Busvasst fik i Valbo (Norduppland på en dag, del III)


Målet för min endagsbilutflykt i veckan var Nybo Café och Prylar i Valbo utanför Gävle.
Anita och Affe driver kaféet som har allt en 50-talsfantast kan önska sig.
(Norduppland? Nä, Gästrikland. Men som upplänning kan jag tänka mig att räkna Valbo
 till Norduppland, det var så trevligt där.)


 
3 x 1950-tal.


Nybo café öppnade maj 2006.  Anita berättade att hon och Affe redan hade
samlat på sig en massa femtiotalsgrejer, men att det blev ytterligare letande
när de skulle starta 1950-talsfik.

 
Överallt små arrangemang. Och många saker är till salu. Korgen var finfin,
släkting med väskan i Hökhuvud. (På gården finns en loppisbod, bonus!)


Snygg blomlåda med spaljé! Skulle jag kunna tänka mig i min lya.


Övervåningen är festvåning. Jag gillade det här hörnet. Parketten, de röda
stolarna, 50-talsenkelhet. Och lite romantiskt. Plats för möte mellan två.


Cherry Ames, kafésköterska - nästa bok i serien? Kolla in den tjusiga lampan i taket,
och dockskåpet...


... med 1950-talsbadrum!


Spisarparty! Radion som utgör disk är en av flera apparater på kaféet.
Skivspelare och vinylplattor finns det också, och jukebox att inspireras av
på Nybo Cafés hemsida.


Eva Eastwood uppträder (för andra gången) på onsdag, den 17 juni.
Sedan blir det allsångskvällar också.


Några utemöbler från tiden.


Jag tog en Nybomacka, med Gustafskorv,
potatissallad och stekt ägg.  Busgott!
Och så får man välja bestick, finns
en massa olika.

UPPDATERING, augusti 2011:
Nybo kafé nu i ny regi, och helt omgjort till modell vitt och fräscht.
Det ska finnas ett rum med Elvisbilder, men i övrigt inget 50-tal.

Tidigare inlägg om denna utflykt:
Oh, oh, oh Dagny (Norduppland på en dag, del I)
Solgult för hela slanten (Norduppland på en dag, del II).

Gillar du gamla fik? Kolla under kategori Kaféer, där finns fler.
1 Sara:

skriven

Vilket trevligt ställe! Blomlådan med spaljé hade jag också kunnat tänka mig, men för mig föll valet istället på en variant i string och teak. Jag visar den på min blogg idag. Det finns en (och jag tror nästan att det verkligen bara är en!) 50-talsgrej som jag inte alls gillar och det är det här med negresshuvuden på väggen. Men smaken är ju som baken och jag har förstått att de är ganska populära.

2 agata:

skriven

Men vilket kanonställe! Ska försöka planera in en sväng in till Valbo någon gång!

3 Libby:

skriven

Ja,jag håller med dig om negresshuvudena. Märklig genre som jag skrev om här: http://femtiotalsjakten.blogg.se/2009/january/alla-dessa-gipsnegresser-varfor.html

Nu ska jag gå in och kolla på ditt blombord!

4 Moster Mjölgumpa:

skriven

Som vanligt får jag skämmas över att jag gillar negresshuvudena. det verkar som om jag är ensam om att tycka om dem.



Som dockskåpsälskare blir jag ju nyfiken på vad som fanns i de andra rummen.

5 Stina:

skriven

Vad kul att du hittade hit till Valbo. Visst är det fint! Vi valbo-bor är väldigt stolta. Stor loppis har vi också, vid Spikfabriken. Öppet lördag-söndag.

6 Libby:

skriven

Moster Mjölgumpa: Skäms inte, vi har alla våra guilty pleasures. Dockskåpet hade ett fint kök också, det ska jag visa senare.

Stina: Ja, det var ju faktiskt du som tipsade om Nybo i en kommentar till ett kaféinlägg här i december. Så - ett sent TACK till dig!

7 Cen , Falun:

skriven

Vad kul att läsa om ett café på rimligt avstånd - jag måste bara dit! Du lyckas verkligen att fånga nostalgins vingar i din blogg - jag försöker hänga med dagligen. Och på tal om negressbyster: jag har en halv vägg och en hel bokhylla full. Och visst, ett uttryck för det exotiska, en retroresa för en nyfiken resenär och fler försöker jag att hitta,,, i hallen har jag eskimåer :)

8 IngenFara:

skriven

Mina hemtrakter, det blir ofta en fika där när jag är hemma och drar en shoppingrunda kring Gävle. Mycket nice fik.

9 Libby:

skriven

Cen: Den väggen skulle man ju vilja se - har du en blogg? Annars kan du få skriva ett gästinlägg med bilder här på Femtiotalsjakten om du vill.

Och tack för berömmet!

Ingenfara: Gävle verkar vara en bra stad för oss med retrointresse. Många loppisar, 50-talsfik med mera.

10 Christina:

skriven

Helt underbart! Blir sugen på att åka till Gävle enbart för att besöka det cafét! ;D



Kan ju passa på att tipsa om Ebbas fik i Helsingborg, men det känner kanske de flesta redan till?



Måste bara säga att jag blir lika glad varje gång jag besöker denna bloggen, måste vara färgerna. ;)

11 Anita & Affe på Nybo Café:

skriven

Vilka otroligt fina bilder du tog vid besöket här hos oss, och vilken fin blogg du har. Håller med om att man blir glad av att besöka den. Lycka till i fortsättningen.

12 Libby:

skriven

Christina: Ja, Nybo café är helt klart värt en resa.

Anita & Affe: Vad kul att ni gillade bilderna, och bloggen! Och det blir helt klart fler besök hos er i sommar!

13 Cen, Falun:

skriven

En solig och varm semester med bil genom norrland - gissa att bagaget var fullt med loppisprylar! Som om man inte hade nog,,,suck,,men två till "negresser" blev det!

Och: tyvärr, har ingen blogg än men gästspela kanske går för sig?

Förresten, i mina forna hemtrakter uppe i Boden så finns det "Ruter retro-café" som växer så det knakar och har så mycket ögongodis så man blir snurrig. Jag blev fast där en timme,,,

,,om du skulle nån gång ha vägarna förbi :)

Kommentera här: