Här är listan över Årets...

2009 är snart slut, och det är dags att utse "Årets". Här är min lista. Hur ser din ut?

ÅRETS HYPE. Coops övriga kunder blev nedtrampade när horder av retrofantaster drog in i butikerna.
"Fallande löv"-koppar, -servetter och -handdukar till ruskigt låga medlemspriser tog slut på bara
några dagar. För att snabbt dyka upp på Tradera.
Nu, drygt tre månader senare, tittar jag på de oöppnade kartongerna med muggar som jag ställde
undan som pensionsförsäkring, men på vars värde jag börjat tvivla, och undrar vad som fick oss
att gå i spinn.
Namnet Stig Lindberg?


ÅRETS TV-PROGRAM. Samma som alla år: Eftermiddagsfilmerna i SVT1,
måndagar och tisdagar. I år har jag bland annat sett klassikern "Sommaren
med Monika" från 1953 med Lars Ekborg och Harriet Andersson (bilden).


ÅRETS GLÄDJECHOCK. Ägaren till ett litet hotell med anor gav mig en hel
kartong med gamla gardiner. De stod ju bara där på vinden och tog plats.
Jag var lycklig i veckor efteråt.


ÅRETS BLOGG.
Miriams Kafferep, för att den är
så vacker, så smart, så rolig att följa.
Så här skrev jag i augusti, och det gäller än:
Miriam "klär sig i sent 30-tal till tidigt 50-tal"
och "vill med bloggen visa och inspirera
 till gamla tiders flärd".  Och om hon gör!
Bilderna på hennes egna och kompisars
kläder, sminkning och frisyrer förflyttar
läsaren till 1947.
(Foto: Alltid Marknadsbyrå)


ÅRETS BUTIK. Iris Mode i Tierp gjorde Femtiotalsmannen och mig hänförda.


ÅRETS FOLKBILDARE/ÅRETS BLOGGSAMARBETE. Mest allmänbildande av årets
blogginlägg var Blomkruksskolan. Yvonne på 50-tals keramik startade den här,
Benny på Porslinsbloggen fortsatte med del 7-14 här, och nu fortsätter skolan hos
Upsala-Ekeby samlarna med del 15-? här. Tack till er tre för rena uppslagsverket,
säger jag.
(Bilden: Krukan från Upsala-Ekeby heter Ann. Foto: 50-tals keramik)


ÅRETS NEONSKYLT. Av alla neonskyltar
jag spanat in och plåtat detta år så tar kondisskylten
i Hedemora priset som allra allra sötast.


ÅRETS LOPPIS. Svårt att utse en vinnare, det har ju blivit några loppisar...
Men den vid bygdegården i Lohärad var så trivsam. Rolig blandning av saker,
inga proffssäljare, och så fick vi en visning av bygdegården.
Hålls första lördagen i månaden, maj-september. Vi ses där i vår!


ÅRETS FRÅGA I: Var står Saaben? Det undrade jag i ett inlägg
i september. Det droppade in gissningar under hösten, efter två
månader kom rätt svar: Trollhättan.
ÅRETS FRÅGA II: Vad händer med Saab? Avgörs de närmaste veckorna.


ÅRETS KAFÉ. "Årets kafé every year, James." Varför? Kolla här.


ÅRETS ANTIKMÄSSA. Jodå, Empire-Amelie och jag hängde på mässorna
i Kista och Älvsjö. Men mässan där jag trivdes bäst var den mindre
i Österbybruk. Sarpanevagrytor, vackra dukningar - och en bedårande
blodhund som låg utanför och tittade på besökarna med tung blick.


ÅRETS BOK. Mest ombloggade retroboken i år var "Tidlösa
mönster" av Gisela Enronn. Mycket skönhet och fakta.
För mig och många andra var detta Årets julklapp.


ÅRETS BAND. The Playtones drabbar min första telefonräkning 2010.
Men det var värt varenda öre. Och vi var tillräckligt många som charmades
och röstade som tokiga för att Blekingebandet skulle vinna "Dansbandskampen".
Bäst: Deras version av Eurovisionvinnarlåten "Fairytale".


ÅRETS SOFFA/ ÅRETS MEST KOMMENTERADE PÅ FEMTIOTALSJAKTEN.
Min blogg fyllde ett år och det firades med en tävling. Döp min soffa! uppmanade
jag och inlägget fick 141 kommentarer. Rekord!
Priserna i tävlingen kan ha haft något med rekordet att göra.  (De inleder det här inlägget.)
Soffans namn blev Belle.

Vad tycker du är "Årets...."?


1 anna:

skriven

Mitt Årets är nog upptäckten av allt fint Gefleporslin som finns, och som är roligare att fynda än de "gamla" vanliga som alla letar efter.

2 Betty Lou:

skriven

jag har äntligen fått tag på fallande löv koppar, tycker dom är en härlig färgklick i en annars så trist vardag.

3 Ulrika:

skriven

Årets blogg måste väl ändå vara din! Fantastiskt välgjord och lärorik och kul!

4 Libby:

skriven

Anna: Det var en bra Årets! För, ja, det finns ju en hel värld vid sidan av Berså :-)

Betty Lou: En färgklick är de, jag kanske överdoserade på både inköp och inlägg om Fallande löv och har däfrör tröttnat...

Ulrika: Oj! Tack!

5 Skaffaren:

skriven

Årets insiktt var att vi vill flytta.

Årets totalupplevelse var att starta upp den gamla Harleyn efter ett par år i vila.

Årets roligaste var att börja blogga med allt vad det för med sig.

6 Simon:

skriven

Roligt inlägg! Jag bara skrattar när jag tänker tillbaka på det där med coop :)

7 Miriam:

skriven

Åh!! Tack, vilken finfin ära!

Jag är läsare här, men det slår mig nu att jag kanske aldrig kommenterat. Illa!

Det får vi ändra på;)

Tack igen!

Kram Miriam

8 Libby:

skriven

Skaffaren: Ja, det är kul att blogga!

Simon: Ja, du var ju med i ruschen :-)

Miriam: Du är bäst! Och man hinner inte alltid kommentera.

9 Jacqueline:

skriven

Finfin lista tycker jag!

Den första "Årets" jag kommer på, är att det är en

bragd av mig att jag lyckats blogga sedan jag startade

den här bloggen. Och att jag hittat så rätt i den tidiga hälften av 1900-talet.

Får man vara så självgod och klappa sig på axlen så?

ja det tycker jag nog att man får :)



kram och gott nytt år!

10 Nusse:

skriven

Årets present måste vara kartongerna med tyger från en gammal syfabrik som jag fick av en snäll kvinna!

För övrigt är jag fortfarande svårt avundsjuk på de där gardinerna...

Kommentera här: