Lördag i juli - en miniguide till loppis-eldoradot Roslagen

Hörrni, alla som bor i Stockholm med omnejd - missa inte vackra Roslagen med alla sina
loppisar nu i juli. I dagens (6 juli) Norrtelje Tidning finns annonser om 11 loppisar och en auktion.
Slå er ihop några stycken, hyr en bil om ingen har någon, köp tidningen (finns bland annat på Centralen
och på Roslagsstoppet, halvvägs ut till Norrtan). Ta med smartphonen och navigera er fram.
Eller - bara åk och spana efter skyltar. Roslagen en lördag i juli kryllar av loppisskyltar.
 
Ett av förra helgens fynd, den locklösa, spruckna och missfärgade "Majas mejeri" står nu och ler
i  köksfönstret på landet med en enkel plastväxt i. Bäst är ju loppisarna inne på gårdar och torp,
men det näst bästa tipset är bakluckeloppisen vid Lohärads bygdegård (första lördagen i månaden
maj-sep, alltså i morgon lördag). Där brukar vara många säljare, högt och lågt, udda tallrikar
och äkta växtrer och blommor. Vid regn finns en hel bygdegårdslokal att vara i.
 
Duschdraperihållarna från 70-talet hittade jag på Retrorummet
i Norrtälje i går. Den lilla sommarbutiken är nog inte öppen i morgon lördag
(ons-fre, sa ägaren), men om du är ute efter butiker och inte bara loppisar - men lägre
priser än i Stockholms butiker - är bästa tipset Kajsa Adelöws butik i Älmsta, bakom planket
mitt emot Ica. I morgon lördag öppet från klockan 12 och hela eftermiddagen
(Telefonnumret står för övrigt på husväggen om man passerar Älmsta när
butiken är stängd och man vill veta öppettider..)
Utanför Ica i Älmsta säljs för övrigt bästa mjukglassen.

Om ni börjar med loppisen i Lohärad och efter den kör mot Älmsta
lär det också dyka upp en hoper (icke annonserade) loppisar längs vägen.
 
Är ni ute efter en långtur gör ni som vi i morgon, åker upp till bakluckeloppisen
i Norrskedika strax efter Östhammar. Hög fyndfaktor. I Norrskedika finns även loppisen
Pepparkaksfabriken. Och sedan är det inte långt till mitt favorithäng
Risingeboden utanför Gimo...
Fika? I Dagnys hörna (bilden) på Adas Café i Östhammar, förstås.
 
God loppisjakt och trevlig helg!
.
 
 
 
1 Gila:

skriven

Tack för tips!

Svar: Det var så litet!
Eli

2 Annica I Hunsen:

skriven

Om man tänker hålla till på söder några dagar....vad rek. du för loppisar och retrofik då? :)

Svar: Ingen koll alls på loppisar. Det ska finnas någon ny, under en bro där? Retrofik: String är ju en gammal klassiker, men kändes litet sunkigt senast jag var där. Nej, Söder är sannerligen inte mina domäner.....
Eli

3 Annica:

skriven

Ok, tack för svar, vi hittar nog på något ändå :)

4 pärlbesatt:

skriven

Oh, får jag följa med, vill jag nästan fråga... :) Vad suktad jag blev! Lycka till!

5 Emma:

skriven

Tack för tipsen! Toppenbra :)

6 Ulrika på Leta Retro:

skriven

ja roslagen är verkligen helt ok när det gäller lopisar. Förr blev jag alltid så irriterad på min man för att han alltid ska prenumerera på Norrtälje Tidning när vi är här men nu har jag förstått fördelarna. Hur skulle man annars hålla sig uppdaterad på loppisfronten?!! Imorgon bär det nog av till Norrskedika. Om jag orkar.......

7 Allt det gamla goda:

skriven

trevlig guide, man blir riktigt sugen på en tur dit!

8 Carina Åkerström:

skriven

Hej!
Hamnade här av en slump och måste få berätta då att .... vi har ett JÄTTELOPPIS i helgen 14-15 juli på Björnäs gård, Färgärde, (kör mot Raggarön) i Östhammar! Konsthanverk, loppis, antikt och möjlighet att köpa fika!
Hälsar
Carina Å

Kommentera här: