Svart och vitt i Gimo (ett tidigt helgtips)


Det blev en sväng till Norduppland i septembersolen. Utanför Gimo finns en av mina
absoluta favoritbutiker, Risingeboden. Jag skrev om den här. Tonvikt på 1950-60-70-tal,
fina saker, bra priser, feel good-känsla. Stolarna är Peter Celsings "Opera", ritad för
Operakällaren 1960-61. Jag inser att jag skulle behöva mer än en enrummare, en hel
1950-talsvilla för att få plats med allt vackert som finns.


Sådana här 50-talssljusstakar i trä har jag röda och blå, och de ser roliga ut. Men 
i svart och vitt blev de plötsligt eleganta! 


På första bilden skymtar en vit stol till vänster.
Här är den, plåtad på Österbybruksmässan.
Tapiovaaras Mademoiselle? Nej, en kusin,
från Ikea. Jag önskar att jag hade plats för den
- och alla andra stolar och soffor som jag ser
i butiker (eller längs vägkanter, se förra inlägget...).


Som alltid vill jag rekommendera en sväng till Norduppland. Risingeboden har inga
bestämda öppettider nu under hösten, man får ringa först om man vill titta in. Numret
finns på Eniro.
Fikar gör du i ÖsthammarDagnys hörna, 50-talsrummen i Adas café. Där kan du senare
i höst också gå på bio, i IOGT-NTO:s regi, kolla programmet för Storbrunns bio här.
I Hökhuvud finns en antikhandel, med litet äldre grejer och två söta antikbodshundar.
Tierp har en stor återbruksloppis, Kretsloppsshoppen, billig med hög fyndfaktor.
Båda ställena skrev jag om här.


Missa inte heller Iris Mode i Tierp, butiksmiljö från 1958 och
massor av hattar. Och Iris!
Ett Gästis finns det också i Tierp.
Sedan har du de vackra bruksmiljöerna. Harg, Forsmark,
Österbybruk, Lövstabruk med flera. Mycket vackra nu på hösten,
med sina parker och dammar.

PS. Jodå, jag kom hem med några fina saker från Risinge.
Dem får ni se framöver.
Jag kan avslöja att Helmer är inblandad....


1 Kerstin:

skriven

Har du varit in på Storbrunn någon gång? Det finns bland annat ett stort malteserkors, ett element i IOGT:s logotyp före sammanslagningen till IOGT-NTO, inlagt som intarsia i stengolvet. Stort och magnifikt. Många andra fina detaljer också.

2 Libby:

skriven

Nej, det har aldrig varit öppet när jag varit förbi. Kul. Ska försöka tajma en filmvisning någon gång. Jag var tvångsansluten till NTO och logen Bro Framtid som barn, av mina helnyktra föräldrar. Frågesport, åror, vals och polonäser, sådant var nöjeslivet för ett NTO-barn på landsbygden under tidigt 1970-tal :-)

3 Anna:

skriven

Fina grejer där...ska bli skoj att se dina fynd!



Kommer du ihåg att vi pratade om en tredje Gefle "Ring" i somras? På Tradera säljs nu en hel servis. Tyvärr ingen info pm årtal eller dekordesign.

http://www.tradera.com/Servis-Ring-Upsala-Ekeby-Gefle-60-tal-manga-delar-string-era-auktion_99342899

4 Erika:

skriven

Vilken underbar hattaffär. Jag älskar hattar! =)

5 Tusse:

skriven

Storbrunns Bio - den skylten var inte att leka med!

6 Libby:

skriven

Anna: Jadå, jag minns. "Ring" är en gåta. Har du bett Porslinsbloggen-Benny kolla på Traderaservisen? Han är den som har så mycket koll man kan ha på Gefle.

Erika. Då MÅSTE du åka till Tierp och träffa Iris och prova hattar när du är i trakterna! Det går tåg från Uppsala till Tierp.

Tusse: Nej och tydligen är ju hela bygget magnifikt, se Kerstins kommentar!

7 Marianne:

skriven

Lustigt - den där bioskylten fotade jag också för ungefär en månad sedan! :-)

8 Emilia:

skriven

Vart kan man hitta de där ljusstakarna? Vill verkligen ha sådana! Kram

Kommentera här: