Mode-Nytt från 1950-talet


I dag blir det modevisning här på Femtiotalsjakten. Vi börjar med en avslappnad
ensemble från 1954. Rutig skjorta och ledig byxa - så rätt då, ja, alltid så rätt.


Året är 1951, och sommarens käcka långbyxor presenteras
i Damernas Värld...


... och ja, visst är det jeansen som gjort entré!
 "En ny sorts slacks à la cowboy som gör sitt segertåg
bland tonåringar".  Du syr dem själv förstås, i vadmalsgrå
kraftig bomullstwils.


I samma nummer, under rubriken "Semester i Cannes" hittar vi tjejen
med det totalmatchade setet i jersey.


Fem år senare finns Marquisack-jackan på marknaden, från svenska Algots,
och säkert slår den orangeförtjusta flickan i Cannes till. "Audreybyxor" till!
Naturligtvis döpta efter skådespelerskan Audrey Hepburn.


Mer från Rrivieran. Intressant tröja, snygga byxor - och en mössa
som man funderar litet över.


Den som inte har möjlighet att besöka Frankrike kan med hjälp av
symaskinen (en Elna, kanske) bli parisiskt sommarsnitsig i alla fall.
Året är 1952 och varje husmor har en symaskin.


Det finns ju så många trevliga modeller!


Ja, O så trevlig! I Husmodern juni 1951 finns klänningen
som nog vid denna tid är en vanligare syn än den käcka
cowboybyxan.


Husmor syr åt både sig och barnen. Femina 1957.


En soldress, och så sjalett med stråhatt över. Gör den
kombinationen comeback i sommar?


Kolla den svävande  taxen!


1951. Det var en annan tid, en oskyldigare. Hm.

Ja, det var allt för denna gång. Femtiotalsjakten återkommer senare i maj
med badmode från tiden!
Tidigare modeinlägg:
1950-talsmode i Sundbyberg.
Stor Gala.
Mode med Monet.
1 loppisfia:

skriven

Väldigt härligt, allting såg så fint ut då!

2 tusse:

skriven

Slacks! Länge sen man hörde det ordet! Antar att det är motsatsen till tights/tajts. Tajta jeans har man hört talas om, men slacka ...

3 mimi:

skriven

Två av bilderna kunde mina föräldrar bra ha tagit, de var modefotografer på femtio-talet. Just En soldress-bilden och den tredje av "det finns ju så många trevliga modeller".

4 Libby:

skriven

Tusse: Men minns du inte Levi´s 501:or? Där kan vi snacka om slacka jeans.

Mimi: Så coolt - har du bilder de tagit? Lägg ut!

5 Staffan H:

skriven

Sy själv? Minnen från barndomen gör sig åter påminda. Mamma och mormor brukade härja tillsammans med sådant. Det fanns mönster för tillskärning att köpa förr (för de finns väl inte idag?) som var tryckta på tunt papper. Simplicity-mönster har jag för mig att de kallades.



De där sömnadsövningarna brukade ta några dagar i anspråk och jag tyckte naturligtvis att de var urtråkiga som höll på med det där iställetför att hitta på något kul med mig. Klippa tyg, nåla och tråckla när man kan leka? Svårbegriplig sysselsättning för mig då, men som jag minns det blev resultatet snyggt.

6 tusse:

skriven

Nej dessa minns jag inte. V-jeans däremot, men därmed har vi lämnat 50-talet för gott.

7 Mimi:

skriven

Efter att ha frågat min bror angående bilden med soldressen och flickan så tror vi faktiskt båda att det är mina föräldrars bild. Inte råkar där någonstans stå vem som fotograferat? Min bror är född 1952 så han har betydligt tydligare minnen av ateljé-tiden än jag. Båda känner vi i alla fall med hundra procents säkerhet igen fotomodellen, som en av de modeller föräldrarna fotograferat! Jätteroligt!

8 Libby:

skriven

Mimi: Vad spännande! Jag kollar imorgon kväll när jag har tillgång till tidningarna. Återkommer då, eller måndag.

Kommentera här: