Varför inga retro editions, Ikea?


Går runt på Ikea och ser tydligt 1950-70-talsinspirerade möbler och prylar.
Ikea är duktga på breda trender, och retro peakar väl kanske just nu
som bred trend. 
Går ut på Ikeas lager, ser affischen. Va!? Har jag missat att de börjat
nyproducera klassikern "Lövet"? Nej. Det här är reklam,
för de platta paketen - om nu någon skulle ha missat uppfinningen
som Ikea fått all cred för.
"Allt började med att vi tog av benen från det här bordet 1956."


Men - varför gör inte Ikea några "retro editions"? Till exempel
"Lövet" skulle förmodligen sälja slut bara timmar efter att 
paketen med det nyproducerade 1950-talsbordet lastats
av på lagrets hylla.


Själv skulle Rutger och jag slå till på ett par "Lövet". Och jag tror att fåtöljen
"Skopan" i orange och vitt på bilden från Nordiska museets Ikeautställning här om
året skulle hitta köpare.

Vilken Ikeaklassiker skulle du vilja se i retro edition?
1 La momes Old fashioned:

skriven

Jag skulle kunna tänka mig hela årgången från 1956 antagligen, men lövet är nog den enda möbel som jag känner till från Ikea då.

2 Allt det gamla goda:

skriven

bra idé, skicka ett mail till ikea vetja? jag vet inte om jag skulle vilja ha något som relanseras av ikea men det var en väldigt bra idé!

3 Camille:

skriven

Uh ja, det ville være en FANTASTISK idé! Jeg tænker også nogle små borde eller måske en lænestol?

4 Anna:

skriven

Inte Tema, bara för att jag redan har två och gillar att känna mig lite "speciell" pga det ;) Hihi, Nä men, Lövet skulle ju sitta fint!

5 Emma:

skriven

Skulle köpa lövet på en gång!! Vi får skriva under en lista och skicka till Kamprad. ;)

6 Madeleine:

skriven

jag vill också ha lövet1

7 Amanda:

skriven

Jag tror också på lövet, ett himla fint bord!

8 Tove:

skriven

Jag har uppfattat IKEAs kollektion Stockholm som retroinspirerad med tydliga 50-talsreferenser. Men jag tänker att den kollektionen kanske snarare tilltalar de som är ute efter enkel, klassisk och tidlös design i "modern" tappning, snarare än äkta 50-tal... Tror dock som du att en del av deras klassiker skulle sälja som smör! (Jag skulle åtminstone köa för dem.)

9 eli:

skriven

La momes Old fashioned: Jag glömde länka till mitt inlägg från Ikeautställningen på Nordiska. Har gjort det nu. Där ser man fler 1950-talare.

Allt det gamla goda: Det finns antagligen en anledning till att de inte gör retro editions. Dyrt, kanske, om man ska ha kvalitet.

Camille: Kolla länken till Ikeautställningen, så ser du några stolar/fåtöljer!

Anna: Nä, inte Team, hihi. Såg två sådana på en loppis häromdagen, den delen som jag har med "tv-rutor". De är inte helt ovanliga!

Emma, Madeleíne och Amanda: Vi ses i kön om det blir verklighet! :-)

Tove: Ja, några av delarna i Stockholm är fina. Avlastningsbordet och soffbordet. Och kanske ligger svaret där, Ikea vill inte göra billiga Lövet i nytappning, och då blir de nästan lika dyra som originalen.

10 David:

skriven

Jag skulle vara nöjd med affischen från utställning me alla katalogens omslag på den! Men ända tror jag att bordet skulle sälja bra overallt.

11 Retro Schmetro:

skriven

Mäh...! Jaaaa! - Jag reagerade på samma sätt sistens på IKEA och även om jag snabbt insåg att det bara var reklam för de platta paketen så var jag ju ändå tvungen att eliminera allt tvivel och fråga en försäljare för säkerhets skull! Hahaha!

Skulle gissa på att det kommer ännu mer retro stilar och mer inspirerat från deras tidigare möbler inom den närmsta framtiden iallafall, för som Eli säger så är de ju bra på de bredare trenderna.

Jag skulle vilja kunna åka till IKEA och inhandla femtiotalsfåtöljen Joker, soffgruppen Grind från sextiotalet o dom gjorde en retro edition! Och en massa roliga sjuttiotalsgrejer till köket! Hade ju varit hur roligt som helst!

12 eli:

skriven

David: Va? Gjordes det en sådan affisch? Hur kunde jag missa den i museishopen???

Retro Schmetro: Ja, det vore en kul avdelning, med alla retro editions! SÅg att jag inte lagt in dig i min blogroll, ska fixa det nu!

13 David:

skriven

Yes, men.. ju, jo..men... fast jag menade att det fanns på ett äldre utställning. Jag såg affischen i Edmonton hos "the big I" om jag minns rätt (och INTE till salu). Men det skulle kunne uppdateras med nya omslag.

14 Simon:

skriven

Jag skulle vilja att dom börja producera soffan Trofe som gjordes under 60-talet! Den hade jag köpt direkt jag säga! :D

Kommentera här: