Hemma hos Syltan och Saabmannen (del II)


Att hälsa på hos Syltan & Saabmannen var en ljus idé. Jag gick omkring i timmar,
kamerabatteriet fick laddas om under middagen. Förra söndagen visade jag bilder från
nedervåningen. Nu går vi en trappa upp, och därefter ner i källaren!
Saabmannen om den stora lampan:
"Den kommer från min mormor och är designad på Sigvard Bernadottes designkontor, vet
dock inte om det är han själv som gjort den. Citat från boken Designprinsen:
 " Taklampan TR13 i Rotoflexplast för Malmöföretaget Bergboms tillverkad 1960."


Okej, jag har mixtrat litet med färgerna. Men det blev ju så snyggt med
rosa toner till vågen och toalettrullhållaren i pistagegrönt.

 
Vi tar en nummerlapp, och snart är det
Empire-Amelies (Syltans syster) och min  tur att titta
på kläder från 1950-talet.


Klänningarna hade Saabmannens mamma och moster,
som är födda 1944 och 1946.


En sparkdräkt (?) i 1950-talsmönster finns också.


En tjusig negligé från tiden! Ärvd av Saabmannens mormor.
Modärna Camilla Thulin-rosor under.


Överallt små samlingar av saker. Vackra askar, kartonger och stämplar....


... eller väskor och skrin.


Innan vi går två våningar ner, till källaren säger vi hej till giraffen från Steiff.
Hundra pix på loppis gav Syltan och tyckte att det var ganska mycket tills hon
visade den för en antikhandlare som sa 10 000. Giraffen är helt olekt, och har 
Steiffs Knopf im Ohr-originallapp i behåll.


Vi passerar hallen, med detta söta fack för post och papper.


Åhhh, S&S har satt in glasbetong i tvättrummet. DET kallar jag stil.


Nytt blått  skåp i gammal stil, från Ikea. Allt annat på bilden (minus handduken)
är från andra decennier.
(Bonusinfo: Här tipsar jag om Ikeakatalogen genom tiderna.)

 
HJÄLP TILL ATT IDENTIFIERA! En dammsugare och - ja, vadå för något?
S&S som annars har koll på det mesta vet inte vad den här hinken användes
till. Öppningen framtill ser ut som en liten pip. Långa skåror på sidorna.


En dammsugare av märket Hoover. I Storbritannnien blev märket ett verb.
Att dammsuga heter "to hoover". Man kan säga "to vacuum-clean" också...


... men för de gamla au pairerna Empire-Amelie
och Libby finns bara "to hoover".


En friluftservis för 4 personer. Design: Huset Bernadottes klarast lysande stjärna, Sigvard
Bernadotte, ihop med kompanjonen Acton Bjørn, för Husqvarna.
Ja, snart är det vår och sommar och dags för en tur med bilen...

 
... med bältet på, naturligtvis. En del reklam från 1950-talet är verkligen
pang på, som här, Räddningskårens säkerhetsbälte.


Oj, klockan är redan halv åtta. Hej och tack för den här gången,
Syltan & Saabmannen. Och ja tack till inbjudan att komma tillbaka
i sommar, och fika i Stringhammocken!


Kanske  blir det en tur i en Saab också?


PS. Jag tror att jag gör ett litet inlägg till från S&S
under veckan, med små söta saker jag såg
på väggar och hyllor. Stay tuned...
Och här finns Syltans blogg!
1 Moster Mjölgumpa:

skriven

Tack för ännu en rundvandring. Jag undrar hur du kunde slita dig därifrån när det var dags att gå hem. Fick Syltan kasta ut dig, eller?



Den där märkliga hinken har jag också undrat över sedan jag såg en för några år sedan.

2 Libby:

skriven

Moster Mjölgumpa: Det var endast mot löfte att jag ska få komma tillbaka som de kunde bli av med mig. Bara skåpen med porslin skulle räcka till två porslinsquizzar...

3 Rutan:

skriven

Åh, vilken nostalgivandring! Jag har också en Taffel - de har möjligen inte en termos i orange över?

4 Libby:

skriven

Syltan & Saabmannen: Har ni en orange Taffeltermos över till Rutan?

5 Monet:

skriven

Kolla din mejl på studs så får du ett ögonblickligt svar på vad Bragehinken troligen är.



Hälsningar från Wikipedia-Monet:-)

6 Libby:

skriven

Monet har lösningen på "hinkfrågan". I en bok med bilder av konstnären Philip von Schantz som hon har finns en målning med exakt den där Brage-hinken. Den är lite sliten och fylld med äpplen. I bildtexten står det att hinken förmodligen är patenterad för äppelmusteri. Eftersom jag försöker respektera det där som heter upphovsrätt så får ni inte se bilden förrän jag skaffat mig publicerinsgrätt.

Bravo till Monet!

7 Annelis syrra/:

skriven

Jag ska kolla med Saab-mannen om vi har en orange termos över, han sover just nu...

Väntar så länge med spänning ifall hinken är en äppelhink!

Kommentera här: