Erik Höglund-utställningen i Boda. Jag gjorde ett inlägg om "Hemma hos Höglund" här.
Samtidigt pågick en annan utställning om Höglund, "Utmanaren Höglund" på Blekinge läns
museum i Karlskrona. Även den fick besök, men jag glömde göra ett inlägg.
I dag återupptäckte jag bilderna därifrån. Första bilden: Kunskapens trä.
Järnsmide med glasäpplen. Och ormen....


... slingrar sig runt stammen.


Uställningen i Boda innehöll en briljant utvald samling föremål
och berättelser. Citat av Höglunds vänner och kolleger gjorde
honom levande. I Karlskrona var utställningen mer old school.
Men det här var kul - Erik Höglunds egen beskrivning, från en
utställningspresentation 1966.


Hette skulpturen Tyngdlyftaren? Jag tror det. Så han kämpar! Med tyngder
vi inte ser....


Erik Höglunds glasreliefer för fönster och väggar är underbara. Här fanns flera.

Denna fick gärna hänga här hemma!


Flaskor i Höglundsbrunt och grönt.


Blått, en annan av hans typiska färger. Jag gillar sigillen med djur skarpt, och kvinnorna
och männen i relief på flaskor, askfat och glas.


Så söt, den lilla vasen som håller händerna på magen! Jag har inte kvar anteckningarna från
utställningen så jag har tyvärr inga fakta om föremålen. Gissar att vasen är 60-tal. Har aldrig sett
den på några mässor eller i butik.


Ännu sötare!


En av 1980-talets storsäljare. Tjurhuvudena gjorde Höglund för Studioglas Strömshyttan.
Men den första vasen med horn blåstes på Kosta på 1950-talet. 


Sista beställningen. Kyrkfönstret med DNA-molekylen daterat 1994 var enligt
utställningstexten det sista beställningsverket. Som aldrig kom på plats, på grund
av motivet: Bilden av skapelsen.


Det senaste året tycker jag mig ha sett allt mer Erik Höglund-glas på mässorna.
Stämmer det?
Och finns det några Erik Höglund-samlare bland FJ:s läsare?
Berätta gärna om era Höglundfavoriter i en kommentar!
1 Cicci Feinstein - Fotograf:

skriven

Alltså, jag måste bara tipsa dig om filmen The Help som jag såg igår, den var sjukt bra och så jäkla snygg! Utspelar sig på 60-talet men har väldigt mycket 50-talscharm. Supersnygga kläder, miljöer, engagerande handling... Se den!

2 eli:

skriven

Cicci: Jo, jag har sett filmen. Och läst boken. Filmen är snygg, boken fantastisk, och berättad så mycket mer ut de svarta kvinnornas perspektiv. Läs den! Och allra helst på engelska, om du brukar läsa engelska.

3 form55:

skriven

Högis kallades han alltså! Jag har en hel del grejer av honom. Samlar inte, men det köps med hem från loppisar när man inte hittar något annat och priset är förhållandevis lågt. Jag har planerat ett inlägg om askfaten han gjorde, men det dröjer nog en vecka eller två.

4 Sandra:

skriven

Ingen samlare men jag har en askkopp från 70-talet som jag tror är hans verk. En orange med en naken kvinna i halvkroppsformat. Orange. Fantastiskt tjusig.

5 Cicci Feinstein - Fotograf:

skriven

Kul! Då är nästa läsprojekt avgjort. (;

6 Linda:

skriven

Såg utställningen i Karlskrona men missade den i Kosta. Gillar Höglund, särskilt hans pampiga ljuskronor! (Som jag såg en hel del av på mässor förra året!)

7 Lotta:

skriven

Hej, jag har stora knubbiga ölglas o nubbeglas av Erik inköpta på loppis för några tior. Har du sett den fina boken Konstnärens Rum av Anja Notini? Den följer mig o där är han med.

8 enannanhelena:

skriven

Här i västergötland ser man Höglund på auktionerna både nu & då. Det blå "potatisskals-bubbliga"- glaset är vanligt och en hel del burkar/vaser i orange och så de buteljgröna glasen/stopen.



Här hemma står det en vas i blåaste blått! och väntar på att någon ;) ska orka diska ur den ordentligt och så ropade jag in en kruka förra året - i den fick min mamma morsdagsblommorna! Behöver jag säga att hon blev nöjd?



Annars är jag väldigt förtjust i karafferna i form av just damer med händerna på magen. En dag hoppas jag att en - minst- blir min!



Tack för mycket fint inlägg!

/

helena

9 Christin:

skriven

Såg ett liknande träd av Erik Höglund i Växjö domkyrka härom året, och en hel del fina glasföremål bl a av honom på Glasmuseet i närheten.Kul med hans beskrivning av sej själv:-)

10 biggan:

skriven

Älskar Erik Höglund. Minns 60-talet när jag var tonåring och hans smide/glas och glas med bubblor blev populära. Tog då av min månadspeng och köpte mig en stor brun vas med bubbelglas och är fortfarande glad över den och använder den ofta - är självklar för tulpanbuketter, påskris mm.



TV visade för flera år sedan en dokumentär om Erik Höglunds sista år, när han bodde på Hornsgatspuckeln (tror jag) på Söder i Sthlm. Nu ligger han begravd på Maria M kyrkogård mitt emot.

11 Elï:

skriven

form55: Det ser jag fram emot.

Sandra: Man skulle kunna samla på askfaten. Göra en egen glasvägg av dem.

Linda: Jag är inte så förtjust i just ljuskronorna...

Lotta: Nej, har inte sett den boken. Får leta!

Enannanhelena: Kul att du gillade inlägget! Ja, händerna på magen-grejerna är fina.

Christin: Ja, jag gillade speciellt det där med fräck uppsyn...

Biggan: Vad roligt med den bruna vasen, att den hänger med.

12 Gila:

skriven

Erik H gjorde fin fina saker!

13 Fanny:

skriven

Hej!

Efter att ha läst din blogg ett tag så vet jag att du är duktig på att leta fram vart äldre saker kommer ifrån! Nu har jag en fråga, vet du något om Limburg kermaik? Jag har precis fått en vas gjorda av dem och det skulle vara roligt att veta lite mer om uppkomsten.

14 prylodesign:

skriven

Hjälp, vad underbar "Kunskapens träd" är :)

15 Elï:

skriven

Alla: Skrev en kommentar med svar, men den verkar ha försvunnit?

Fanny: Tyvärr, jag vet inget om Limburg!

Kommentera här: