Så mycket mer än Focus de Luxe (lästips)


Om du gör Femtiotalsjaktens stolsquiz kommer du sannolikt att kunna namnet
på flera 1950-talsstolar och känna igen ett än större antal till utseendet. Men hur många bestick
från 1950-talet kan du namnge? Själv hade jag ungefär koll på Focus de Luxe innan jag läste
senaste numret av tidningen Antikvärlden.
Folke Arströms Focus de Luxe kom 1955, då var det helt i rostfritt. Annonsen där besticket
har fått "nylonskaft - oöverträffat i styrka, tål kokning och alla i hushållet förekommande
syror och diskmedel" är från 1958 eller 1959.


I Antikvärlden 5/2009 får vi en grundkurs
i de mest kända besticken från mitten
av förra seklet.
Jag slukade reportaget, och nu går inte
en besticklåda säker för mig på loppisarna.


Min väninna Empire-Amelie var igång redan på antikmässan i Kista. Hon
köpte en orange sked, för att man blir glad av den. Kan det möjligen
vara en Singoalla?


Nix. Nilsjohans Singoalla (1958) har en elegantare hals. EA:s sked är
förmodligen en av alla Japan- och Hong Kong-tillverkade namnlösa modeller
som var poppis på 1950- och 1960-talen. De hade stansade blad och skaft
i härdplast. (Källa: Antikvärlden)


En krona styck kostade de här gafflarna på loppis.
Inga kändisar, tror jag?
Gaffeln längst till vänster är märkt "Rostfritt stål KA Import",
paret i mitten "Nils Johan Stainless 18-8 Sweden" och den
längst till höger "Rostfritt stål" plus en symbol som ser ut
som ett kvadratiskt kors.


18-8 är inte en bestickserie, utan anger att det är rejält stål,
enligt Dreamweddings.se där jag läser detta:
"Kvalitetsstål är alltid märkt med 18/10 eller 18/8. Rostfritt stål
18/10 består av stål med tillsats av 18% krom och 10% nickel.
Nickel gör besticken rostfria och kromet gör de resistenta
mot sura ingredienser."
Annonsen: "Parad" från G.A.B. (Guldsmedsaktiebolaget).


Folke Arström igen, med Facette från 1949, enligt Antikvärlden, annonsen
är från 1951. Men på den tiden kunde nyheter få vara nyheter litet längre
än en säsong. Folke Arström formgav redan 1944 Thebe, en annnan klassiker,
tyvärr ej med på bild här.


Vi ses där ute i besticksdjungeln! När vi kan allt om 1950-talets rostfria
skedar med nylonskaft finns det en värld av antikt silver att ta sig an! Empire-Amelie
ligger alltid steget före, eller efter, hon befinner sig ju på 1800-talet.
Men tillbaka till där jag började - det här inlägget var egentligen bara ett lästips.
Antikvärldens reportage ger dig allt som inlägget inte gav. De kändaste
företagen, formgivarna, modellerna. Snyggt plåtade bilder att ha som referens
när man hoppfull kommer hem med ännu en tvåkronorsgaffel.
Mest kunskap för pengarna just nu!

1 Mira:

skriven

Åh, jag har både Singoalla och Parad!!! Parad kaffesked fick jag som dopgåva av min gudmor. En sked varje födelsedag till jag fyllde tolv och när jag blev myndig fick jag hel uppsättning smörgåsbestick plus dessertskedar. Singoalla, hela kittet, har jag ärvt...

2 Benny:

skriven

Jag kan konstatera att jag lär mig mycket redan av detta inlägg! Jag hittade 6 skedar och en kniv med grått skaft stämplade NilsJohan och nu kan jag med hjälp av dina små annonser konstatera att det var Singoalla jag hittade! Kul!



Jag har lite udda bestick som jag ska visa i bloggen, kanske jag kan få hjälp att identifiera dessa!

3 Libby:

skriven

Mira: Grattis till dig!

Benny: Efter att ha lärt mig massor på din blogg känns det kul att kunna återgälda med en gnutta kunskap! Klart du ska lägga ut besticken - om du presenterar dem tillsammans med Helmer RIngström-porslin!

4 Anneli (alias Empire-Amelie):

skriven

Jag har en uppsättning Parad bestick i mindre modell, de var mina egna bestick när jag var liten på 60-talet. Jättefina!



1800-tal ska det vara :-)

5 danne:

skriven

gafflarna heter " capri " de 2 som är i mitten av de 4

6 Sis:

skriven

Nå'n som vet vad det är för skedar jag har? De ser ut som Inga från Nils-Johan, skaftet är vinröd plast och de är märkta "CROM SWEDEN". Är det Inga?

Kommentera här: