Åtta portar med personlighet



I dag är vi ett gäng bloggare som firar Portens dag (ett firande vi uppfunnit själva) genom
att visa upp portar vi plåtat. Berätta i en kommentar om du har gjort ett portinlägg så länkar
jag till dig i slutet av mitt inlägg.

Själv har jag spanat in portar på Råsundavägen i Solna. De åtta punkthusen 
med gatunummer 74-60 är ungefär lika gamla, uppförda omkring 1950. Men åren
och människorna har behandlat portarna olika. Nu är de i 60-årsåldern
- dessa åtta portar med personlighet.


Råsundavägen 74. Den strama porten.
Huset uppfördes 1949-51, efter ritningar av den danske arkitekten LU Kjaergaard
Rasmussen. Porten är lite stram sådär.


Och bettlare och tiggare undanbedes!  


Råsundavägen 72. Den strama porten med bonusdörr.
Samma byggår, samme arkitekt. Men 72:an har en trädörr till i porten.


Både 74 och 72 stoltserar med plaketter. Sådana borde alla hus ha.  


Råsundavägen 70. Den ledsna porten.
Det här såg lovande ut...


... men stackars port. Den har fått sin trädörr utbytt mot en tråkig modern.
Och sandlådan förstör portens utseende ytterligare. Men se det vackert
formade taket! Den här porten har varit en skönhet.


Råsundavägen 68. Den sköna porten.
Samma tak, och en gulnad siffra. Men det här är den stoltaste porten på gatan.


Dörrarna är intakta - och vilka dörrar sedan!


Fiskarna simmar...


... in mot vassen? Tänk att man gjorde vanliga bostadshus
så fina, och tänk att glaset bevarats.(Eller är det nyinsatt?)


Råsundavägen 66. Den enkla porten.
Inget glas i portens tredje fönster. Och inga utsmyckningar. Men detta kompenserar 66:an med att ha ett fik i huset.


Kärven heter kaféet som är lika gammalt som huset, men med inredning
från 1960-80-tal.


Stammisar. Här i kaféets inre rum
låg från början en färgaffär,
vägg i vägg med fiket.


Bord med äkta formicaskiva.


Råsundavägen 64. Den litet förmer porten.
Porten tronar några trappsteg upp, vackert räcke har den också. Både Råsundavägen 64
och 66 uppfördes 1948-50. Arkitekt var Gustaf Lettström. (Källa: Solna stad).


Råsundavägen 62. Den modesta porten.
En port man i normala fall knappast skulle titta efter en extra gång. Men
på portpromenad gör man det. Och finner ett intressant glas.


Motivet? Stliserade fiskar, och vågor, i hav det regnar över?
Det är min tolkning. Har du en annan?


Råsundavägen 60. Den arga porten.
... ville inte vara med på bild. "Ta en bild på det vackra mintgröna räcket som leder ner
till mig istället", sa porten, "jag har bara en sådan där modern brun metalldörr".
Men jag hade sett ett lovande rött trappräcke därinne i trappuppgången. Så jag frågade
en kvinna som kommit ut från huset om jag kunde få portkoden, "jag är ute och
fotograferar 1950-talsportar".


"VERKLIGEN INTE!" fräste hon med ond blick.
Synd. Men jag ska hänga här utanför 60:an någon
solig dag i vår, och gå in när någon kommer ut.
För jag tror att den arga porten
kan ha ett vackert trapphus.
Så det så.

Dessa bloggar deltar - hittills - i Portens dag:
Staffan  - Stockholm, från 50-tal till barock
Monet  - Frankrike och Yxlan
Peter  - Tysk överdådighet
Christina - Nora trästad
Mira  - En övergiven plats... med port!

Mer portar, i Sundbyberg, hittar du här.
Och mer portar i Solna här.
1 Monet:

skriven

Oj så kul med alla dina fina femtiotalsportar. Det känns väldigt "hemma"! Jag som bara kan lägga ut fyra bilder i taget har en svensk-fransk blandning som börjar med en lada du nog känner igen!

2 lisa j:

skriven

nu när jag klickat runt litegrann här förvånas jag av att jag inte hittar fenix i det lilla småländska samhället emmaboda någonstans? min kära vän bor i lägenheten ovanför, hennes kära far äger stället. det är den finaste platsen jag hittat att dricka te på & framförallt den finaste platsen att lyssna på gamla 50&60-tals dängor. absolut värt ett besök!

3 Libby:

skriven

Lisa J: Fenix i Emmaboda står nu med på min "kolla upp"-lista! Tack för tipset!

4 Mira:

skriven

Nu ligger jag ute med mina portar. Alla från ett och samma hus som jag hittade av en händelse igår. Alla mina redan hopsamlade portar fick stryka på foten... En övergiven plats...



Kul med dina portar i olika humör!!! :)

5 betty lou:

skriven

helt underbara. får hoppas dom bevaras länge till

6 Farmer Boy:

skriven

Fascinating doors and entranceways with time out for dessert.Good blogg!

7 Staffan H:

skriven

Det här har varit en jätterolig dag med underbara bilder på alla möjliga och omöjliga portar.



Efter att ha tittat på dina portbilder, inser jag också att alla dessa vackra glas måste räddas så långt möjligt är, för sådant görs ju inte längre och vid renoveringar får de skatta åt förgängelsen. Vad jag tänker göra med dem? Inte vet jag, men knäpp som jag är hittar jag säkert på något idiotiskt. :-)

8 Ängla-Tapas:

skriven

Enligt Christina är det du som ligger bakom idén till stora portdagen och jag vill därför tacka för ett trevligt initiativ! Dina portar gick verkligen inte av för hackor, otroligt fyndigt beskrivna också. :)

9 Libby:

skriven

Ängla-Tapas: Jo, jag kläckte idén. Och en massa kreativa männiksor hängde på. Det var verkligen kul! Vi får hitta på fler sådana grejer!

10 Svante:

skriven

Mycket vackra portar. Skönt att det finns likasinnade ute på nätet. det känns inte lika ensam då.

11 Gunnar Arnoldsson:

skriven

Jag bodde på Råsundavägen 70 i slutet 60-talet och porten där innan den ledsna porten var mycket tjusig.

Den hadde ett vackert mönster som var i glaset

Kommentera här: